مرکز ثقل سیاسی اروپا در حال گردش به راست است

رای‌دهندگان از ۲۷ کشور برای انتخاب ۷۲۰ نماینده پارلمان اروپا رای دادند و در این دوره، احزاب راست پیشتاز بوده‌اند

مرکز ثقل سیاسی اروپا در حال تغییر به سمت راست است. احزاب راست پرجمعیت‌ترین کشورهای اروپا‌ــ‌ آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و لهستان‌ــ می‌روند تا بر بیشترین کرسی‌های پارلمان اروپا تکیه بزنند. و نقش اصلی آن‌ها رد یا تایید نامزد مهم‌ترین سمت اروپا، رئیس کمیسیون اروپا، خواهد بود.

به نوشته پولیتیکو، هرچند احتمال هماهنگی راست‌گراها‌‌ به‌عنوان گروهی یکپارچه و متحد در پارلمان اروپا بعید خواهد بود‌ــ به لطف اختلاف‌نظرها درباره موضوع‌هایی مانند روسیه‌ــ آن‌ها همچنان قادر خواهند بود بر جهت‌گیری کلی اتحادیه‌ اروپا در تمام زمینه‌ها از مهاجرت گرفته تا سیاست‌های اقلیمی تاثیر بگذارند.

احزاب راست از لحاظ نظری در مجموع دومین گروه بزرگ در پارلمان خواهند بود‌ــ در فرانسه و ایتالیا در جایگاه نخست و در آلمان در جایگاه دوم قرار می‌گیرند، سه کشوری که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌بینی می‌شود جریان راست در مجارستان نیز پیروز شود و پنج کرسی دیگر هم در هلند کسب کند. حزب راست میانه در یونان و بلغارستان به‌راحتی در صدر ایستاد.

با توجه به ابعاد پیروزی جربان راست در فرانسه، اکنون همه نگاه‌ها به این کشور است که آیا راست‌ها در انتخابات پارلمانی پیش‌رو و انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۷ نیز دست بالا را خواهند داشت‌.

پولیتیکو در ادامه می‌نویسد به نظر می‌رسد برنده بزرگ اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، باشد که حزب راست میانه‌اش، «حزب مردم اروپا»، بزرگ‌ترین گروه را در پارلمان تشکیل خواهد داد.

بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه، حزب مردم اروپا حدود ۱۸۱ کرسی از ۷۲۰ کرسی پارلمان را به دست خواهد آورد؛ راست میانه جریان غالب خواهد بود اما به‌تنهایی قادر به رهبری نخواهد بود زیرا با اکثریت قاطع پارلمان فاصله زیادی دارد.

چالش اصلی فون درلاین در روزها و هفته‌های آتی این خواهد بود که با احزاب سنتی میانه‌رو‌ــ سوسیالیست‌ها و لیبرال‌ها‌ــ به توافق برسد تا اکثریت ۳۶۱ کرسی یا بیشتر را در پارلمان تشکیل دهد.

در مجموع، سه گروه بزرگ میانه‌رو به نظر می‌رسد اندکی بیش از ۴۰۰ کرسی را به دست آورند. این یعنی ابقای فون درلاین تا لحظه آخر نامشخص خواهد بود، زیرا اگر فقط حدود ۱۰ درصد از نمایندگان احزاب اصلی خلاف خط مشی حزبی‌شان عمل کنند، او رد خواهد شد.

اکنون این پرسش بزرگ مطرح است که آیا او نیاز خواهد داشت دنبال متحدان دیگری بگردد، از سبزها گرفته تا حزب راست‌گرای نخست‌وزیر ایتالیا، «برادران ایتالیا».

حزب راست میانه فون‌ درلاین سیاست‌های جریان‌های راست در بیگانه‌هراسی و ضدیت با  اتحادیه اروپا را رد کرده است، اما می‌داند که رای‌دهندگان نگرانی‌های مشابهی در مورد هزینه زندگی و مسئله مهاجرت دارند و معتقدند که قوانین زیست‌محیطی دست‌و‌پای کسب‌وکار سنتی اروپا‌ــ تولید و کشاورزی‌ــ را بسته است.

حزب مردم اروپا برای اعلام موضع‌گیری‌اش در جنگ فرهنگی بر سر هویت اتحادیه اروپا، بیانیه انتخاباتی‌اش را با تعهد به «ریشه‌های یهودی‌ـ‌مسیحی» اروپا آغاز کرده بود.

در هر صورت، آنچه نتایج نشان می‌دهد این است که تغییر ظریف به سمت راست، که بخش میانه را به دنبال خود خواهد کشید، همچنان در سراسر اروپا در جریان است.