عملکرد اقتصادی رئیس‌جمهوری راست‌گرای آرژانتین در شش ماه نخست چطور بود؟

صندوق بین‌المللی پول در ماه مه به دولت میلی امتیاز بالایی داد و گفت عملکردش «بهتر از حد انتظار» بوده است

وقتی خاویر میلی سال گذشته وارد گردونه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین شد، در جریان کارزار انتخاباتی‌اش در اقدامی نمادین، یک اره برقی آورد تا نشان بدهد عزمش را جزم کرده است تا هزینه‌های عمومی را به‌شدت کاهش بدهد.

اکنون شش ماه از آغاز به کار دولت راست‌گرای او می‌گذرد و سرویس جهانی بی‌بی‌سی در گزارشی به این می‌پردازد که نتیجه شوک‌درمانی او برای دولت و اقتصاد کشور تاکنون چه بوده است.

میلی اندکی پس از پیروزی در انتخابات گفت: «تغییراتی که کشور ما نیاز دارد جدی و شدید است، جایی برای اصلاح تدریجی وجود ندارد.»

و بی‌تردید به‌سرعت وارد عمل شد. او در نخستین مجموعه اقدام‌هایش، ارزش پول آرژانتین را ۵۰ درصد کاهش داد، یارانه‌های دولتی سوخت را پایین آورد، و تعداد وزارتخانه‌‌های دولتی را به نصف رساند.

کاهش سریع هزینه عمومی کمک کرده است که آرژانتین از کسری مالی‌ــ تفاوت میان هزینه و درآمد دولت‌ــ ۲ تریلیون پزویی (۱۲۰ میلیارد دلاری) در دسامبر سال گذشته به مازاد  ۲۶۴.۹ میلیارد پزویی در آوریل سال جاری برسد.

آرژانتین همچنین در ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس از مازاد بودجه خبر داد، که از سال ۲۰۱۲ به این‌سو اولین بار بود که به این هدف ماهانه دست می‌‌یافت.

سرعت رشد تورم کاهش یافته است‌ــ در ماه آوریل، میزان تورم ماه به ماه به ۸.۸ درصد کاهش یافت، که برای اولین بار از اکتبر گذشته، دورقمی نبود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

و گرچه ارقام رسمی رشد اقتصادی از دوره‌ای که میلی به کرسی ریاست‌جمهوری تکیه زده است، هنوز در دسترس نیست، شواهد حاکی از آن است که اقتصاد آرژانتین به‌شدت کوچک شده است و مخارج مصرف‌کننده در سه ماهه نخست سال جاری کاهش یافته است.

در همین حال، دیگر وعده‌های انتخاباتی میلی مانند جایگزینی پزو با دلار آمریکا و انحلال بانک مرکزی اخیرا به تعویق افتاده است.

مشکل میلی این است که ائتلاف او در کنگره آرژانتین اکثریت را در اختیار ندارد و دستیابی به توافق‌های میان‌حزبی برایش دشوار بوده است.

میلی از کنگره می‌خواهد که به او اختیار خصوصی‌سازی بیش از ۲۰ شرکت دولتی از جمله شرکت هواپیمایی دولتی، راه‌آهن، خدمات پستی، و آب ملی را بدهد.

لایحه اولیه او که طرح‌های خصوصی‌سازی و صدها اقدام اقتصادی دیگر را شامل می‌شد در بررسی دوم در ماه فوریه تصویب نشد. نسخه‌ای ساده‌تر لایحه در ماه آوریل دوباره به کنگره ارائه شد، که در مجلس پایین تصویب شد اما هنوز در سنا تایید نشده است.

رئیس‌جمهوری همچنین با مخالفت شدید اتحادیه‌های کارگری مواجه است که برای اعتراض به خیابان‌ها آمده‌اند.

خوان کروز دیاز، مدیرعامل شرکت مشاوره سفیداس گروپ، می‌گوید دولت میلی ناچار شده است به‌دلیل موانع سیاسی و اجتماعی، از سرعت روند اصلاحات بکاهد.

او در ادامه می‌افزاید عوامل خاصی مانند «کاهش قدرت خرید مردم و ترس از افزایش ناآرامی‌های اجتماعی» باعث شده است که میلی با احتیاط بیشتری عمل کند.

با این حال، صندوق بین‌المللی پول که طی دهه‌ها به آرژانتین بیش از هر کشور دیگری پول قرض داده است، در ماه مه به دولت میلی امتیاز بالایی داد و گفت عملکردش «بهتر از حد انتظار» بوده است و برنامه اقتصادی‌اش «قاطعانه به مسیر درست بازگشته است».

کیمبرلی اسپرفچر، اقتصاددان بازارهای نوظهور در گروه پژوهشی کپیتال اکونومیکس، می‌گوید مشکل اصلی میلی این است که باید بر «سال‌ها و سال‌ها سوءمدیریت اقتصادی» در آرژانتین غلبه کند.

او در ادامه مي‌افزاید: «یک عامل کلیدی این است که دولت دهه‌ها بسیار بیش از استطاعتش خرج کرده است. و این کسری از طریق اقدام بانک مرکزی به چاپ پول تامین شده است.»

چاپ بی‌رویه پول باعث تورم سرسام‌آور در این کشور شده است.

آرژانتین، هشتمین کشور بزرگ جهان، در حقیقت بیش از یک قرن است که سیر نزولی دارد. سقوط این کشور داستانی هشداردهنده است که چطور ثروت کشوری که پیش از جنگ جهانی اول جزو ۱۰ کشور ثروتمند جهان بود، می‌تواند به باد برود.

بیشتر از اقتصاد