محکومیت ترامپ بر محبوبیت او در نظرسنجی‌های انتخاباتی تاثیری داشت؟

در روزهای پس از محکومیت رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در دادگاه موسوم به «حق‌السکوت» نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رقابت میان ترامپ و بایدن نسبتا نزدیک باقی مانده است

وب‌سایت هیل روز دوشنبه هفدهم ژوئن (۲۸ خرداد) در گزارشی تحلیلی به بررسی تاثیر محکومیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا،‌ در دادگاه موسوم به «حق‌السکوت» بر محبوبیت او در نظرسنجی‌های انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده پرداخت و با استناد به نتایج نظرسنجی‌ها، نتیجه گرفت که بعید به نظر می‌رسد جایگاه ترامپ نزد هوادارانش به طور جدی مخدوش شده باشد.

از محکومیت ترامپ در هر ۳۴ مورد اتهامی او درباره پنهان کردن روابطش با یک ستاره فیلم‌های بزرگسالان در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ تقریبا سه هفته می‌گذرد و به نوشته این وب‌سایت، تصمیم هیئت منصفه شدیدترین ضربه قانونی به ترامپ بود. او اکنون تنها رئیس‌جمهوری ایالات متحده در تاریخ است که در دادگاه محکوم شده و حالا این پرسش مطرح است که آیا محکومیت ترامپ بر جایگاه او در نظرسنجی‌ها هم تاثیر گذاشته است؟

هیل اشاره می‌کند برای اینکه بتوان با اطمینان پاسخ این سوال را داد، هنوز چند ماه زمان باقی مانده اما نتایج نظرسنجی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که بعید به نظر می‌رسد جایگاه ترامپ در میان هوادارانش دچار خدشه جدی شده باشد.

نتایج یک نظرسنجی که در روزهای منتهی به محکومیت او انجام شد، نشان می‌داد که ترامپ از جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، جلوتر است؛ هرچند آن‌ها در برخی ایالت‌ها نسبتا نزدیک بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نظرسنجی یوگاو/اکونومیست (YouGov/The Economist) از حدود یک هزار و ۵۰۰ رای‌دهنده ثبت‌نام‌شده که ۲۸ مه، دو روز قبل از محکومیت ترامپ، منتشر شد، به رئیس‌جمهوری سابق آمریکا یک امتیاز بیشتر از بایدن داد. ترامپ در یک نظرسنجی دیگر که «مورنینگ کانسالت» (Morning Consult) همان روز منتشر کرد،‌ از نظر ۱۰ هزار رای‌دهنده ثبت‌نام‌شده، دو امتیاز از بایدن بیشتر گرفت.

روز بعد، نتایج نظرسنجی مورنینگ کانسالت / پولیتیکو (Morning Consult/Politico) از نزدیک به چهار هزار رای‌دهنده ثبت‌نام شده، نشان داد بایدن و ترامپ با هم برابرند.

بایدن در چند نظرسنجی دیگر که از یک هزار رای‌دهنده نیویورکی انجام شد، هفت امتیاز از ترامپ پیشی داشت اما نظرسنجی دیگری نیز همان روزها از میان ۸۰۱ رای‌دهنده احتمالی اوهایو انجام شد که نشان داد که ترامپ با هشت امتیاز پیشتاز است.

اکنون در روزها و هفته‌های پس از محکومیت تاریخی ترامپ، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رقابت نسبتا نزدیک باقی مانده است. نظرسنجی نیویورک تایمز و کالج سیه‌نا که از اول تا سوم ژوئن انجام شد، نشان داد پس از محکومیت ترامپ، او در شش ایالت اندکی پیشتاز است.

یک نظرسنجی دیگر که بلافاصله پس از محکومیت رئیس‌جمهوری سابق آمریکا انجام شد، هم برتری پنج امتیازی ترامپ را در ایالت جورجیا نشان داد. چند روز بعد، او در کارولینای شمالی هم پیشتاز شد.

بررسی آرای رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده در سراسر ایالات متحده که ششم ژوئن منتشر شد، نشان داد که حمایت از ترامپ روی ۴۶ درصد ثابت مانده، اما برتری او نسبت به بایدن از سه امتیاز به یک امتیاز کاهش یافته است.

یک نظرسنجی در آیووا از بیش از ۸۰۰ نفر که هفته گذشته انجام شد، ترامپ را با نزدیک به ۲۰ امتیاز برتر نشان داد. این در حالی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، دو بار در آن ایالت پیروز شده بود.

برخی نظرسنجی‌های دیگر نیز بیانگر آن است که ترامپ در فلوریدا پیشتاز است، هرچند آرای او نسبت به گذشته در حال کاهش است.

در همین‌ حال، به نظر می‌رسد بایدن در برخی ایالت‌ها قوی ظاهر شده است. بر اساس نظرسنجی انجام‌شده در سوم و پنجم ژوئن، بایدن در میان رای‌دهندگان احتمالی در مینه‌سوتا چهار امتیاز از ترامپ پیشی گرفت. ایالت مینه‌سوتا از زمان رئیس‌جمهوری ریچارد نیکسون در سال ۱۹۷۲ تاکنون در انتخابات ریاست‌جمهوری به نامزد‌های جمهوری‌خواه رای نداده است.

یک نظرسنجی دیگر که روز یکشنبه منتشر شد، نشان داد اکثر رای‌دهندگان سیاهپوست پنسیلوانیا و میشیگان گفته‌اند که در این رقابت، به بایدن رای خواهند داد.

هیل پیش‌تر گزارش داده بود که در نظرسنجی سی‌بی‌اس که پنجم و هفتم ژوئن انجام شد، بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگانی که از بایدن حمایت کردند، گفتند که حمایتشان از او بیشتر به دلیل مخالفت با ترامپ است.

نظرسنجی فاکس‌نیوز از اول تا سوم ژوئن نیز بایدن و ترامپ را در ایالت ویرجینیا به هم نزدیک نشان داد، اگرچه در همین نظرسنجی ترامپ در نوادا و آریزونا از بایدن پیشی گرفت (بر اساس یک نظرسنجی در هفته گذشته، ترامپ در آریزونا هفت امتیاز از بایدن پیش است) در یک نظرسنجی در چهارم ژوئن، بایدن و ترامپ در میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین نیز به هم نزدیک بودند.

بیش از ۲۰ درصد از مستقل‌ها در نظرسنجی پولیتیکو/ایپسوس که روز دوشنبه منتشر شد، گفتند که به دلیل محکومیت رئیس‌جمهوری سابق، کمتر به او رای می‌دهند. با این حال، مدل پیش‌بینی انتخاباتی که هفته گذشته راه‌اندازی شد، به ترامپ برای پیروزی در انتخابات سراسری در ماه نوامبر شانس ۲ از ۳ داد.

نتایج کلی نظرسنجی هیل / دیسیژن دسک ‌اچ‌کیو (The Hill/Decision Desk HQ) نشان می‌دهد که برتری ترامپ از زمان محکومیت او، به طور متوسط ثابت بوده است و نظرسنجی ستاد مرکزی هیل/دیسیژن دسک در هفدهم ژوئن به ترامپ ۰.۹ درصد نسبت به بایدن برتری داد. با این حال، به نظر می‌رسد دموکرات‌ها همچنان امیدوارند که محاکمه ترامپ شانس آن‌ها را برای پیروزی تقویت کند.

بیشتر از جهان