اسپانیا‌ــ‌ایتالیا؛ امید ماتادورها به نوجوان ۱۶ ساله و تاریخ‌ساز

خوشحالی معروف یامال و نشان‌ دادن عدد ۳۰۴ ادای احترام به محله محرومی است که آنجا متولد شده است

لامین یامال، عضو تیم ملی فوتبال اسپانیا، خرداد ۱۴۰۳‌ــ

Alex Pantling - UEFA

اسپانیا و ایتالیا، دو تیم سه امتیازی گروه دوم مرحله مقدماتی یورو ۲۰۲۴، پنجشنبه‌ از ساعت ۲۲:۳۰ به وقت ایران در ورزشگاه فلتینس‌آرنا در شهر گلزنکیرشن آلمان به مصاف هم خواهند رفت.

این مسابقه تماشایی میان غول‌های پرافتخار فوتبال اروپا در شرایطی برگزار خواهد شد که با توجه به تساوی روز گذشته کرواسی و آلبانی در همین گروه، برد هر یک از تیم‌های ایتالیا و اسپانیا در دیدار امشب به معنای صعود آنان به مرحله حذفی است.

این دیدار احتمالا برای مدافعان و هافبک‌های لاجوردی‌پوش بسیار سخت و طاقت‌فرسا باشد، زیرا لامین یامال، پدیده ۱۶ ساله تیم ملی اسپانیا، در یک سال گذشته نشان داده است که با تکنیک کم‌نظیرش می‌تواند از هر نوع خط دفاعی و باکیفیت‌ترین مدافعان هم عبور کند.

او در مسابقه ابتدایی لاروخا برابر کرواسی در ترکیب ثابت تیم ملی کشورش قرار گرفت و پاس گل هم داد، با ۱۶ سال و ۳۳۸ روز سن، رکورد جوان‌ترین بازیکن و همچنین جوان‌ترین پاسور تاریخ مسابقات جام ملت‌های اروپا به نام خود ثبت کرد و در صورت گلزنی در مسابقه امشب یا سایر دیدارهای این جام عنوان جوان‌ترین گلزن تاریخ مسابقات یورو را هم به دست خواهد آورد.

محصول آکادمی فوتبال لاماسیای باشگاه بارسلونا در پیروزی درخشان سه بر هیچ اسپانیا مقابل کرواسی در اولین بازی این تیم نقشی کلیدی ایفا کرد و بارها در نقش وینگر، به راحتی آب‌ خوردن از خطوط دفاعی و میانی کروات‌ها عبور کرد؛ به طوری که پس از این دیدار، کارشناسان فوتبال با خوشحالی گفتند که  یک «مسی جدید» یا «مارادونایی اسپانیایی» ظهور کرده است.

بهترین بازیکن جوان فصل گذشته لالیگا با نام کامل لامین یامال نصرالله ایبانا، از پدری مراکشی و مادری اهل گینه‌، تاکنون ۵۱ بار برای بارسلونا بازی کرده و هفت گل هم به ثمر رسانده است. یکی از نمایش‌های درخشان این نوجوان در دیدار برگشت ال‌کلاسیکو در فصل گذشته بود که با وجود شکست بارسلونا، یامال موفق شد مدافعان رئال مادرید، بهترین تیم جهان در سال گذشته را به دفعات دریبل بزند و تحقیر کند.

ایوان کاراسکو، مربی سابق یامال در رده‌های پایه، به گی‌یم بالاگه، روزنامه‌نگار اسپانیایی، می‌گوید: «او کارهایی انجام می‌دهد که هرگز نمی‌توانیم آن‌ها را پیش‌بینی کنیم. یادم است که از کودکی به‌خوبی از استعدادش آگاه بود. معمولا افراد بااستعداد در ورزش بسیار خودخواه می‌شوند، اما یامال این‌گونه نبود. او کودکی بسیار بخشنده بود و اصلا دنبال خودنمایی نبود. وقتی می‌دیدم کارهایی را انجام می‌دهد که حتی نمی‌توانم از روی نیمکت آن را تصور کنم، با خودم به عنوان یک مربی فکر می‌کردم دیگر چه چیزی می‌توانم به او یاد بدهم؟ هرچه لامین را از نزدیک‌ بیشتر بشناسید، بیشتر متوجه می‌شوید که لقب تعیین‌کننده برای او کافی نیست. او یک فوتبالیست بسیاربسیار ویژه است.»

این استعداد جوان و نوظهور اسپانیا ۱۳ ژوییه یعنی یک روز قبل از فینال ۱۷ ساله خواهد شد. او پس از دیدار اسپانیا با کرواسی با انتشار تصاویری از درس خواندنش در اردوی تیم ملی ماتادورها، با استقبال و تمجید کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. یامال نوشت: «اگر به فینال یورو ۲۰۲۴ برسیم، نمی‌توانم برای امتحانات در مدرسه حضور داشته باشم و مدرکم را بگیرم. احتمالا باید آنلاین امتحان بدهم. امیدوارم معلمانم شرایط مرا درک کنند و سخت نگیرند.»

جاومه مارست، روزنامه‌نگار اسپورت‌تی‌وی و کارشناس فوتبال پایه در باشگاه بارسلونا، به گی‌یم بالاگه می‌گوید روزی را به یاد می‌آورد که متوجه شد در حال تماشای ظهور یک نابغه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او توضیح داد: «بازی لامین در فینال رقابت‌های نوجوانان کاتالونیا بی‌رحمانه‌ترین نمایشی بود که تا آن روز در فوتبال پایه دیده‌ بودم. من نمایش اعجاب‌انگیز مسی را هم دیده بودم، اما هرگز چیزی مانند آنچه را لامین در آن مسابقه با بچه‌های بزرگ‌تر از خود انجام داد ندیده‌ام. او آن روز هر کاری دلش می‌خواست، کرد.»

نماد معرفت و امید

خوشحالی معروف لامین یامال پس از به ثمر رساندن گل‌هایش که با دو دستش عدد ۳۰۴ را نشان می‌دهد، ادای احترام به محله‌ای است که آنجا متولد و بزرگ شده است. محله روکافوندا ۳۰۴ در شهر بارسلونا که دور از دید میلیون‌ها گردشگری قرار دارد، نه فقط در کاتالونیا، بلکه در کل اسپانیا یکی از مناطق محروم محسوب می‌شود. استعدادیاب‌های بارسلونا یامال را وقتی هفت سال داشت و در پارک‌های روکافوندا بازی می‌کرد، کشف کردند.

گی‌یم بالاگه نوشت: «موفقیت یامال فقط برای او نیست، بلکه برای کل منطقه‌ای است که تاکنون نادیده گرفته شده، تحقیر شده و بی‌ارزش دیده شده است. او نماد امید مردمی است که با موفقیت او، می‌بینند رویاهایشان می‌توانند به حقیقت بپیوندند و هر چیزی ممکن است.»

یامال با تماشای پدر و پسرعموی بزرگ‌ترش که در پارک روبروی محل زندگی‌شان فوتبال بازی می‌کردند، عاشق فوتبال شد. او خود می‌گوید: «بیشتر اوقاتم را در پارک می‌گذراندم تا در خانه. هر بار که پا به خیابان می‌گذاشتم، برای بازی فوتبال بود.»

ژاوی مارتین، مدیر سابق آکادمی لاماسیا، نیز ملاقاتش با یامال، والدینش و مدیر برنامه آن زمان خانواده یامال را به یاد می‌آورد: «ما در یک روز سه‌شنبه ملاقات کردیم و شنبه هفته بعد، او در حال بستن چمدان‌هایش بود.»

لامین یامال در حالی که تنها ۱۵ سال و ۲۹۰ روز سن داشت، برای بارسلونا بازی کرد و جوان‌ترین بازیکنی شد که در یک قرن اخیر برای این تیم به زمین رفته است حالا هم جوان‌ترین بازیکن و گلزن تاریخ تیم ملی اسپانیا است. آیا او خواهد توانست جوان‌ترین برنده توپ طلای فوتبال جهان هم باشد؟ شاید در فصل آینده این رویای او هم محقق شود.

بیشتر از فوتبال