نکونام باز هم تعهدنامه امنیتی امضا کرد، اما هواداران او را نمی‌خواهند

مدیران هلدینگ خلیج فارس همچنان درباره آینده نیمکت استقلال سکوت کرده‌اند

حضور جواد نکونام در مراسم حکومتی اهدای نشان خادمی امامزاده صالح، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳‌- تسنیم

جواد نکونام، سرمربی استقلال تهران، موفق شد بار دیگر مجوز حضور در فوتبال ایران را دریافت کند.

این موفقیت در حالی صورت گرفت که هزاران نفر از هواداران این باشگاه با استفاده از هشتگ‌های «سرمربی معتبر خارجی» و «اخراج نکونام» در صفحه اینستاگرامی هلدینگ خلیج فارس خواستار برکناری او شدند. 

همچنین نگاهی به صفحه رسمی این باشگاه پرطرفدار تهرانی در اینستاگرام نشان می‌دهد که شمار زیادی از هواداران آبی‌پوشان پایتخت در بخش نظرات آخرین مطالب منتشرشده در این صفحه، انتخاب یک سرمربی کارنامه‌دار و معتبر خارجی را از مالکان باشگاه درخواست کرده‌اند و به همین دلیل بخش نظرات به روی دیگر هواداران بسته شده است.

در روزهای اخیر، تعدادی از پیشکسوتان سرشناس باشگاه استقلال تهران، مانند وریا غفوری، حسن روشن، پیروز قربانی، صادق ورمزیار، علی سامره، علی موسوی، هاشم بیگ‌زاده، سعید لطفی و رضا رجبی به‌تندی و با صراحت از «بهانه‌جویی‌های نکونام» در فصل گذشته انتقاد کردند و ضمن مقصر دانستن او درمورد از دست رفتن قهرمانی در لحظات آخر، خواستار برکناری فوری نکونام شدند. انتقاد‌هایی که موج تازه‌ای از گلایه‌ها و شکایت‌های هواداران را علیه سرمربی‌ این تیم در فضای مجازی به راه انداخت.

روز گذشته، ایندیپندنت فارسی در گزارشی اعلام کرده بود که جواد نکونام در تلاش است تا با رایزنی‌های مختلف با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، مدیران امنیتی و نظامی حاضر در فدراسیون فوتبال و درنهایت امضای تعهدنامه امنیتی جدید رضایت خاطر آنان را برای ادامه حضور در فوتبال ایران کسب کند.

شامگاه پنجشنبه ۳۱ خرداد، وب‌سایت ورزش۳ در ایران در خبری با عنوان «نکونام مجوز گرفت و در استقلال می‌ماند»، نوشت: «هرچند نزدیکان سرمربی استقلال تلاش می‌کردند تا بحث مربوط به دریافت اجازه فعالیت او برای فصل بعد را تکذیب کنند، اما واقعیت این است که به‌دلیل اتفاقات رخ‌داده در طول فصل، تردیدهایی درباره مجوز کاری نکونام به وجود آمده بود و گفته می‌شد که او برای ادامه فعالیت در فصل بعد باید حتما این مجوز را دریافت کند. طولانی شدن پروسه مجوز ادامه فعالیت نکونام، سبب شد تا هلدینگ خلیج فارس به سراغ نقشه دوم خود رفته و مذاکره با سرمربیان خارجی را آغاز کند، تا اینکه سرانجام نکونام توانست با رایزنی فراوان مجوز فعالیت در فصل بعد را دریافت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شرایطی که با ورود مستقیم و آشکار نهادهای امنیتی و سیاسی به فوتبال ایران در دو سال اخیر، از ادامه فعالیت چهره‌های منتقد جمهوری اسلامی مانند علی دایی، کریم باقری، مهدی مهدوی‌کیا، وریا غفوری و یحیی گل‌محمدی در فوتبال ایران جلوگیری شده است، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ نوشت که سرمربی‌ آبی‌ها «با پذیرفتن اشتباهاتی که در گذشته داشت و با مساعدت نهادهای ذی‌ربط و عفو رهبری»، موفق شد ممنوع‌الکاری خود در فوتبال ایران را رفع کند و روی نیمکت استقلال بنشیند.

اما در فصل گذشته لیگ برتر ایران، نکونام با مصاحبه‌های مختلف و جنجالی علیه وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ایران و متهم کردن دولت ابراهیم رئیسی به حمایت از باشگاه پرسپولیس، تلاش کرد تا ناکامی‌اش در حفظ صدرنشینی در لیگ برتر و از دست رفتن قهرمانی را توجیه کند. جنجال‌هایی که در خبر وب‌سایت ورزش۳ اصلی‌ترین دلیل تردید مقامات حکومتی برای اعطای مجدد مجوز فعالیت به نکونام دانسته شد.

زیرا نکونام در یک سال اخیر بارها تلاش کرده بود  تا جای ممکن در جهت رضایت خاطر مقام‌های جمهوری اسلامی قدم بردارد؛ از آنفالو کردن علی کریمی و تبریک و تسلیت گفتن به مناسبت روزهای مذهبی و مراسم حکومتی در صفحه اینستاگرامش گرفته تا حضور در مراسم تقدیر از اعضای خانواده نیروهای سرکوبگر کشته‌شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و همچنین ارسال پیام تسلیت به مناسبت مرگ ابراهیم رئیسی.

در همین حال، در ماجرای فساد گسترده مالی در فوتبال ایران نیز نام برخی از اطرافیان نکونام و داورانی که اشتباهاتشان در چند بازی به سود تیم استقلال تمام شده بود، به میان آمد تا این حواشی نیز از سوی برخی ناظران دلیل دیگری برای لغو مجوز فعالیت نکونام در فوتبال ایران عنوان شود.

اما حالا به نظر می‌رسد که جواد نکونام با تعهدی دوباره و جلب نظر منصوبان علی خامنه‌ای موفق شده است تا همچنان دوران حضورش روی نیمکت تیم محبوب پایتخت را تمدید کند، اگرچه همچنان مدیران هلدینگ خلیج فارس به سکوتشان درمورد تمدید یا برکناری نکونام از هدایت آبی‌پوشان ادامه می‌دهند. درنتیجه باید منتظر ماند و دید که در شرایط مخالفت حداکثری پیشکسوتان و هواداران، آیا مالکان این باشگاه مخاطره ادامه کار با سرمربی جنجالی لیگ ایران را قبول خواهند کرد یا مانند مدیران و مالکان تیم رقیب به سراغ جذب مربی کارنامه‌دار و بی‌حاشیه خارجی خواهند رفت.

یکی از اعضای کادر مدیریتی باشگاه استقلال تهران ۲۴ خردادماه، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، از افزایش احتمال برکناری جواد نکونام از هدایت این تیم خبر داده و عنوان کرده بود که هلدینگ خلیج‌فارس با بهره‌مندی از منابع مالی هنگفت در جست‌وجوی مربیان تراز اول اروپایی است.

بیشتر از فوتبال