اعتصاب سراسری بیش از سه هزار کارگر صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران

«از چهار کارگر کشته‌شده براثر ریزش معدن شازند، سه نفر بیش از ٧٠ سال سن داشتند و بازنشسته بودند»

اعتصاب و اعتراض معیشتی کارگران پتروشیمی عسلویه-شبکه‌های اجتماعی

فعالان حقوق کارگری در ایران خبر دادند که بیش از سه هزار کارگر قراردادی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران، در اعتراض به شرایط سخت کاری و پایین بودن دستمزدها دست به اعتصاب هماهنگ زده‌اند.

بنا بر این گزارش، کارگران ۳۰ شرکت مرتبط با پالایشگاه‌ها و صنعت نفت و گاز ایران، افزایش میزان حقوق‌ها و بازگشت به شرایط ۱۴ روز کاری و ۱۴ روز تعطیلی به‌دلیل سختی و شدت کار را از شروط اصلیشان برای پایان اعتصاب‌ها اعلام کرده‌اند.

افزایش فاصله نرخ تورم با درصد رشد حقوق کارگران در سال‌های اخیر منجر به گسترده‌تر شدن فقر میان اقشار وسیعی از کارگران ایرانی شده است و به همین دلیل تجمعات اعتراضی و اعتصاب‌ها میان این قشر از جامعه ایران نیز با رشدی چشمگیر مواجه شده است.

کارگران معترض می‌گویند با افزایش دمای هوا در ایران، به‌خصوص در مناطق جنوبی کشور، شرایط کاری در این صنایع سخت‌تر از ماه‌های دیگر سال است و این درحالی است که مطالبات معیشتی و درخواست‌ها برای بهبود شرایط رفاهی، مانند برخورداری از خوابگاه‌ و بهبود کیفیت غذایی، همچنان بی‌پاسخ مانده است.

در بخشی از بیانیه کارگران معترض آمده است: «ما کارگران پروژه‌ای پیمانی صنعت نفت خواستار برچیده شدن بساط پیمانکاران و خواستار مزد برابر در برابر کار برابر هستیم و این مطالبه سراسری در صنعت نفت است. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران قراردادی صنعت نفت از همه همکاران خود درخواست می‌کند تا با تمام قدرت به این اعتصابات بپیوندند. قدرت ما در اتحاد ماست.»

این اعتصاب از روز چهارشنبه ۳۰ خرداد از کارگاه‌های مختلف آغاز شده و در حال گسترش است. پیش از این کارگران پیمانی صنعت نفت ایران در اعتراض به بهبود وضعیت شغلی و معیشتی خود دست به اعتصاب زده بودند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت گزارش داده است که تا پایان وقت کاری روز پنج‌شنبه ۳۱ خرداد، بیش از سه هزار کارگر شاغل در ۳۰ شرکت پیمانکاری دست به اعتصاب زده‌اند و در شرکت‌های دیگر هم همکاران خود را برای پیوستن به این کارزار آماده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارگران پتروشیمی پارس عسلویه، پالایشگاه اصفهان، شرکت «ان‌جی‌ال» دشت‌عباس، شرکت جهانپارس بوشهر، پتروپالایش کنگان، صنایع شیمیایی اصفهان، پتروشیمی چابهار، پتروشیمی سلمان فارسی ماهشهر، فاز ۱۴ عسلویه، پالایشگاه تهران، فولاد کوشان، نیروگاه رودشور، پالایشگاه ادیش، شرکت نفت سپاهان اصفهان، رژین‌صنعت بندر جاسک، پتروشیمی اسلام‌آباد غرب، اکسیرصنعت سایت مهستان و کارگران قراردادی پتروشیمی آلایم، ازجمله اعتصاب‌کنندگان‌اند.

هم‌زمان با تلاش‌ مقام‌های جمهوری اسلامی برای گرم کردن تنور انتخابات، که از سوی میلیون‌ها ایرانی انتخابات نمایشی یا «سیرک انتخابات» نامیده می‌شود، گروه‌های مختلف کارگری و بازنشسته به‌دلیل افزایش بحران‌های اقتصادی و معیشتی درحال برپایی اعتراضات و تحصن‌های گوناگون‌اند.

سی‌ام خردادماه، شماری از بازنشستگان ایرانی با برگزاری تجمع‌های اعتراضی در سراسر ایران، ازجمله مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی وزارت بهداشت در تهران، خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

وضعیت حقوق و شرایط مالی بازنشستگان ایرانی به میزانی وخیم است که براساس گزارش رسانه‌های ایران، از چهار کارگر کشته‌شده بر اثر ریزش معدن شازند در هفته گذشته، سه نفر آنان بیش از ٧٠ سال سن داشتند و بازنشسته بودند.

همچنین روز ۲۹ خرداد نیز تعدادی از کارکنان گروه صنعتی آرتا در نمین، در اعتراض به دریافت نکردن مطالباتشان و عدم تحقق وعده‌ها دست به تجمع زدند. هرانا خبر داده است که هم‌زمان شماری از شهروندان بیکار در مقابل مجتمع کشت‌ و صنعت هفت‌تپه در خوزستان دست به تجمع زدند.

از سوی دیگر، سه‌شنبه هفته گذشته صدها نفر از بازنشستگان بانک ملت در اعتراض به پاسخ‌گو نبودن مسئولان دولتی به مطالبات آنان، مقابل ساختمان مرکزی این بانک در تهران تجمع کردند که با حمله نیروهای انتظامی مواجه شدند و چند نفر بازداشت شدند.

در همین روز، شماری از کارگران اخراج‌شده از گروه ملی فولاد ایران نیز مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. این کارگران اسفندماه سال گذشته به‌دلیل مطالبه طرح طبقه‌‌بندی مشاغل از کارشان اخراج شدند.

بیشتر از اقتصاد