گلوله‌باران اطراف دفتر صلیب سرخ در غزه؛ ۲۲ نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند

ماه‌ها مذاکره برای آتش‌بس به نتیجه نرسیده و اسرائیل در روزهای گذشته حملاتش را به نوار غزه افزایش داده است

روز شنبه دوم تیر (۲۲ ژوئن) کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که درپی حمله به نزدیکی دفتر این سازمان ۲۲ نفر جانشان را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ افزود که علاوه بر کشته شدن این تعداد، ۴۵ زخمی نیز به بیمارستان صحرایی صلیب سرخ منتقل شده‌اند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «حمله خطرناک به اطراف ساختمان‌های امدادرسانی جان غیرنظامیان و فعالان بشر را به خطر می‌اندازد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت بهداشت غزه، تحت کنترل حماس، اسرائیل را مقصر این گلوله‌باران دانست و اعلام کرد که حمله به منطقه المواصی، جایی که هزاران آواره در چادرها پناه گرفته‌اند، ۲۵ تن کشته و ۵۰ زخمی برجای گذاشته است.

ماه‌ها مذاکره برای آتش‌بس میان اسرائیل و حماس هنوز به نتیجه نرسیده و اسرائیل در روزهای گذشته حملاتش به نوار غزه را افزایش داده است. براساس گزارش‌های منتشرشده، روز جمعه در یکی از بیمارستان‌های غزه ۳۰ نفر جانشان را از دست داده‌اند.

درگیری‌ها روز شنبه نیز ادامه دارد و شاهدان از درگیری مسلحانه میان شبه‌نظامیان و نیروهای اسرائیلی در غزه خبر دادند.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که سربازانش به عملیات در مرکز غزه ادامه می‌دهند و «چندین تروریست مسلح و زیرساخت‌های تروریستی در این منطقه» را از بین برده‌اند.

در همین حال، حزب‌الله لبنان، متحد حماس، روز جمعه مسئولیت تعدادی از حملات به نیروهای اسرائیلی و مواضع نزدیک مرز را برعهده گرفت. ارتش اسرائیل هم گفت که در هر دو روز چندین حمله تلافی‌جویانه انجام داده است.

حدود ۹ ماه پس از کارزار اسرائیل برای ریشه‌کن کردن حماس در نوار غزه، کارشناسان درمورد وقوع یک جنگ گسترده‌تر اختلاف نظر دارند.

در میان تشدید تبادلات اسرائیل و حزب‌الله، ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه گفت که طرح‌های حمله به لبنان «تایید شده است».

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، هم در سخنانی گفت که «هیچ مکانی» در اسرائیل در یک جنگ گسترده‌تر «از موشک‌های ما در امان نخواهد ماند» و همچنین قبرس، عضو اتحادیه اروپا، را تهدید کرد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه، جمعه شب،‌ از انفجاری بزرگ در منطقه سکریه در شمال سوریه خبر داد. رامی عبدالرحمن، مدیر این سازمان، در گفت‌وگو با شبکه‌های عربی گفت که این انفجار در ناحیه‌ای استراتژیک نزدیک به مرز عراق رخ داده که در مجاورت مسیر انتقال تسلیحات از جمهوری اسلامی به حزب‌الله لبنان است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه با استناد به «لفاظی‌های جنگ‌طلبانه» هر دو طرف هشدار داد که خطر جنگ همه‌جانبه واقعی است.

جنگ اسرائیل و حماس بسیاری از زیرساخت‌های غزه را ویران کرده و ساکنان آن را با کمبود مواد غذایی، سوخت و سایر لوازم ضروری مواجه کرده است.

ارتش اسرائيل روز شانزدهم ژوئن اعلام کرد که برای تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه «وقفه تاکتیکی فعالیت نظامی» را چند ساعت از روز در کریدور جنوب غزه اجرا خواهد کرد. با این حال روز جمعه ریچارد پیپرکورن از سازمان بهداشت جهانی گفت: «ما هنوز تاثیری بر ورود تجهیزات بشردوستانه ندیده‌ایم.»

جنگ اسرائیل در غزه، فشار جهانی را برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی احیا کرده است و در تازه‌ترین نمونه، ارمنستان روز جمعه اعلام کرد که «کشور فلسطین» را به رسمیت می‌شناسد.

بیشتر از جهان