حکم اعدام توماج صالحی نقض شد

احتمال صدور احکام سنگین دیگری برای این هنرمند وجود دارد

توماج صالح، هنرمند منتقد و زندانی در ایران-شبکه‌های اجتماعی

حکم اعدام توماج صالحی نقض شد و پرونده برای بررسی مجدد به شعبه هم‌عرض ارجاع داده می‌شود.

امیر رئیسیان، حقوقدان و وکیل دادگستری در ایران، روز شنبه دوم تیرماه اعلام کرد که حکم اعدام توماج صالحی، هنرمند و خواننده موسیقی رپ اعتراضی، در شعبه ٣٩ دیوان عالی ایران نقض شده است.

او همچنین در شبکه اجتماعی اکس خبر داد که دیوان عالی کشور ضمن نقض حکم اعدام، مجددا تاکید کرده که «حتی حکم حبس قبلی بدون رعایت قواعد تعدد جرم بوده و بر خلاف ماده ١٣١ و مازاد بر مجازات قانونی است.»

توماج صالحی به دلیل انتشار قطعات موسیقی معترض و انتقاد از مقامات ارشد نظام جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر، علاوه بر اعدام، به تحمل ۶ سال و ۳ ماه زندان نیز محکوم شده بود.

وکیل این هنرمند محبوس در زندان اوین تهران، روز پنجم اردیبهشت‌ماه سال جاری خبر داده بود که شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان در «اقدامی بی‌سابقه»، حکم دیوان عالی کشور درباره پرونده سال ۱۴۰۱ توماج صالحی را اجرایی نکرده و با ارشادی خواندن این حکم توماج صالحی را به اتهام افساد فی‌الارض، به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم کرده است.

«معاونت در بغی، اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و دعوت به آشوب» از جمله مصادقی بود که از سوی دادگاه اصفهان برای اتهام افساد فی‌الارض عنوان شد. ۲ سال ممنوعیت از فعالیت‌های هنری، ۲ سال ممنوع‌الخروجی و شرکت در کلاس‌های مدیریت رفتار، از دیگر احکام صادرشده علیه این هنرمند معترض است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احکامی که با موجی از اعتراض‌ها در داخل و خارج ایران روبر شد و شهروندان ایرانی در کنار شماری از چهره‌های سیاسی در کشورهای دیگر، جمهوری اسلامی را به گسترده‌تر کردن موج سرکوب‌ها و اعدام‌ها علیه هنرمندان و منتقدان متهم کردند.

قرار گرفتن نام ۳۱ تن از قضات، دادستان‌ها و بازپرسان دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‎‌های کانادا، ازجمله تلاش‌های بین‌المللی برای فشار به ایران برای لغو حکم اعدام توماج صالحی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک روز پس از انتشار خبر صدور حکم اعدام علیه توماج صالحی، مرکز رسانه قوه قضاییه ایران اعلام کرده بود که این حکم بدوی و قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.

اما حالا نیز با وجود لغو حکم اعدام، قرار است مجدا پرونده در یکی از شعب دادگاه انقلاب اصفهان بررسی شود و احتمال صدور احکام سنگین دیگری علیه توماج صالحی وجود دارد.

توماج صالحی که پس از حضور در یکی از تجمعات اعتراضی پاییز ۱۴۰۱، با حمله ماموران سرکوبگر به خانه‌اش دستگیر شد، ۲۷ آبان ۱۴۰۲ پس از تحمل بیش از یک سال حبس که ۲۵۲ روز آن در انفرادی بود، با قرار وثیقه از زندان اصفهان آزاد شد. اما ماموران امنیتی، مجددا او را نهم آذرماه سال گذشته در خیابانی در شهر بابل بازداشت و به زندان دستگرد اصفهان منتقل کردند. در صفحه شخصی این خواننده اعتراضی رپ، اعلام شد که بازداشت او خشونت‌آمیز و همراه با ضرب‌و‌شتم بوده است. آقای صالحی در تابستان ۱۴۰۰ نیز به دلیل انتشار قطعه اعتراضی «سوراخ موش بخر»، سابقه بازداشت دارد.