گردهمایی هزاران ایرانی در اروپا و کانادا برای حمایت از توماج صالحی و زندانیان سیاسی

ایرانیان حاضر در تجمع‌های اعتراضی خواستار آزادی فوری تمامی زندانیان سیاسی در ایران شدند و از دولت‌های کشورهای مختلف خواستند تا در تحریم جمهوری اسلامی مصمم‌تر باشند

هزاران ایرانی در شهرهای ونکوور، بروکسل، اشتوتگارت، آمستردام، هامبورگ، استانبول، گوتنبرگ، فرانکفورت، مونترال، لندن، اسلو، برلین، استکهلم، مالمو و چند شهر دیگر اروپا و کانادا روزهای شنبه و یکشنبه ۱۷ و ۱۸ تیر ۱۴۰۲ در اعتراض به ادامه حبس و آزار فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در ایران به خیابان‌ها آمدند و علیه نظام تهران شعار دادند.

شرکت‌کنندگان در این تجمع‌های اعتراضی بارها نام افرادی چون توماج صالحی، نیلوفر حامدی، الهه حامدی، میلاد آرمون، محمد بروغنی، فاطمه سپهری، سامان یاسین و صدها زندانی سیاسی دیگر را فریاد زدند و خواستار آزادی فوری آن‌ها شدند.

معترضان همچنین با اشاره به صدور احکام اعدام برای چندین بازداشتی خیزش سراسری اخیر، حمایت بیشتر مقام‌های کشورهای مختلف جهان از این افراد و افزایش بیشتر فشارها به جمهوری اسلامی برای لغو احکام اعدام‌ را خواستار شدند.

در مونترال کانادا، شماری از ایرانیان با اشاره به بازداشت طولانی و شکنجه‌ جسمی و روانی توماج صالحی، خواننده و هنرمند معترض، خواهان آزادی او شدند و در حالی که لباس‌هایی منقش به تصویر توماج صالحی به تن داشتند، به سه زبان فارسی، انگلیسی و فرانسوی از او حمایت کردند.

در استانبول هم تعدادی از ایرانیان معترض با اشاره به ادامه سرکوب‌ها و قتل‌ حکومتی معترضان در ایران، از دولت اردوغان خواستند به منظور اعمال فشار سیاسی بر مقام‌های نظام جمهوری اسلامی، همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با تهران را قطع کند.

لندن، پایتخت بریتانیا، نیز روز شنبه صحنه برگزاری تجمع‌های اعتراضی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی مقابل ساختمان سفارت این نظام بود. معترضان در این شهر با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی چون «توماج صالحی باید فورا آزاد شود» و «جان توماج صالحی در خطر است»، به ادامه بازداشت این رپر معترض و در خطر اعدام که بیش از هشت ماه از بازداشت موقت او می‌گذرد، اعتراض کردند.

در بروکسل بلژیک، روز شنبه ده‌ها نفر از ایرانیان مقابل ساختمان پارلمان اروپا در این شهر گرد هم آمدند و ضمن بالا بردن پلاکاردها و بنرهایی با تصاویر زندانیان سیاسی و سر دادن شعارهای مختلف خواستار حمایت بیشتر پارلمان اروپا و مقام‌های کشورهای عضو آن از خیزش‌های سراسری ایران و زندانیان سیاسی شدند.

ایرانیان ساکن ونکوور کانادا هم در این روز اعمال تحریم‌هایی گسترده‌تر از قبل بر مقام‌های جمهوری اسلامی و اعضای خانواده‌ آنان را خواستار شدند و با اشاره به روندهایی غیرقانونی و ضدحقوق‌بشری در محاکمه زندانیان سیاسی، نظام جمهوری اسلامی را اصلاح‌ناپذیر و خطرناک برای تمامی کشورهای جهان توصیف کردند.

در شهرهای مالمو، استکهلم و گوتنبرگ در سوئد نیز تعداد زیادی از ایرانیان با سر دادن شعارهایی در حمایت از توماج صالحی، درباره افزایش اعدام‌ها در ایران هشدار دادند و اعلام کردند تا آزادی تمامی شهروندان معترض زندانی به برپایی تجمع‌های اعتراضی ادامه خواهند داد.

اسلو، پایتخت نروژ، نیز روز گذشته شاهد تجمع گروهی از ایرانیان علیه جمهوری اسلامی بود. حاضران در این تجمع خواهان آزادی فوری تمامی زندانیان سیاسی، از جمله توماج صالحی و ده‌ها روزنامه‌نگار شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شهرهای برلین، اشتوتگارت، هامبورگ و فرانکفورت در آلمان هم ایرانیان معترض در حمایت از اعتراض‌های سراسری مردم در ایران به خیابان‌ها آمدند و حمایت خود را از شهروندان زندانی و در خطر اعدام اعلام کردند.

همچنین شماری از ایرانیان در شهرهای دیگر اروپا از جمله آمستردام در هلند با برپایی تجمع‌های اعتراضی و پوشیدن لباس‌های متحدالشکل به ادامه حبس صدها شهروند معترض به جمهوری اسلامی در ایران اعتراض کردند. آن‌ها روی پلاکاردهای خود نوشته بودند: «صدایشان باشیم»

توماج صالحی، فعال سیاسی و خواننده اصفهانی، هشتم آبان‌ ۱۴۰۲ در بحبوجه اعتراض‌های میلیونی ایرانیان به جمهوری اسلامی، در روستای گِردبیشه در استان چهارمحال‌وبختیاری بازداشت شد. او طی سالیان اخیر بارها با تولید قطعات موسیقی اعتراضی که در آن‌ها مشکلات اجتماعی و سیاسی ایران را شرح می‌داد، خواستار اتحاد مردم علیه نظام جمهوری اسلامی و پایان دادن به ظلم و تبعیض حکومتی شده بود.

امیر رئیسیان، وکیل این معترض زندانی، اخیرا با اشاره به برگزاری دومین جلسه دادگاه غیرعلنی او در تاریخ یازدهم تیر، اتهام‌های توماج از نظر دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی را «افساد فی‌الارض بابت انتشار توییت‌‌، تبلیغ علیه نظام، همکاری با دولت متخاصم، دعوت مردم به آشوب و اغتشاش، اخلال در نظم، انتشار اکاذیب و توهین به رهبری» اعلام کرد.

رزا اعتماد انصاری، دیگر وکیل توماج صالحی، هم به‌تازگی در گفت‌وگو با روزنامه شرق، ادعای خبرگزاری تسنیم در مورد تقلیل حکم این هنرمند زندانی به دلیل همکاری با نهادهای امنیتی را تکذیب کرد و گفت: «حدود یک ساعت پیش و پس از خبر خبرگزاری تسنیم، برای پیگیری موضوع به شعبه ۱ دادسرای انقلاب شهرستان اصفهان رفتم. چنین خبری کذب محض است و پرونده توماج هنوز به مرحله انشای رای هم نرسیده است.» وکیل توماج صالحی در عین حال درباره حکم احتمالی ابراز امیدواری کرد اما افزود روند پرونده هنوز مختومه نشده است.

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه گذشته مدعی شد که حکم توماج صالحی به علت همکاری‌های او با نهادهای امنیتی، از اعدام به حبس تقلیل پیدا کرده است. با توجه به گفته‌های وکلای توماج صالحی، به نظر می‌رسد ادعای خبرگزاری تسنیم به قصد ایجاد جو روانی علیه کارزارهای حمایتی از توماج در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در همین حال، شورای شهر فلورانس در ایتالیا هم‌زمان با برگزاری دومین دادگاه توماج صالحی، در مراسمی شهروندی افتخاری این شهر را به توماج صالحی اهدا کرد. داریو ناردلا، شهردار فلورانس، پس از تحویل گواهینامه شهروندی افتخاری به شبنم خسروی، دخترخاله توماج، از پیشنهاددهندگان این طرح تشکر کرد و گفت: «این یک عمل معنادار و قوی است. این عمل، تاکید مجدد بر تعهد همیشگی شهر فلورانس به حقوق بشر در ایران و سراسر جهان است.»

در متن بیانیه شورای شهر فلورانس آمده است که با اعطای عنوان شهروند افتخاری فلورانس، آن‌ها قادر خواهند بود به سفارت ایران در ایتالیا نامه بنویسند تا از او خبر بگیرند و تبرئه و آزادی توماج و همه زنان و مردانی را که فقط خواستار کشوری عادل‌تر و آزادترند، مطالبه کنند.