«هزاران جنگجوی تحت حمایت جمهوری اسلامی آماده‌اند برای مبارزه با اسرائیل‌ به حزب‌الله‌ بیپوندند»

در جنگ ۱۳ ساله سوریه، جنگجویان وابسته جمهوری اسلامی ایران از لبنان، عراق، افغانستان و پاکستان کنار هم جنگیدند و به تغییر موازنه به نفع بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، کمک کردند

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه ۲۳ ژوئن (سوم تیر) به نقل از منابع آگاه مرتبط با گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی، نوشت که هزاران جنگجو از گروه‌های موردحمایت تهران در خاورمیانه آماده‌اند برای نبرد با اسرائیل به لبنان بروند و به گروه شبه‌نظامی حزب‌الله بپیوندند.

از زمان حمله جنگجویان حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر و آغاز عملیات انتقام‌جویانه اسرائیل در پی آن، تقریبا هر روز در امتداد مرز لبنان با شمال اسرائیل تبادل آتش شده است. با این حال اوضاع در شمال اسرائیل در طول ماه ژوئن و پس از حمله هوایی که به کشته شدن یک فرمانده ارشد حزب‌الله در جنوب لبنان منجر شد، رو به وخامت رفت و حزب‌الله با شلیک صدها موشک و پهپاد انفجاری به سمت شمال اسرائیل به آن واکنش نشان داد.

مقام‌های اسرائیلی تهدید کرده‌اند که در صورت نتیجه نرسیدن مذاکرات برای دور کردن حزب‌الله از مرز، به لبنان حمله نظامی خواهند کرد. در همین حال، حسن نصرالله، رهبر حز‌‌ب‌الله، در یک سخنرانی تازه‌، ادعا کرد که ده‌ها هزار جنگجو برای نبرد با اسرائيل اعلام آمادگی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جنگ ۱۳ ساله سوریه هم جنگجویان وابسته جمهوری اسلامی ایران از لبنان، عراق، افغانستان و پاکستان کنار هم جنگیدند و به تغییر موازنه به نفع بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، کمک کردند. اکنون به نوشته آسوشیتدپرس، مقام‌های گروه‌های تحت حمایت تهران می‌گویند که بار دیگر آمادگی دارند علیه اسرائیل به یکدیگر بپیوندند.

حسن نصرالله در سخنرانی روز چهارشنبه گفت که رهبران شبه‌نظامی از جمهوری اسلامی ایران، عراق، سوریه، یمن و سایر کشورها پیشنهاد داده‌اند که ده‌ها هزار جنگجو برای کمک به حزب‌الله بفرستند، اما او تاکید کرد که این گروه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار جنگجو دارد.

اظهارات حسن نصرالله درباره اینکه «نبرد به شکل کنونی تنها به بخشی از نیروی انسانی حزب‌الله نیاز دارد»، اشاره‌ای آشکار به استفاده از جنگجویان متخصصی است که موشک‌ و پهپاد شلیک می‌کنند. با این حال تحلیلگران معتقدند که در صورت وقوع یک جنگ همه‌جانبه اوضاع ممکن است تغییر کند.

نصرالله هم در یک سخنرانی در سال ۲۰۱۷ به این احتمال اشاره کرده بود که ممکن است جنگجویان از ایران، عراق، یمن، افغانستان و پاکستان «شریک» یک مبارزه شوند.

به گفته مقام‌های گروه‌های لبنانی و عراقی تحت حمایت جمهوری اسلامی، در صورت وقوع جنگ در مرز لبنان و اسرائیل، جنگجویان وابسته به تهران از سراسر منطقه به آن نبرد خواهند پیوست. گزارش‌ها حاکی از آن است که هزاران جنگنده در حال حاضر در سوریه مستقرند و می‌توانند به‌راحتی از مرزها عبور کنند. برخی از این گروه‌ها از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در هفتم اکتبر تاکنون حملاتی را علیه اسرائیل و متحدانش ترتیب داده‌اند.

یکی از مقام‌های یک گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق به آسوشیتدپرس گفت: «اگر جنگی همه‌جانبه در لبنان آغاز شود،‌ ما شانه به شانه حزب‌الله با اسرائیل خواهیم جنگید». او از بیان جزئیات خودداری کرد اما گفت که برخی مستشاران عراقی هم‌اکنون در لبنان حضور دارند.

یکی دیگر از مقام‌های یک گروه لبنانی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران نیز که نخواست نامش فاش شود، ادعا کرد: «جنگجویان حشدالشعبی عراق، فاطمیون افغانستان، زینبیون پاکستان و حوثی‌های یمن تحت حمایت تهران برای شرکت در جنگ به لبنان می‌آیند.»

این تهدیدها در حالی است که اسرائیل از هجوم احتمالی جنگجویان خارجی به لبنان آگاه است. اران اتزیون، از روسای سابق وزارت خارجه اسرائیل، در میزگردی که موسسه خاورمیانه مستقر در واشینگتن روز پنجشنبه برگزار کرد، گفت که او احتمال وقوع یک جنگ چندجانبه را بالا می‌داند.

اتزیون تاکید کرد که ممکن است حوثی‌ها و شبه‌نظامیان عراقی به لبنان بروند و جریان عظیمی از جهادی‌ها هم از نقاط مختلف مانند سوریه، افغانستان و پاکستان به لبنان سرازیر شود.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، هفته گذشته در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت که از زمان آغاز حملات حزب‌الله به اسرائیل در هشتم اکتبر، بیش از پنج هزار راکت، موشک ضدتانک و هواپیماهای بدون سرنشین به سمت اسرائیل شلیک شده است. او با بیان اینکه اسرائیل به مبارزه با محور شرارت جمهوری اسلامی ایران در همه جبهه‌ها ادامه خواهد داد، فزود: «تجاوزهای روزافزون حزب‌الله ما را به آستانه تشدید تنش‌های گسترده‌تر می‌رساند که می‌تواند پیامدهای ویرانگری برای لبنان و کل منطقه داشته باشد».

مقام‌های حزب‌الله لبنان گفته‌اند که خواهان جنگ همه‌جانبه با اسرائیل نیستند، اما برای این احتمال آمادگی کامل دارند.

آخرین درگیری گسترده بین اسرائیل و حزب‌الله تابستان ۲۰۰۶ رخ داد. در آن زمان، طی یک جنگ ۳۴ روزه حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر در لبنان و ۱۴۰ نفر در اسرائیل کشته شدند.

بیشتر از جهان