حملات متقابل روسیه و اوکراین؛ مسکو درباره استفاده از سلاح هسته‌ای هشدار داد

رئیس کمیته دفاعی پارلمان روسیه گفت که کشورش به‌عنوان بزرگ‌ترین قدرت هسته‌ای جهان درصورت افزایش تهدیدها می‌تواند زمان تصمیم‌گیری برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را کاهش دهد

حملات متقابل روسیه و اوکراین به مناطق مختلف در خاک دو کشور همچنان ادامه دارد و به‌رغم ادعاها مبنی بر حفاظت از جان غیرنظامیان، این جنگ دو ساله همچنان قربانی می‌گیرد.

بنا‌بر اعلام مقام‌های کی‌یف، در اثر حمله موشکی روسیه در بامداد یکشنبه ۲۳ ژوئن (سوم تیر)‌ دو نفر مجروح شدند و تعداد زیادی ساختمان مسکونی نیز آسیب دید.

به گزارش رویترز، میکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین، روز یکشنبه گفت که سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین از سه موشک پرتاب‌شده از روسیه، دو موشک را بر فراز منطقه کی‌یف منهدم کردند.

روسلان کراوچنکو، رئیس منطقه کی‌یف، هم در پیامی تلگرامی اعلام کرد که سقوط آوار باعث زخمی شدن دو نفر شده، اما حال آن‌ها مساعد است. کراوچنکو افزود که آوارها به شش ساختمان مسکونی چندطبقه و بیش از ۲۰ منزل دیگر هم آسیب رساندند. به گفته او، در تهاجم روسیه به یک پمپ بنزین، یک داروخانه، یک ساختمان اداری و سه خودرو در منطقه هم خسارت وارد شد.

هشدار حمله هوایی برای کی‌یف و مناطق اطراف آن و چندین منطقه دیگر در اوکراین بامداد یکشنبه به مدت یک ساعت برقرار بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، فرماندار منصوب‌شده از سوی مسکو در شبه‌جزیره کریمه هم گفت که حمله موشکی اوکراین در روز یکشنبه به سواستوپل جان دو نفر از جمله یک کودک دو ساله را گرفت و ۲۲ نفر را زخمی کرد.

سواستوپل بندری در دریای سیاه و یک پایگاه دریایی در شبه‌جزیره کریمه است که سال ۲۰۱۴ به روسیه ضمیمه شد. اوکراین مرتبا به این شهر حمله می‌کند، اما صدمات جانی حمله روز یکشنبه بسیار بیشتر از گذشته بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، میخائیل رازوژایف، فرماندار سواستوپل، در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «اوکراین پنج موشک پرتاب کرد که پدافند هوایی روسیه آن‌ها را بر فراز دریا رهگیری کرد اما قطعات آن به منطقه ساحلی سقوط کرد و باعث زخمی شدن مردم شد.»

هم‌زمان با این حملات دو جانبه و ارسال تجهیزات نظامی بیشتر از غرب به اوکراین، رئیس کمیته دفاعی پارلمان روسیه تهدید کرد که کشورش به عنوان بزرگ‌ترین قدرت هسته‌ای جهان، اگر افزایش تهدیدها را شاهد باشد، می‌تواند زمان تعیین‌شده در سیاست رسمی را برای تصمیم‌گیری درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای کاهش دهد.

 جنگ در اوکراین بزرگ‌ترین رویارویی روسیه و غرب را از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ را رقم زد، به طوری که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ماه گذشته گفت کشورش ممکن است دکترین رسمی هسته‌ای خود را که شرایط استفاده از این سلاح‌ها را مشخص می‌کند، تغییر دهد.

پس از اظهارات پوتین، آندری کارتاپولوف، رئیس کمیته دفاعی مجلس نمایندگان روسیه، هم روز یکشنبه گفت: «اگر تهدیدها افزایش یابند، زمان تصمیم‌گیری برای استفاده از چنین سلاح‌هایی می‌تواند تغییر کند.»

 کارتاپولوف که زمانی فرماندهی نیروهای روسیه در سوریه را بر عهده داشت و اکنون به‌عنوان یک قانون‌گذار از حزب حاکم روسیه متحد فعالیت می‌کند، افزود: «هنوز خیلی زود است در مورد تغییرات خاص در دکترین هسته‌ای صحبت شود».

دکترین هسته‌ای ۲۰۲۰ روسیه شرایطی را که رئیس‌جمهوری این کشور می‌تواند استفاده از سلاح هسته‌ای را مدنظر قرار دهد، تعیین می‌کند. بر اساس این مصوبه، «زمانی که موجودیت روسیه در معرض تهدید قرار گیرد» می‌توان به حمله با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای یا سایر سلاح‌های کشتار جمعی یا سلاح‌های متعارف به عنوان پاسخ رو آورد.

روسیه و ایالات متحده بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای جهان دانسته می‌شوند و حدود ۸۸ درصد از سلاح‌های هسته‌ای دنیا را در اختیار دارند. هر دو کشور در حال مدرن‌سازی زرادخانه‌های هسته‌ای خودشان‌اند. در همین حال کشور چین نیز به‌سرعت در حال تقویت زرادخانه هسته‌ای‌اش است.

ولادیمیر پوتین پیش از این گفته بود که روسیه برای تضمین پیروزی در اوکراین به استفاده از تسلیحات هسته‌ای نیازی ندارد، اما تاکید کرد که در صورت لزوم، تغییرات در دکترین هسته‌ای روسیه را رد نمی‌کند.

این گفته‌ها به عنوان فشاری از جانب تندروها در روسیه تلقی شد که معتقدند پوتین باید بتواند در مورد تشدید تنش هسته‌ای سریع‌تر عمل کند و مدت زمان تصمیم‌گیری برای استفاده از این سلاح‌ها را کاهش دهد.

 یکی از دستیاران ارشد کاخ سفید در این ماه گفت که ایالات متحده ممکن است مجبور شود برای جلوگیری از تهدیدات روبه‌رشد روسیه، چین و دیگر دشمنان در سال‌های آینده سلاح‌های هسته‌ای راهبردی بیشتری مستقر کند.

بیشتر از جهان