نخستین سفر پوتین به کره شمالی پس از ۲۴ سال؛ مسکو پیمان همکاری راهبردی با پیونگ‌یانگ امضا کرد

رئیس‌جمهوری روسیه پس از کره شمالی به ویتنام می‌رود

دیدار ولادیمیر پوتین و کیم جونگ او‌ن‌ــ AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه هجدهم ژوئن (۲۹ خرداد) پس از ۲۴ سال، بار دیگر عازم پیونگ‌یانگ شد تا با همکاری متحدش، ارتش روسیه را برای ادامه جنگ با اوکراین تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در نامه‌ای که رسانه‌های کره شمالی روز سه‌شنبه قبل از سفر برنامه‌ریزی‌شده‌ پوتین به کره شمالی منتشر کردند، رئیس‌جمهوری روسیه بر حمایت بی‌دریغش از پیونگ یانگ تاکید و یادآوری کرده است که دو کشور در ۷۰ سال گذشته «بر اساس برابری، احترام متقابل و اعتماد» روابط و شراکت خوبی ایجاد کرده‌اند. او نوشت: «ما برای تجارت سازوکارهایی را توسعه خواهیم داد که تحت کنترل غرب نیستند و در برابر محدودیت‌های یکجانبه غیرقانونی مقاومت می‌کنند.»

پوتین در نامه‌اش، از کره شمالی بابت حمایت از آنچه روسیه «عملیات نظامی ویژه در اوکراین» می‌نامد، تشکر کرد و قول داد که از تلاش‌های پیونگ‌یانگ برای دفاع از منافعش در برابر «فشار، باج‌خواهی و تهدیدهای نظامی آمریکا» حمایت کند.

رسانه‌ دولتی کره شمالی نیز مقالاتی در ستایش از روسیه و حمایت از جنگ این کشور در اوکراین منتشر کرد و آن را «جنگ مقدس همه شهروندان روسیه» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه پیش از سفر به کره‌ شمالی، دستوری را درباره پیمان همکاری راهبردی با پیونگ‌یانگ امضا کرد. مقام‌های ارشد روسیه پیش از این گفته بودند که توافقنامه روابط بین روسیه و کره‌شمالی علیه کشورهای ثالث نخواهد بود و مسائل امنیتی دو کشور را در بر می‌گیرد.

سفر پوتین در حالی انجام می‌شود که متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه تاکید کرد که کره شمالی «ده‌ها موشک بالیستیک و بیش از ۱۱ هزار کانتینر مهمات» برای استفاده در اوکراین به روسیه داده است. به گفته او، «پوتین در چند ماه گذشته به‌شدت مستاصل شده بود و به ایران و کره شمالی چشم دوخته است تا تجهیزات از دست‌رفته در میدان نبرد را جبران کنند.»

مسکو و پیونگ یانگ انتقال تسلیحات را رد کرده‌اند. با این حال روسیه درباره همکاری با کره شمالی در زمینه‌های بشردوستانه، اقتصادی، تجاری و نظامی وعده‌هایی داده و مانع از تلاش‌های شورای امنیت سازمان ملل برای نظارت و اعمال تحریم‌های جدید علیه پیونگ‌یانگ شده است.

پوتین نخستین بار ژوییه ۲۰۰۰ به پیونگ‌یانگ رفت. در آن زمان پدر کیم بر کره شمالی حکومت می‌کرد. کیم جونگ اون اولین بار در سال ۲۰۱۹ در بندر ولادی وستوک در شرق روسیه با پوتین دیدار کرد.

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ به دلیل فعالیت در زمینه تولید موشک‌های بالیستیک و دنبال کردن برنامه‌های هسته‌ای‌ نظامی تحت تحریم‌های سازمان ملل است. در چند سال گذشته شورای امنیت بر سر نحوه برخورد با پیونگ‌یانگ اختلاف نظر داشته است. روسیه و چین معتقدند تحریم‌های بیشتر کمکی نخواهد کرد. آن‌ها خواهان کاهش چنین اقدام‌هایی شدند و پیشنهاد کردند برخی تحریم‌ها در دسامبر ۲۰۱۹ برداشته شود، اما هرگز پیش‌نویس قطعنامه‌شان را به رای‌ نگذاشتند.

در ماه مه ۲۰۲۲، این دو کشور تلاش‌ها به رهبری ایالات متحده را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی به دلیل پرتاب مجدد موشک‌های بالیستیک، وتو کردند. روسیه در مارس ۲۰۲۴ هم تمدید فعالیت هیئت کارشناسان ناظر بر اجرای تحریم‌های سازمان ملل را وتو کرد.

 چین و روسیه ادعا می‌کنند که مانورهای نظامی مشترک ایالات متحده و کره جنوبی پیونگ‌یانگ را تحریک می‌کند، در حالی که واشینگتن پکن و مسکو را متهم می‌کند که با محافظت از کره شمالی در برابر تحریم‌های بیشتر، کره شمالی را جسورتر کرده‌اند.

 پوتین پس از کره شمالی، قرار است در از ۱۹ تا ۲۰ ژوئن به ویتنام برود؛ سفری که انتقادهای ایالات متحده را برانگیخته است. این سفر پس از آن انجام می‌شود که ویتنام از حضور در نشست صلح اوکراین که در سوییس برگزار شد، اجتناب کرد، آن هم در حالی که معاون وزیر خارجه این کشور اوایل هفته گذشته به نشست بریکس در روسیه رفته بود.

واشینگتن که سال ۲۰۲۳ سطح روابطش را با هانوی ارتقا داد و شریک تجاری اصلی ویتنام است، به سفر پوتین واکنش تندی نشان داده است. سخنگوی سفارت آمریکا در هانوی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر این سفر بر روابط این کشور با ایالات متحده گفت: «هیچ کشوری نباید به پوتین بستری بدهد که جنگ تجاوزکارانه‌اش را ترویج و جنایاتش را عادی کند».

دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) مستقر در لاهه در مارس ۲۰۲۳ برای رئیس‌جمهوری روسیه به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین حکم بازداشت صادر کرد اما ویتنام، روسیه و ایالات متحده اعضای دیوان بین‌المللی کیفری نیستند.

بیشتر از جهان