لبنان نگهداری تسلیحات ارسالی ایران برای حزب‌الله در فرودگاه بیروت را تکذیب کرد

واکنش وزیر حمل و نقل لبنان پس از آن است که روزنامه تلگراف خبر داد شبه‌نظامیان لبنان موشک‌های ارسالی از ایران را در فرودگاه انبار می‌کنند

علی حمیه، وزیر حمل و نقل لبنان، ذخیره و نگهداری سلاح‌های گروه شبه‌نظامی حزب‌الله در فرودگاه بیروت را تکذیب کرد.

در شرایطی که نگرانی‌ها از بروز جنگ تمام‌عیار میان حزب‌الله و اسرائیل افزایش یافته است، روزنامه تلگراف روز یکشنبه با انتشار مطلبی نوشت که منابع آگاه از «رسیدن جعبه‌های بزرگ غیرعادی» به فرودگاه لبنان خبر می‌دهند و از ارسال تسلیحات به لبنان با پروازهای مستقیم از ایران نگران‌اند. این نشریه مدعی شد که گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد، موشک‌ها و تسلیحات نظامی را در فرودگاه انبار می‌کند.

به نوشته تلگراف، این منابع به این دلیل موضوع را فاش می‌کنند که نمی‌خواهند یک فرودگاه غیرنظامی در معرض خطر انفجاری مانند آنچه سال ۲۰۲۰ در بندر بیروت رخ داد، قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از انتشار این گزارش، علی حمیه، وزیر حمل و نقل لبنان، برای تکذیب، کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کرد و مطلب نشریه تلگراف را «مقاله‌ای پوچ» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمیه در این کنفرانس خبری تاکید کرد: «این نشست را برگزار می‌کنم تا روشن کنم هر آنچه در تلگراف نوشته شده، دروغ است و هیچ سلاحی به فرودگاه بیروت وارد یا از آن خارج نمی‌شود.»

او افزود که فرودگاه بین‌المللی بیروت، واقع در جنوب پایتخت لبنان که حزب‌الله در آن نفوذ دارد، روز دوشنبه برای بازدید سفرا و خبرنگاران باز است.

اتحادیه حمل‌ونقل هوایی لبنان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اظهارات و دروغ‌های نادرست با هدف به خطر انداختن فرودگاه بیروت و کارکنان آن، غیرنظامیان و مسافران» را محکوم می‌کند.

رهبران حزب‌الله پیش از این به دلیل قاچاق از طریق فرودگاه تحت تحریم‌های غرب قرار گرفته بودند. به نوشته تلگراف، با وجود تحریم‌ها، کارکنان فرودگاه ادعا می‌کنند که وفیق صفا، دومین فرمانده حزب‌الله و رئیس دستگاه امنیتی آن، به چهره‌ای مشهور در فرودگاه تبدیل شده است.  یکی از افشاگران با اشاره به روابط نزدیک وفیق صفا با مدیران گمرک مدعی شد که «او زمان زیادی در گمرک حضور دارد.»

در کشوری که از سال ۲۰۱۹ از نظر اقتصادی آسیب دیده است، افشاگران ادعا می‌کنند کارگرانی که با حزب‌الله همکاری می‌کنند، از ساعت‌های گران‌قیمت، گوشی‌های هوشمند و ماشین‌های جدید برخوردارند و «پول های زیادی رشوه داده می‌شود.»

پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و آغاز جنگ غزه،‌ حزب‌الله با حمایت جمهوری اسلامی ایران تقریبا روزانه با نیروهای اسرائیلی تبادل آتش می‌کند.

 اسرائیل سال‌ها است که حزب‌الله را به نگهداری راکت‌ها و موشک‌های دقیق در تاسیسات مختلف سراسر لبنان، از جمله در محوطه‌ای در نزدیکی فرودگاه بیروت متهم کرده است؛ موضوعی که حزب‌الله آن را تکذیب می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، بیش از هشت ماه تبادل آتش بین حزب‌الله و نیروهای اسرائیلی به کشته شدن ۴۸۰ نفر در لبنان منجر شده است که بیشتر آن‌ها جنگجو و ۹۳ نفر غیرنظامی‌اند. مقام‌های اسرائیلی نیز می‌گویند دست‌کم ۱۵ سرباز و ۱۱ غیرنظامی در شمال اسرائيل کشته شده‌اند.

تنش‌ها و تبادل موشک میان حزب‌الله و اسرائيل در دو هفته گذشته و پس از حمله هوایی و کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله تشدید شد.

مقام‌های اسرائیلی تهدید کرده‌اند که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات برای دور کردن حزب‌الله از مرز، به لبنان حمله نظامی خواهند کرد. در همین حال، حسن نصرالله، رهبر حز‌‌ب‌الله، در یک سخنرانی تازه‌، ادعا کرد که ده‌ها هزار جنگجو برای نبرد با اسرائيل اعلام آمادگی کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز یکشنبه ۲۳ ژوئن (سوم تیر) به نقل از منابع آگاه مرتبط با گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی، نوشت که هزاران جنگجو از گروه‌های موردحمایت تهران در خاورمیانه آماده‌اند برای نبرد با اسرائیل به لبنان بروند و به گروه شبه‌نظامی حزب‌الله بپیوندند.

در جنگ ۱۳ ساله سوریه هم جنگجویان وابسته جمهوری اسلامی ایران از لبنان، عراق، افغانستان و پاکستان کنار هم جنگیدند و به تغییر موازنه به نفع بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، کمک کردند. اکنون به نوشته آسوشیتدپرس، مقام‌های گروه‌های تحت حمایت تهران می‌گویند که بار دیگر آمادگی دارند علیه اسرائیل با هم وارد عمل شوند.

به گفته مقام‌های گروه‌های لبنانی و عراقی تحت حمایت جمهوری اسلامی، در صورت وقوع جنگ در مرز لبنان و اسرائیل، جنگجویان وابسته به تهران از سراسر منطقه به آن نبرد خواهند پیوست. گزارش‌ها حاکی از آن است که هزاران جنگنده در حال حاضر در سوریه مستقرند و می‌توانند به‌راحتی از مرزها عبور کنند. برخی از این گروه‌ها از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در هفتم اکتبر تاکنون حملاتی را علیه اسرائیل و متحدانش ترتیب داده‌اند.

بیشتر از جهان