پژوهشی جدید تایید می‌کند که زایمان در آب بی‌خطر است

زایمان در آب برای زنانی که بارداری بی‌خطری دارند، ایمن است

تصویر تزئینی‌ از زنی که در استخر ویژه زایمان وضع حمل کرده است‌- Canva

نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد که زایمان در آب خطر عوارض زایمان را چه برای مادر و چه برای نوزاد، افزایش نمی‌دهد. 

محققان دانشگاه کاردیف داده‌های ۷۳هزار و ۲۲۹ نفر با بارداری کم‌خطر را که در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ در استخر زایمان ۲۶ مرکز بهداشت و سلامت ملی بریتانیا در انگلستان و ولز وضع حمل کرده بودند، بررسی کردند.

به گزارش گاردین، محققان در این تجزیه‌وتحلیل، میزان پارگی شدید بدن زنان حین وضع حمل، تعداد نوزادانی که به آنتی‌بیوتیک یا دستگاه‌های کمک تنفسی در بخش نوزادان نیاز پیدا کردند و همچنین تعداد نوزادانی را که فوت شدند، بررسی کردند. 

نتایج نشان داد که این خطرات و مشکلات برای نوزادان و مادران، در مواردی که زایمان در آب انجام شد، از موارد زایمان خارج از آب بیشتر نبود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود ۹ درصد یعنی ۶۰۰هزار زایمان سالانه که در مراکز وابسته به سازمان ملی بهداشت و سلامت بریتانیا انجام می‌شود، در استخر زایمان و آب انجام می‌شود. طبق دستورالعمل‌های بالینی، گزینه زایمان در آب باید به تمام مادران پیشنهاد شود.  

پروفسور جولیا سندرز از دانشگاه کاردیف، گفت که این تحقیق نشان داد زایمان در آب یک جایگزین ایمن برای زایمان‌های خارج از آب است. او افزود: «در بریتانیا حدود ۶۰هزار زن در سال، برای تسکین درد وضع حمل سراغ استخر‌های زایمان می‌روند. اما برخی ماماها و پزشکان نگران‌اند که زایمان در آب خطرات بیشتری به همراه داشته باشد.»

او می‌گوید: «طبق برخی گزارش‌ها، ممکن است برخی نوزادان پس از تولد در آب به‌شدت مریض شوند یا از دنیا بروند و همچنین برخی مادران با پارگی یا خون‌ریزی شدید مواجه شوند. ما می‌خواستیم ببینیم که آیا زایمان در آب با ماماهای مرکز سلامت و بهداشت بریتانیا به اندازه زایمان خارج از آب، ایمن است یا خیر؟»

پیتر بروکلهرست، استاد بازنشسته رشته سلامت زنان از بیرمنگام، می‌گوید: «با توجه به اینکه ۱۰ درصد زنان برای تسکین درد زایمان در آب غوطه‌ور می‌شوند، نتایج این مطالعه آثار گسترده‌ای خواهد داشت و نه‌تنها بر هزاران زن در بریتانیا که این روش را انتخاب می‌کنند، بلکه بر زنان در سراسر جهان که غوطه‌وری در آب را به‌عنوان یک روش معمولی برای تسکین درد زایمان انتخاب می‌کنند، تاثیر خواهد گذاشت.»

پروفسور کریس گیل، از مرکز ملی بهداشت و سلامت بریتانیا، هم می‌گوید: «بسیاری از متخصصان اطفال و نوزادان نگران‌اند که زایمان در آب خطرات بیشتری برای نوزادان به همراه داشته باشد، اما طبق شواهد قانع‌کننده این مطالعه، زایمان در آب برای زنانی که بارداری بی‌خطری دارند، ایمن است.»

بیشتر از بهداشت و درمان