پژوهش جدید: پدر‌ شدن می‌تواند وضعیت سلامت قلب مردان را وخیم‌تر کند

به گزارش نیوزویک، محققان بر عامل سن‌وسال هم تاکید کردند و گفتند: مردانی که در سنین جوانی یعنی ۲۵ سالگی و پایین‌تر پدر شده‌اند، بیماری‌های قلبی بدتر و نرخ مرگ‌ومیر بالاتری داشتند

عکس تزیینی‌ــ پدری فرزندش را در آغوش گرفته است‌ــ Canva

دانشگاه نورت وسترن و بیمارستان کودکان آن و رابرت اچ.لوری در شیکاگو تحقیقی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد سلامتی قلب مردانی که پدر شد‌ه‌اند، در مقایسه با مردانی که فرزند ندارند، بیشتر با خطر مواجه است.

در این پژوهش دو هزار و ۸۱۴ مرد ۴۵ تا ۸۴ ساله شرکت داشتند و محققان عواملی مانند رژیم غذایی، فعالیت بدنی، سیگار کشیدن، وزن، فشار خون و فاکتورهای خون در این افراد را بررسی کردند. نتایج نشان داد با وجود آنکه نرخ مرگ‌ومیر در پدرها از مردانی که پدر شدن را تجربه نکرده بودند، کمتر بود، وضعیت سلامتی قلب گروه پدران از گروه دیگر بدتر بود. 

به باور محققان، افزایش فشارها و مسئولیت‌‌ها پس از تولد فرزند احتمالا باعث می‌شود پدران نتوانند از سبک زندگی سالم پیروی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر جان جیمز پارکر، نویسنده این مقاله می‌گوید: «تغییراتی که در سلامتی قلب مشاهده می‌شود، حاکی از آن است که مسئولیت اضافی مراقبت از کودکان و استرس ناشی از ورود به مرحله والدگری باعث می‌شود داشتن یک سبک زندگی سالم مانند پیروی از رژیم غذایی سالم و ورزش کردن مشکل باشد.»

پارکر این فرضیه را مطرح کرد که میزان مرگ‌ومیر در پدران کمتر است، زیرا فرزندان احتمالا در آینده از آن‌ها مراقبت خواهند کرد و کارهای مربوط به معاینات پزشکی و مصرف دقیق داروهای آنان را زیرنظر خواهند داشت. 

پارکر به تاثیر پدر شدن بر سلامت روان هم اشاره می‌کند و می‌‌گوید که نشانه‌های افسردگی در مردانی که پدر شده‌اند، کمتر است و سلامت روان در کاهش نرخ مرگ‌ومیر نقش مهمی دارد.»

به گزارش نیوزویک، محققان بر عامل سن‌وسال هم تاکید کردند و گفتند: «مردانی که در سنین جوانی یعنی ۲۵ سالگی و پایین‌تر پدر شده‌اند، بیماری‌های قلبی بدتر و نرخ مرگ‌ومیر بالاتری داشتند.» 

محققان نداشتن ثبات اقتصادی و نرسیدن به بلوغ کامل و پختگی کافی هنگام پدر شدن را از عوال زمینه‌ساز می‌دانند؛ به‌ویژه گروه‌‌ها و نژاد‌های اقلیت که مشاغل کم‌درآمدتر، با مزایا و مرخصی‌های کمتری دارند. همه این عوامل می‌توانند پدر شدن را سخت‌تر و پُر‌استرس‌ کند.

بیشتر از بهداشت و درمان