اسرائیل لبنان را تهدید به نابودی کرد؛ اردوغان کنار لبنان ایستاد

مقام ارشد سازمان ملل متحد هشدار داد که ورود نظامی اسرائیل به خاک لبنان جنگی آخرالزمانی را در خاورمیانه آغاز می‌کند

با افزایش تنش‌ نظامی میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، وزیر دفاع اسرائیل تهدید کرد که این کشور می‌تواند لبنان را به «عصر حجر» بازگرداند و رئیس‌جمهوری ترکیه نیز اعلام کرد درصورت جنگ میان دو کشور، که حامی لبنان و حزب‌الله خواهد بود.

هم‌زمان، شمار زیادی از کشورها مانند ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، هلند، استرالیا، نیوزیلند، روسیه و کویت به شهروندان خود هشدار داده‌اند که هرچه زودتر خاک لبنان را ترک کنند یا به‌هیچ‌عنوان به این کشور سفر نکنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در جمع نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان این کشور مدعی شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به دنبال گسترش جنگ غزه به منطقه است و افزود: «آن‌ها غزه را ویران کردند و حالا هم به لبنان چشم دوختند. ما شاهد حمایت‌های پشت‌پرده غربی‌ها از اسرائیل هستیم که واقعا رقت‌انگیز است. برنامه نتانیاهو، گسترش جنگ به کل منطقه است و این سیاست منجر به یک فاجعه بزرگ می‌شود.»

او همچنین ضمن برقراری یک مکالمه تلفنی با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، از دیگر کشورهای منطقه خواست تا به‌طور عملی با لبنان در مقابل اسرائیل اعلام همبستگی کنند.

مرز بین دو کشور اسرائیل و لبنان از زمان حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، روزانه شاهد تبادل آتش نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی بوده است.

نتانیاهو در سخنرانی‌های اخیر خود، با اشاره به حملات نظامی مداوم حزب‌الله به خاک این کشور و حمایت‌های این گروه شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی از حماس، ورود نظامی اسرائیل به خاک لبنان با هدف «متلاشی کردن حزب‌الله» را تنها راه پایان‌یافتن حملات به اسرائیل عنوان کرده بود.

در همین حال، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در جریان سفر به واشینگتن تهدید کرد کشورش می‌تواند لبنان را با یک حمله نظامی گسترده به «عصر حجر» بازگرداند، اما افزود که آن‌ها در حال حاضر قصد انجام چنین کاری را ندارند.

او به خبرنگاران گفت: «ما خواهان جنگ نیستیم، اما برای هر سناریویی آماده می‌شویم و حزب‌الله به خوبی می‌داند که اگر جنگی آغاز شود، می‌توانیم خسارات عظیمی را به لبنان وارد کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متحدان اسرائیل، از جمله ایالات متحده، تمایلی به آغاز جنگی گسترده میان حزب‌الله و اسرائیل در خاک لبنان ندارند. یک مقام آمریکایی به فرانس۲۴ گفت که واشینگتن درگیر «گفت‌وگوهای نسبتا فشرده» با اسرائیل، لبنان و دیگر بازیگران منطقه است و تاکید کرد که هیچ طرفی در این دعوا به دنبال «آغاز جنگی بزرگ» نیست.

ترس از تبدیل‌شدن این درگیری‌ها و حملات نظامی محدود، به جنگی تمام‌عیار، در هفته‌های اخیر با افزایش حملات برون‌مرزی اسرائیل و افشای طرح‌های نتانیاهو برای حمله به لبنان، تشدید شد و درمقابل، تهدیدهای جدید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله را نیز به همراه داشت.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به گالانت گفت که آغاز جنگ مجدد اسرائیل با حزب‌الله «می‌تواند عواقب وحشتناکی برای خاورمیانه داشته باشد» و خواستار رسیدن طرفین به راه‌حلی دیپلماتیک شد.

از سوی دیگر مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه در ژنو سوییس به خبرنگاران گفت: «لبنان به بالقوه‌ترین نقطه اشتعال جهان تبدیل شده است.»

گریفیث که دوره ریاستش بر نهاد بین‌المللی ناظر بر کمک‌های بشردوستانه این هفته به پایان می رسد، هشدار داد: «این فراتر از یک برنامه‌ریزی است و به‌طور واضحی جنگی آخرالزمانی خواهد بود، جنگی که لبنان را درگیر می‌کند، به سوریه کشیده می‌شود و کشورهای دیگر را هم به میدان جنگ می‌کشد که بسیار نگران‌کننده است.»

خبرگزاری ملی لبنان از حدود ۱۰ حمله اسرائیل به مناطق نزدیک مرز لبنان، در روز چهارشنبه هفته جاری خبر داد است، از جمله یک حمله در حوالی ساعت ۲۲ شب به وقت محلی که ساختمانی در نبطیه را ویران و پنج نفر را مجروح کرد.

همچنین حزب‌الله هم روز چهارشنبه مسئولیت ۶ حمله به مواضع ارتش اسرائیل در مناطق مرزی را برعهده گرفت. ازسوی دیگر، در طول شامگاه چهارشنبه تا ظهر پنجشنبه، شاهدان محلی از بمباران در اطراف نوار غزه خبر دادند و درگیری‌ها میان نظامیان اسرائیلی و شبه‌نظامیان فلسطینی در شهر رفح در جنوب غزه نیز از اوایل روز چهارشنبه شدت گرفت.

اما با این حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در دهمین ماه از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه، بیان این جمله از سوی نتانیاهو که «مرحله شدید عملیات غزه در حال پایان است»، منجر به این شده که بمباران‌ها در اراضی محاصره‌شده فلسطین تاحدی کاهش یابد.

به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، برخی از نیروهای ارتش اسرائیل احتمالا به مرز لبنان مستقر خواهند شد و هدف اولیه آنان نیز دفاع از خاک اسرائیل خواهد بود.

مقامات آمریکایی، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، ابراز امیدواری کرده‌اند که آتش‌بس در غزه می‌تواند منجر به کاهش خصومت‌ها در مرز لبنان و اسرائیل هم بشود.

طی هشت ماه درگیری اسرائیل و حزب‌الله لبنان، بیش از ۴۰۰ نفر در لبنان، ازجمله ۷۰ غیرنظامی کشته شده‌اند و اسرائیل نیز تاکنون ۲۶ کشته داده که ۱۰ نفر آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند.

بیشتر از جهان