نتانیاهو: برای توافق جزئی و معامله گروگان‌ها آماده‌ایم اما جنگ تا نابودی حماس ادامه دارد

نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحبه با یک رسانه‌ عبری‌زبان تاکید کرد که «حماس مخالف توافق است»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در گفت‌وگویی تازه‌ اعلام کرد که برای توقف جنگ در غزه بر مبنای توافقی جزئی و بازگرداندن گروگان‌ها آماده است، با این حال تاکید کرد که جنگ تا نابودی حماس پایان نخواهد یافت.

به گزارش تایمز اسرائیل، نتانیاهو همچنین گفت که مرحله نبرد شدید در نوار غزه در حال پایان است، زیرا تل‌آویو برای درگیری با حزب‌الله لبنان که حملات فرامرزی‌اش را تشدید کرده است، آماده می‌شود.

نخست‌وزیر اسرائیل که پس از حمله هفتم اکتبر حماس اولین بار با یک رسانه عبری‌زبان مصاحبه‌ می‌کرد، در برنامه «وطن‌پرستان» کانال ۱۴ حاضر شد و گفت: «ما موظفیم پس از یک وقفه، به نبرد ادامه دهیم تا هدفمان را برای نابودی حماس تکمیل کنیم. من حاضر نیستم از این هدف دست بکشم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا آماده است پس از پایان مرحله شدید درگیری با حماس به توافق پایان جنگ برسد، گفت: «نه. من برای پایان دادن به جنگ و رها کردن حماس آماده نیستم، فقط برای یک معامله جزئی که گروگان‌ها را به ما باز‌می‌گرداند، آماده‌ام.»

به نظر می‌رسد اظهارات نتانیاهو با مفاد آخرین پیشنهاد آتش‌بس و تبادل گروگان‌‌های اسرائیلی با اسرای فلسطینی در تضاد است. بنا بر برخی جزئیات این پیشنهاد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ماه گذشته ارائه کرد، در مرحله اول توافق، آتش‌بس موقت پیش‌بینی می‌شود و سپس برای تمدید آن یا رسیدن به توقف دائمی عملیات نظامی مذاکره خواهد شد.

نتانیاهو بارها تاکید کرده است که تا نابودی کامل حماس، به جنگ ادامه خواهد داد؛ با این حال پس از تازه‌ترین سخنرانی‌اش، برخی از او انتقاد کردند و گفتند که چنین حرف‌هایی انگیزه‌ای برای حماس به منظور پیشبرد توافق باقی نمی‌گذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انجمن گروگان‌های اسرائیلی و خانواده‌های مفقودان نیز اظهارات نتانیاهو را محکوم کردند. منتقدان نخست‌وزیر اسرائیل را متهم کردند که حمایتش را از پیشنهاد ارائه‌شده ایالات متحده که مذاکرات کنونی بر آن استوار شده، پس گرفته است.

پس از این انتقادها، دفتر نتانیاهو اواخر روز یکشنبه بیانیه‌ای منتشر کرد و حماس را در به نتیجه نرسیدن توافق مقصر دانست. در این بیانیه تاکید شد که «حماس مخالف توافق است، نه اسرائیل. نتانیاهو به‌صراحت گفت تا زمانی که همه ۱۲۰ گروگان اعم از زنده و مرده را بازنگرداند، غزه را ترک نخواهد کرد».

حماس نیز اظهارات نتانیاهو را به منزله رد پیشنهادی دانست که بایدن اواخر ماه مه ارائه کرد. این گروه مجددا خواستار آن شد که هرگونه توافقی شامل خروج کامل اسرائیل از غزه و پایان دادن به جنگ ناشی از حمله هفتم اکتبر باشد.

هم‌زمان با نگرانی‌ها درباره گسترش جنگ غزه به نقاط دیگر از جمله لبنان، نتانیاهو گفت که پس از پایان نبردهای شدید در غزه، اسرائیل قادر است نیروهای بیشتری را در امتداد جبهه شمالی مستقر کند. او تاکید کرد: «مرحله شدید نبرد علیه حماس در شرف پایان است اما این به آن معنا نیست که جنگ پایان می‌پذیرد.»

نتانیاهو با اشاره به احتمال وقوع یک جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله گفت که امیدوار است راه‌حلی دیپلماتیک وجود داشته باشد اما برای هر احتمالی آماده است. او خاطرنشان کرد که «ما می‌توانیم در چندین جبهه بجنگیم» و افزود: «ما متعهدیم که ساکنان شمال اسرائیل را به خانه‌هایشان بازگردانیم و برای این هدف هر کاری می‌کنیم.»

به گفته نتانیاهو، ران درمر، وزیر امور راهبردی و تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی، پس از سفر هفته گذشته به واشینگتن، اعلام کردند که برای حل دیپلماتیک مشکل در مرز لبنان امیدهایی وجود دارد.

نخست‌وزیر اسرائیل در بخش دیگری از گفته‌هایش به سناریوهای پس از جنگ برای غزه پرداخت و گفت: «روشن است اسرائیل کنترل نظامی خود را در آینده حفظ خواهد کرد. ما می‌خواهیم اداره‌ای را با کمک فلسطینی‌های محلی و حمایت منطقه‌ای برای مدیریت تدارکات بشردوستانه و بعدا امور غیرنظامی در نوار غزه ایجاد کنیم.»

نخست‌وزیر اسرائیل از گفتن اینکه چه کسی پس از جنگ بر غزه حکومت خواهد کرد، خودداری کرد و تنها گفت که ارتش پنج ماه پیش ایده استفاده از افراد محلی برای حکومت بر نوار غزه را مطرح کرد. او که مخالف بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطینی به غزه است، افزود: «اکنون آن‌ها طرح دیگری را برای من آوردند که ما در حال بررسی آنیم.»

نتانیاهو اعتراض‌های کنونی به دولت را هم محکوم کرد و خطاب به تظاهرات‌کنندگان گفت: «اکنون زمان اتحاد فرا رسیده است.»

او با اشاره به تظاهرات مخالفان اصلاحات قضایی و انتقادهای مداوم از او به اتهام فساد تاکید کرد: «هدف آن‌ها سرنگونی دولت است و هر بار بهانه دیگری پیش می‌کشند اما الان زمان آن است که برای کشورمان کنار یکدیگر باشیم.»

بیشتر از جهان