نامه ۱۲ زن سرشناس جهان: حذف زنان افغان از نشست دوحه ظالمانه است

امضاکنندگان این نامه از مقام‌های ارشد پیشین دولت‌های غربی و از چهره‌های سرشناس جهان‌اند

تصاویر امضا کنندگان نامه به میزبانان سومین دور نشست دوحه درمورد افغانستان- رسانه‌های اجتماعی 

دوازده زن سرشناس سیاسی در نامه‌ای به برگزارکنندگان سومین‌ دور نشست دوحه درمورد افغانستان، حذف زنان افغان از این نشست را «اقدامی ظالمانه» توصیف کردند. این نامه را هیلاری کلینتون، وزیرخارجه پیشین آمریکا، هلن کلارک، نخست‌وزیر سابق نیوزیلند، پاتریشیا اسپینوزا، وزیرخارجه سابق مکزیک، ماریا فرناندا اسپینوزا، رییس سابق مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جولیا گیلارد، نخست‌وزیر سابق استرالیا، دالیا گریباوسکایته، رییس‌جمهوری سابق لیتوانی، کارلا کوپل، معاون دانشکده خدمات خارجی ادموند آ. والش، سانا مارین، نخست‌وزیر سابق فنلاند، مونیکا مک ویلیامز، عضو سابق مجلس قانون‌گذاری ایرلند شمالی، ویوسا عثمانی، رییس‌جمهوری کوزوو، ملان ورویر، مدیر اجرایی موسسه جرج‌تاون برای زنان، صلح و امنیت، و شهرزاد اکبر، رییس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، امضا کرده‌اند.

امضاکنندگان این نامه نوشته‌اند: «طرد زنان افغان ازسوی جامعه بین‌المللی ظالمانه است. این اقدام صدای آنان را به حاشیه خواهد برد و حقوق آنان را تضعیف خواهد کرد.»

سومین دور نشست دوحه درمورد افغانستان قرار است روزهای دهم و یازدهم تیرماه با حضور هیئتی از طالبان و نمایندگان سی کشور و با میزبانی معاون دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار شود. براساس ادعای وزارت خارجه طالبان، در این نشست قرار است درمورد مبارزه با مواد مخدر، جلب کمک‌های بشردوستانه و رفع تحریم‌های اقتصادی و بانکی رژیم طالبان بحث شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار است هیئت طالبان متشکل از افرادی از بانک مرکزی، وزارت صنعت و تجارت و وزارت داخله (وزارت کشور)، به سرپرستی ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی این گروه، برای شرکت در سومین دور نشست دوحه به قطر سفر کنند. حذف شدن زنان افغان از سومین دور نشست باعث انتقادهای گسترده سازمان‌های حقوق بشری، فعالان و مدافعان حقوق زنان شد. طالبان در دور نخست نشست دوحه در ماه مه ۲۰۲۳ دعوت نشده بودند، در فوریه امسال در دومین دور نشست دعوت سازمان ملل را به‌دلیل پذیرفته نشدن خواسته‌هایشان رد کردند. در سومین دور نشست که سازمان ملل، به درخواست طالبان، زنان و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان را از نشست دوحه حذف کرد، طالبان گفتند که در این نشست شرکت می‌کنند.

در نامه ۱۲ زن سرشناس از سراسر جهان، که به نشانی برگزارکنندگان فرستاده شده، آمده‌ است: «حذف زنان افغان از نشست دوحه با منشور ملل متحد، قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد درمورد زنان، صلح و امنیت و ۹ قطعنامه مرتبط بعدی، و کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان مغایر است. علاوه بر این، این اقدام با موضع جامعه جهانی درمورد حقوق زنان افغان در تضاد است و اعتبار و اثربخشی نشست دوحه را تضعیف می‌کند.»

استفان دوجاریک، سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که جلب کمک‌های بشردوستانه به جمعیت نیازمند در افغانستان، ازجمله بحث‌های اصلی سومین دور نشست دوحه است. رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل نیز، که میزبانی این نشست را برعهده دارد، روز پنج‌شنبه گفت که در کنار تلاش برای جلب کمک‌های بشردوستانه، مسائل زنان و حقوق بشر نیز در دستور کار نشست قرار دارد. با این حال منتقدان نشست دوحه می‌گویند که سازمان ملل متحد و دولت‌هایی که در این نشست شرکت می‌کنند، به‌بهانه کمک‌های بشردوستانه، زمینه به رسمیت شناخته شدن طالبان را فراهم می‌کنند.

در این نامه همچنین آمده‌ است: «کاهش درد و رنج مردم افغانستان ضروری است، اما وضعیت و حقوق زنان اساسا به همه بحث‌ها مرتبط است و نباید مسیری را برای طالبان باز کنیم تا به‌رغم رفتار ظالمانه‌‌شان با زنان بیش از این مشروعیت به دست آورند.»

این زنان خطاب به میزبانان نشست دوحه گفتند: «اجازه دادن به طالبان برای دیکته کردن شروط گفت‌وگوی دوحه، سوء‌استفاده‌های ظالمانه آنها را، که به آپارتاید جنسیتی تبدیل می‌شود، مشروعیت می‌بخشد.»

هم‌زمان با انتشار این نامه، زنان معترض افغان که در سه سال اخیر از ترس بازداشت، سرکوب، شکنجه و زندانی شدن از افغانستان گریخته‌اند و بیشترشان در کشورهای اروپایی ساکن‌اند در بیانیه‌هایی خواستار تحریم نشست دوحه شدند و از افراد دعوت‌شده در این نشست خواستند که به اقدام سازمان ملل اعتراض کنند.

شماری از مخالفان طالبان ازجمله احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، و محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، در چهارمین دور نشست «روند وین برای افغانستان مردم‌سالار»، که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در اتریش برگزار شد، از سازمان ملل متحد و دولت‌های جهان خواستند که به جای مشروعیت بخشیدن به رژیم طالبان، با نهادها و احزابی گفت‌وگو کنند که خواستار برقراری دولت مشروع و برمبنای قانون اساسی در افغانستان‌اند.

بیشتر از جهان