بلومبرگ: سازمان ملل به زنان افغانستان خیانت می‌کند

سازمان ملل نمایندگان زنان و فعالان مدنی افغانستان را به سومین دور نشست دوحه دعوت نکرد

رزا اوتنبایوا، رئیس یوناما در حال صحبت با گروهی از زنان افغان در کابل‌ــ UNAMAnews/X@

بلومبرگ در آستانه برگزاری سومین دور نشست دوحه در مورد افغانستان، در مطلبی به قلم روت پولارد، از سردبیران این مجله، حذف زنان از سومین دور نشست دوحه را که در اثر فشار و اصرار طالبان صورت گرفت، خیانت به اصول و ارزش‌هایی دانست که سازمان ملل متحد مدعی حمایت از آن‌ها است.

طالبان به دور نخست این نشست در ماه مه ۲۰۲۳ دعوت نشدند و در دور دوم که فوریه ۲۰۲۴ برگزار شد هم به دلیل پذیرفته نشدن خواسته‌هایشان شرکت نکردند اما در این دور با توجه به قبول پیش‌شرط‌هایشان حضور خواهند داشت.

بلومبرگ در مورد شروط طالبان برای شرکت در نشست دوحه نوشت: «این شرایط قبل از هر چیز حق گفت‌گو را از دیگر نمایندگان جامعه افغانستان سلب کرد و به شکل‌گیری رفتاری منجر شد که تا حد زیادی چنین تداعی می‌کند که دبیرکل سازمان ملل طالبان را به‌عنوان یک دولت به رسمیت می‌شناسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سردبیر بلومبرگ در این مطلب از دبیرکل سازمان ملل متحد می‌پرسد چه چیز در طالبان تغییر کرده که باعث شده است خواسته‌های آنان در سومین دور نشست دوحه پذیرفته شود؟ به نوشته او، «مشخص نیست چه چیزی باعث شد سازمان ملل با خواسته‌های طالبان برای مذاکرات در دوحه که ۳۰ ژوئن آغاز می‌شود موافقت کند. اگرچه این نهاد اصرار دارد که این نوع تعامل مشروعیت‌بخشی یا عادی‌سازی طالبان نیست، من آن را خیانتی فاحش به اعتماد و اصولی که سازمان ملل متحد به آن‌ها متعهد است، می‌دانم؛ اینکه مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم را بالاتر از حقوق زنان، دختران و اقلیت‌ها قرار می‌دهد.»

سازمان ملل متحد پنجشنبه گذشته گزارش آنتونیو گوترش را در مورد افغانستان منتشر کرد که در آن آمده‌ بود حوادث امنیتی در افغانستان افزایش یافته است و طالبان نیز بر سر مسائل مختلف باهم اختلاف دارند. این گزارش اشاره می‌کند که بازداشت‌ها و قتل‌ غیرقانونی نظامیان و غیرنظامیان در افغانستان ادامه دارد و طالبان افراد را به اتهام‌های مختلف از جمله عضویت در جبهه‌های نظامی بازداشت و شکنجه می‌کنند.

رزا اوتنبایوا هم روز جمعه گذشته گزارشش را از افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد. در این گزارش نیز نقض گسترده حقوق بشر در حکومت طالبان مستند شده است. با این حال اوتنبایوا گفت طالبان «از کوه و جنگ» آمده‌اند و نمی‌توان انتظار داشت به این زودی با قوانین بین‌المللی و بشردوستانه آشنا شوند.

به باور سردبیر بلومبرگ، به همان اندازه که حضور طالبان در این نشست مهم است‌ــ ایالات متحده و متحدانش مبارزه طالبان با داعش خراسان را برای کنترل تهدید تروریسم ناشی از آسیای مرکزی حیاتی می‌دانند‌ــ گزینه‌های دیگری نیز وجود داشت که لازم نباشد حقوق بشر را وجه‌المصالحه با افراط‌گرایان قرار داد.

این گزارش با اشاره به نقشه راه آینده افغانستان که فریدون سینیرلی‌اوغلو نوامبر ۲۰۲۳ تهیه و دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن را تایید کرد، می‌نویسد که به نظر می‌رسد سازمان ملل از دنبال کردن این نقشه راه عقب‌نشینی کرده است. بر اساس این طرح، سازمان ملل متحد با انتصاب یک فرستاده ویژه در امور افغانستان، روند گفت‌وگوی ملی را با هدف برپایی دولت مشروع و مردمی و احیای قانون اساسی در افغانستان دنبال می‌کرد. دومین دور نشست دوحه نیز بر محور همین نقشه‌راه برگزار شد اما شرکت‌کنندگان به توافق نرسیدند. بلومبرگ تصریح کرد: «هیچ فرستاده ویژه‌ای وجود ندارد و از اقدام سازمان ملل برای به رسمیت شناختن وقوع آپارتاید جنسیتی در افغانستان هم هیچ نشانه‌ای دیده نمی‌شود.»

در این مطلب با اشاره به گزارش اخیر ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان آمده است که طالبان نقش دختران و زنان افغانستان را به «زاییدن و بزرگ کردن کودکان» و «ابزاری در دسترس برای استثمار، بردگی، اسارت و استثمار جنسی» تقلیل داده‌اند.

بر اساس تحلیل مجله بلومبرگ، سازمان ملل متحد و دولت‌های غربی بیشتر به دلیل اینکه تصور می‌کنند طالبان در حال مبارزه با داعش خراسان‌اند، با این گروه مماشات می‌کنند اما «جهان نمی‌تواند صرفا به این دلیل که طالبان دارد جلو یک گروه تروریستی دیگر را می‌گیرد، بر نقض حقوق بشر این گروه چشم ببندد.» این رویکرد سازمان ملل و دولت‌های غربی در قبال طالبان «بدترین نوع سیاست خارجی» است زیرا حقوق بشر و به‌ویژه حقوق زنان قابل معامله نیست و خواسته‌های زنان افغانستان در مورد تحریم نشست دوحه و به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان باید مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر از جهان