آغاز سومین دور نشست وین با تمرکز بر تهیه نقشه‌راه برای آینده سیاسی افغانستان

در این نشست نمایندگان کشورهای غربی از جمله دیپلمات‌های ایالات متحده و کشورهای اروپایی نیز حضور دارند

سومین دور گفت‌وگوهای وین در مورد افغانستان روز یکشنبه ۱۲ آذر (۳ دسامبر) در پایتخت اتریش آغاز شد. در این نشست شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان از جمله احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، رنگین دادفر اسپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی، نصیراحمد اندیشه، نماینده افغانستان در سازمان ملل، شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در نروژ، فوزیه کوفی، نماینده پیشین مجلس، فضل احمد معنوی، وزیر دادگستری دولت پیشین افغانستان و شماری دیگر از چهره‌ها و فعالان سیاسی افغانستان شرکت کرده‌اند.

منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که قرار بود در این نشست رحمت‌الله نبیل، صلاح‌الدین ربانی و شماری دیگر نیز حضور داشته باشند اما شرکت این افراد در آخرین دقایق لغو شد.

این نشست که قرار است به مدت سه روز برگزار شود، بر تهیه یک نقشه‌راه برای آینده سیاسی افغانستان متمرکز است. فوزیه کوفی، نماینده پیشین مجلس افغانستان، به ایندیپندنت فارسی گفت که دست یافتن به یک نقشه راه برای انسجام عمومی میان جریان‌های سیاسی و مدنی افغانستان از سرفصل‌های اساسی نشست اخیر است.

شرکت‌کنندگان معتقدند که دور سوم نشست وین در مقایسه دوره‌های قبلی، با تنوع فکری و سیاسی و انسجام بیشتر میان جریان‌های مختلف برگزار شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عارف رحمانی، نماینده پیشین مجلس، به ایندیپندنت فارسی گفت که در سومین دوره، ایده‌های سیاسی شفاف‌تر شده‌اند و تنوع سلائق و دیدگاه‌های شرکت‌کنندگان مشهودتر است. او افزود: «علاوه بر تنوع، توجه کشورهای جهان و مردم افغانستان هم به محتوای این نشست نسبت به گذشته بیشتر شده است.»

این نشست که به میزبانی مجمع گفت‌وگوهای بین‌المللی برنو کرایسکی برگزار می‌شود، دو دوره هم در سال‌های گذشته و با حضور چهره‌های مخالف طالبان برگزار شده بود و هدف آن ایجاد یک اجماع میان افکار و جریان‌های سیاسی مخالف طالبان است. در سومین دور این نشست قرار است شرکت‌کنندگان در مورد مسائل امنیتی، حقوق‌ بشری و زنان، اجماع میان گروه‌ها و احزاب سیاسی افغانستان، بحث و مشورت با کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای و ارائه نقشه‌ راه برای آینده سیاسی افغانستان به بحث و تبادل نظر بپردازند و تفاهم کنند.

شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در نروژ که در این نشست شرکت کرده است، به ایندیپندنت فارسی گفت که سومین دور این نشست از نظر ترکیب اعضا فراگیرتر از دوره پیش است. او گفت: «انتظار می‌رود نشست سوم به چتری بزرگ‌تر برای همه جریان‌های سیاسی افغانستان تبدیل شود.»

او همچنین گفت که هدف از برگزاری این نشست نه‌تنها ضدیت و مخالفت با طالبان که رسیدن به یک انسجام سیاسی است. او گفت: «افغانستان به یک انسجام فکری‌سیاسی گسترده نیاز مبرم دارد و مشکل این کشور باید از طریق یک انسجام سیاسی حل شود، نه اینکه افغانستان را در بازار تروریسم بین‌المللی به مناقشه بگذاریم.»

در پایان این اجلاس، شرکت‌کنندگان ضمن دیدار با شماری از نمایندگان جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی، درباره وضعیت سیاسی افغانستان و راه‌های برون‌رفت از بحران کنونی بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.