دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه؛ حزب راست‌گرای «اجتماع ملی» پیروز شد

امانوئل مکرون که در تصمیمی ناگهانی پارلمان فرانسه را منحل کرد، حالا با چالشی جدی مواجه شده است

حزب راست‌گرای «اجتماع ملی» فرانسه روز یکشنبه ۳۰ ژوئن (دهم تیر) در دور اول انتخابات پارلمانی این کشور به نتایج قابل‌توجهی دست یافت و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری میانه‌رو فرانسه، و حامیانش را به چالش کشید.

به گزارش فاکس‌نیوز، پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از آن است که حزب اجتماع ملی به رهبری مارین لوپن برای اولین بار در کسب اکثریت مجلس سفلی پارلمان شانس زیادی دارد. تخمین زده می‌شود که این حزب یک‌سوم آرای دور اول را به دست آورده باشد؛ یعنی تقریبا دو برابر آرای آن در دور اول انتخابات سال ۲۰۲۲ که ۱۸ درصد بود.

نهادهای نظرسنجی فرانسوی اعلام کردند که ائتلاف حزب مکرون با چند حزب میانه‌رو دیگر احتمالا در دور اول رای‌گیری در رتبه سوم قرار می‌گیرد. این پیش‌بینی‌ اردوگاه مکرون را پشت سر حزب اجتماع ملی و نیز ائتلاف چپ‌گرای جدیدی از احزاب دیگر که برای مقابله با حزب لوپن تشکیل شد، قرار می‌دهد.

با این حال، نتیجه نهایی انتخابات همچنان نامشخص است و وضعیت قطعی روز یکشنبه هفتم ژوییه مشخص خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امانوئل مکرون اوایل این ماه، پس از آنکه حزب اجتماع ملی در انتخابات پارلمان اروپا با استقبال گسترده‌ای مواجه شد، در اقدامی غافلگیرکننده، پارلمان فرانسه را منحل کرد و گفت که به نفع دموکراسی‌، خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام است. این اقدام او یک «قمار» مخاطره‌آمیز تلقی شد و برخی تحلیل کردند که مکرون به اشتباه گمان می‌کرد رای‌دهندگان فرانسوی برای دور نگه داشتن حزب اجتماع ملی از قدرت، در انتخابات پارلمانی این کشور همچنان به نیروهای میانه‌رو رای خواهند داد.

این در حالی است که نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از شهروندان فرانسه از تورم و سایر مشکلات اقتصادی ناراضی و خواهان تغییر عملکرد سیاستمداران این کشورند. حزب اجتماع ملی که رویکردهای ضدمهاجرت دارد، از این نارضایتی به‌ویژه از طریق شبکه‌های اجتماعی آنلاین مانند تیک‌تاک استفاده کرده و در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات پیشتاز بوده است.

نظرسنجی‌ها نشان دادند که استقبال از حزب اجتماع ملی به افزایش میزان مشارکت رای‌دهندگان فرانسوی منجر شد. بر اساس گزارش‌ها، میزان مشارکت در انتخابات ۳۰ ژوئن، به ۵۹ درصد رسید که از میزان مشارکت در دور اول رای‌گیری قبلی در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰ درصد بیشتر است.

نتیجه‌ این انتخابات ممکن است اولین دولت راست افراطی در فرانسه را پس از جنگ جهانی دوم، روی کار بیاورد. برخی پیش‌بینی می‌کنند اگر حزب اجتماع ملی اکثریت مطلق را به دست آورد، دیپلماسی فرانسه ممکن است به سمت یک دوره آشفتگی بی‌سابقه پیش برود.

 امانوئل مکرون اعلام کرده که تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش در سال ۲۰۲۷ کناره‌گیری نخواهد کرد و جوردن باردلا، رئیس جوان حزب اجتماع ملی، در تلاش برای اعمال خواسته‌هایی متفاوت از او است.

در تاریخ فرانسه پس از جنگ جهانی دوم، سه دوره «همزیستی» مشابه وجود داشته است؛ به این معنا که رئیس‌جمهوری و پارلمان از احزاب سیاسی متضاد بوده‌اند. با این حال در هیچ دوره‌ای تفاوت و تضاد دیدگاه‌ها تا این اندازه شدید نبوده است.

پیروزی حزب اجتماع ملی احتمالا جایگاه مکرون را در مسائل جهانی به چالش خواهد کشید و فرانسه ممکن است نسبت به گذشته نقش بسیار متفاوتی در اتحادیه اروپا داشته باشد. احزاب راست‌گرا احتمالا کاهش سهم فرانسه در تامین بودجه اتحادیه اروپا را خواستار شوند. پیروزی حزب اجتماع ملی همچنین می‌تواند به تغییر موضع فرانسه در جنگ روسیه و اوکراین هم منجر شود. مارین لوپن سابقه‌ طرفداری از روسیه را دارد و حزب او بر خط قرمزهایی مانند امتناع از ارائه موشک‌های دوربرد به کی‌یف تاکید کرده است.

بیشتر از جهان