رهبر جناح راست فرانسه: برای حکومت آماده‌ایم

جوردن باردلا می‌گوید هفت سال «مکرونیسم» فرانسه را تضعیف کرده است

مارین لوپن در کنار جوردن باردلا، رهبر جوان حزب اجتماع ملی

جوردن باردلا، رهبر حزب راست افراطی فرانسه به نام «اجتماع ملی» (Rassemblement National)، روز دوشنبه گفت که حزب او آماده است قدرت را در دست بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شش روز قبل از آغاز رای‌گیری در جنجالی‌ترین انتخابات فرانسه طی دهه‌های اخیر، باردلا خطاب به هوادارانش گفت: «تنها سه کلمه باید بگویم و آن هم اینکه ما کاملا آماده‌ایم.»

باردلا ۲۸ ساله در یک کنفرانس مطبوعاتی در حالی که برنامه حزبش را برای اداره فرانسه توضیح می‌داد، گفت: «حزب اجتماع ملی امروز تنها گروهی است که می‌تواند آرزوهای مردم فرانسه را به شیوه‌ای معقول اجرا کند.»

او با انتقاد از سیاست‌های امانوئل مکرون تاکید کرد: «هفت سال طولانی مکرونیسم فرانسه را تضعیف کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باردلا که حمایت دیگر گروه‌های راست‌گرا را نیز دارد، از رای‌دهندگان خواسته است به حزب اجتماع ملی رای دهند تا بتواند برنامه‌های ضدمهاجرت را اجرا و نظم و قانون را بیشتر برقرار کند.

باردلا در سال ۲۰۲۲ در حالی که فقط ۲۶ سال سن داشت، رهبری حزب ضدمهاجرت «اجتماع ملی» را بر عهده گرفت، اما مهارت‌های ارتباطی‌‌اش او را سیاستمداری بسیار پخته‌ و جاافتاده‌تر نشان می‌دهد. باردلا رهبری حزب اجتماع ملی را از مارین لوپن تحویل گرفت که تلاش می‌کرد آثار نژادپرستی و یهودستیزی به‌جامانده از پدرش، ژان ماری لوپن، را که یکی از بنیان‌گذاران این حزب بود، از آن پاک کند.

حزب باردلا در انتخابات پارلمان اروپا با تقریبا دو برابر آرا، از ائتلاف میانه‌رو مکرون پیش افتاد و رئیس‌جمهوری فرانسه ناچار شد پارلمان این کشور را منحل کند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ۳۰ ژوئن شد.

تصمیم مکرون برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام فرانسه را در بهت فرو برد و در عین حال احزاب راست افراطی را در موقعیتی قرار داد که بتوانند برای اولین بار در تاریخ پس از جنگ فرانسه قدرت را به دست آورند.

نظرسنجی‌های آخر هفته نشان می‌دهد که حزب اجتماع ملی نسبت به احزاب چپ‌گرا و میانه‌رو از استقبال بیشتری در میان مردم فرانسه برخوردار است.

باردلا می‌گوید رای دادن به حزب او انتخابی «وطن‌پرستانه و جمهوری‌خواهانه» است که در برابر «یهودی‌ستیزی چپ‌ها» قرار می‌گیرد.

جناح چپ فرانسه اتهامات یهودی‌ستیزی را رد می‌کند و برخی احزاب جریان اصلی برای جلوگیری از رای آوردن حزب باردلا متحد شده‌اند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه دوازدهم ژوئن (۲۳ خرداد) از احزاب رقیب میانه‌رو چپ و راست خواست در ایجاد یک اتحاد دموکراتیک علیه اردوگاه راست افراطی مارین لوپن و جوردن باردلا در انتخابات پارلمانی پیش‌ رو به او بپیوندند. او چند روز پس از تصمیم برای انحلال مجلس فرانسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «من نمی‌خواهم در سال ۲۰۲۷ کلیدهای قدرت را به دست راست افراطی بدهم.»

رئیس‌جمهوری فرانسه با دفاع از تصمیمش برای انحلال پارلمان فرانسه و برگزاری انتخابات زودهنگام، تاکید کرد که این کار را به دلیل شفاف‌سازی بیشتر و به نفع دموکراسی انجام داده است. او معترف شد که اشتباهاتی مرتکب شده و گفت که مردم فرانسه با رای دادن به احزاب دست راستی در انتخابات پارلمان اروپا خشم خود را ابراز کرده‌اند. مکرون متعهد شد که در مسائل مهاجرت، امنیت و عدالت شیوه‌های محتاطانه‌تری در پیش بگیرد و خطاب به رای‌دهندگان فرانسوی هشدار داد که راه‌حل‌های راست افراطی مشکلات را حل نمی‌کند.

مکرون تاکید کرده است که حتی در صورت شکست حزبش در انتخابات مجلس فرانسه، از ریاست‌جمهوری استعفا نخواهد کرد.

اگر در انتخابات پارلمانی پیش‌ روحزب راست‌گرای مارین لوپن اکثریت آرا را به دست آورد، باز هم مکرون تا سه سال دیگر رئیس‌جمهوری باقی می‌ماند و مسئولیت دفاع و سیاست خارجی فرانسه را بر عهده خواهد داشت. با این حال کنترل بر سیاست‌های داخلی از جمله مسائل اقتصادی، امنیت، مهاجرت و امور مالی را از دست می‌دهد.

بیشتر از جهان