تحقیقات جدید: نوشیدن قهوه احتمال مرگ را کاهش می‌دهد

قهوه احتمال مرگ‌ ناشی از بیمار‌ی‌های گوارشی را کم می‌کند

عکس تزیینی‌ــ دو فنجان قهوه‌ــ Canva

بر اساس دو مطالعه جدید که حدود ۷۵۰ هزار نفر را به مدت ۱۶ سال تحت نظر قرار داد، احتمال مرگ در افرادی که بیشترین مقدار قهوه را می‌نوشیدند، از افرادی که اصلا قهوه نمی‌نوشیدند، یا کمترین مقدار قهوه را مصرف می‌کردند، کمتر بود.

به گزارش رویترز، این نتایج لزوما به این معنی نیست که قهوه مستقیم از مرگ جلوگیری می‌کند اما می‌تواند برای افرادی که نمی‌توانند بدون قهوه روزشان را شب کنند، آرامش‌بخش باشد.

آلیس لیختن‌اشتاین، مدیر آزمایشگاه تغذیه قلب و عروق مرکز تحقیقات تغذیه انسانی ژان مایر ایالات متحده، می‌گوید: «هنوز خیلی زود است که به مردم توصیه کنیم برای سلامتی، نوشیدن قهوه را شروع کنند. با این حال اگر این کار را خیلی وقت است که انجام می‌دهند، احتمالا می‌توانند زیاد نگران نباشد.»

او که در هیچ یک از دو مطالعه جدید مشارکت نداشت، تاکید کرد این نتایج دست‌کم خیال بسیاری از افراد را راحت می‌‌کند. 

تحقیقات قبلی در ایالات متحده و ژاپن نشان داده بود که خطر مرگ در کسانی که قهوه می‌نوشند، کمتر است اما از وجود چنین ارتباطی در اروپا، جایی که عادات‌ نوشیدن قهوه مردم کشورهای مختلف، تفاوت دارد، اطلاعات چندانی در دست نیست. به عنوان مثال مقدار قهوه‌ای که مردم دانمارک می‌نوشند، بیشتر از ایتالیایی‌ها است که قهوه اسپرسو را بیشتر می‌پسندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یکی از این مطالعات که در «سالنامه طب داخلی» منتشر شد، نویسندگان داده‌های جمع‌آوری‌شده از ۵۲۱ هزار و ۳۳۰ نفر را در ۱۰ کشور اروپایی طی ۱۶ سال بررسی کردند. در طول این مطالعه، حدود ۴۱ هزار و ۶۹۳ نفر درگذشتند.

نتایج نشان داد مردانی که بیشترین مصرف قهوه را گزارش کردند، در مقایسه با مردانی که قهوه نمی‌نوشیدند، ۱۲ درصد کمتر در معرض خطر مرگ بودند. این خطر در زنانی که بیشترین قهوه را مصرف می‌کردند، در مقایسه با زنانی که قهوه نمی‌نوشیدند، هفت درصد کمتر بود.    

نیل مورفی، نویسنده ارشد این مقاله، از سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطان در لیون فرانسه، گفت: «با وجود آنکه عادت نوشیدن قهوه از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، محققان رابطه‌ای ثابت را مشاهده کردند.»

آن‌ها متوجه شدند که قهوه خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیمار‌ی‌های گوارشی را در هر دو جنس کاهش داد و به کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های گردش خون و عروق مغزی در زنان هم کمک کرد. با این حال خطر مرگ ناشی از سرطان تخمدان در زنانی که قهوه بیشتری مصرف می‌کردند، افزایش یافت.

 مورفی به رویترز گفت: «برای اینکه مشخص شود چه چیز در قهوه ممکن است این آثار را داشته باشد، تحقیقات زیادی نیاز است اما تا زمانی که شواهد بیشتری به دست آید، نتایج تحقیقات می‌گوید که قهوه برای سلامتی افراد مضر نیست.» 

محققان در مطالعه دوم، مصرف قهوه در میان جمعیت‌های نژادی مختلف در ایالات متحده بررسی کردند.

وی. وندی ستیوان از دانشکده پزشکی کِک در کالیفرنیا می‌گوید که نتایج به دست‌آمده در یک جمعیت، لزوما برای سایرین صدق نمی‌کند. محققان در این پژوهش داده‌های ۱۸۵ هزار و ۸۸۵ فرد ۴۵ تا ۷۵ ساله آمریکایی آفریقایی‌تبار، بومی هاوایی، ژاپنی‌ــ‌آمریکایی، لاتین‌تبار و سفید پوست را تجزیه و تحلیل کردند. در طی این پیگیری ۱۶ ساله، از این گروه نیز ۵۸ هزار و ۳۹۷ نفر فوت کردند. 

طبق نتایج این پژوهش، افرادی که روزی یک فنجان قهوه می‌نوشیدند، در مقایسه با کسانی که قهوه نمی‌نوشیدند، ۱۲ درصد و افرادی که دو فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشیدند، ۱۸ درصد کمتر در معرض خطر مرگ بودند.

ستیوان هم خاطرنشان می‌کند که مطالعاتشان نمی‌تواند آنچه را پشت ارتباط نوشیدن قهوه و کاهش خطر مرگ‌ومیر است، نشان دهد.

در تحقیقات قبلی، کافئین به عنوان یکی از اصلی‌ترین ترکیب‌ها مطالعه و بین مصرف آن و کاهش خطر مرگ ارتباط مثبتی مشاهده شد. با این حال، پژوهش‌ها نشان می‌دهند در افرادی که قهوه بدون کافئین مصرف می‌کردند هم الگوهای مشابهی از کاهش خطر مرگ دیده شد.

لیختن‌اشتاین می‌گوید شاید دلیلش این باشد که افرادی که قهوه می‌نوشند، چندان سراغ نوشیدنی‌‌های دیگر مانند آب‌میوه که کالری بالاتری دارند، نمی‌روند.

او می‌گوید: «همیشه حس می‌کنم قهوه یکی از معدود مواد غذایی بدون کالری است که از خوردنش لذت می‌برم. البته این موضوع شامل حال آن دسته از افرادی نمی‌شود که به قهوه شکر و خامه زیاد اضافه می‌کنند.»

بیشتر از بهداشت و درمان