مقام‌های غزه از کشته‌شدن ۹۰ فلسطینی در حمله اسرائیل خبر دادند؛ تهدید حماس به خروج از مذاکرات آتش‌بس

به گفته مقام‌های بهداشتی غزه، در حمله‌ اسرائیل به خان‌یونس دست‌کم ۹۱ فلسطینی کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند؛ اسرائیل می‌گوید فرمانده نظامی حماس را هدف قرار داده است

خسارات ناشی از حمله اسرائیل به اردوگاه المواصی در خان‌یونس، ۱۳ ژوییه ۲۰۲۴‌- Reuters

وزارت بهداشت غزه تحت کنترل حماس اعلام کرد که در حمله هوایی روز شنبه اسرائيل، دست‌کم ۹۰ فلسطینی در یک منطقه امن آوارگان در غزه کشته شدند و این حمله دست‌کم ۳۰۰ مجروح به جا گذاشته است.

به گزارش رویترز،‌ ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که در حمله‌ای به غزه، محمد ضیف، فرمانده نظامی حماس، را هدف قرار داده است. با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید هنوز مشخص نیست ضیف و یکی دیگر از فرماندهان حماس در این حمله کشته شده‌ باشند. برخی منابع خبری هم نوشته‌اند که ضیف به‌شدت مجروح شده است.

نتانیاهو در گفته‌هایش بار دیگر وعده داد که به هدف قرار دادن سران حماس ادامه می‌دهد و گفت که فشار نظامی بیشتر بر این گروه شبه‌نظامی، احتمال رسیدن به توافق در معامله گروگان‌ها را افزایش می‌دهد. او در یک کنفرانس خبری تاکید کرد: «در هر صورت، ما کل رهبری حماس را از بین خواهیم برد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، یکی از مقام‌های ارشد حماس در گفت‌وگو با تلویزیون الجزیره، کشته شدن ضیف را تکذیب کرد. حماس این ادعاهای اسرائیل را که رهبران این گروه در مناطق محل سکونت غیرنظامیان مخفی شده‌اند و هدف قرار می‌گیرند، نادرست خواند و هدف آن را توجیه حمله‌ای دانست که مرگبارترین تهاجم اسرائیل در هفته‌های اخیر در غزه به شمار می‌رود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، هم در بیانیه‌ای گفت که از کشته‌شدن غیرنظامیان «شوکه و غمگین» است. او با تاکید بر اینکه «هیچ‌جا در غزه امن نیست»، گفت قوانین بشردوستانه بین‌المللی باید رعایت شود.

ارتش اسرائیل مدعی است که در حمله روز شنبه علاوه بر محمد ضیف، رافع سلامه، فرمانده تیپ خان یونس حماس، را نیز هدف قرار داده است. اسرائیل این دو را دو طراح اصلی حمله هفتم اکتبر به جنوب اسرائیل می‌داند که آغازگر جنگ ۹ ماهه در غزه شد.

تصاویر رویترز ویرانی‌های گسترده‌ای را در منطقه المواصی نشان می‌دهد که پیش از این یک منطقه بشردوستانه تعیین شده و ارتش اسرائیل بارها از فلسطینیان خواسته بود پس از صدور دستور تخلیه از مناطق دیگر، به آنجا بروند.

ارتش اسرائیل یک عکس هوایی از این منطقه منتشر کرد و مدعی شد آنجا جایی است که «تروریست‌ها بین غیرنظامیان پنهان شده‌اند». در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است: «محل حمله یک منطقه باز بود و در واقع یک مجتمع عملیاتی محسوب می‌شود که حماس آن را اداره ‌می‌کرد و چندین شبه‌نظامی دیگر آنجا از ضیف محافظت می‌کردند.»

بنا بر اعلام پنتاگون، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز شنبه با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، درباره عملیات در غزه گفت‌وگو کرد و بر لزوم به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان تاکید کرد.

جوزپ بورل، نماینده سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا، هم با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس خواستار تحقیقات مستقل درباره این حمله شد و هرگونه نقض احتمالی قوانین بین‌المللی را محکوم کرد.

در همین حال، در جریان مذاکرات آتش‌بس در دوحه و قاهره، دو منبع امنیتی مصر که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که مذاکرات پس از سه روز گفت‌وگوهای فشرده متوقف شده است. آن‌ها رفتار میانجی‌های اسرائیلی را نشانه «اختلاف داخلی» عنوان کردند.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در بیانیه‌ای گفت که این گروه با میانجی‌هایی در مصر و قطر و همچنین ترکیه و عمان در تماس بوده است و با اشاره به حملات روز شنبه، خواستار رسیدگی به «قتل‌عام» فلسطینی‌ها شد.

نتانیاهو شامگاه شنبه در اظهارات تلویزیونی‌اش گفت که از چارچوبی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه کرده، دور نشده است. هم‌زمان با سخنرانی نخست‌وزیر اسرائيل، معترضان به تظاهرات در تل‌آویو ادامه دادند و خواستار آزادی گروگان‌های اسرائیلی در غزه شدند.

مقام‌های بهداشتی و اورژانس شهری فلسطین هم روز شنبه اعلام کردند که در حمله اسرائیل به یک نمازخانه در اردوگاه آوارگان در غرب غزه، دست‌کم ۲۰ فلسطینی کشته شدند.

یکی از مقام‌های ارشد حماس روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که این گروه شبه‌نظامی فلسطینی به دلیل «قتل‌عام» اسرائیل و نگرش آن در مذاکرات، از گفت‌وگوها برای آتش‌بس در جنگ غزه خارج شده است. به گفته این مقام ارشد، اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، به میانجی‌های قطری و مصری اطلاع داده که مذاکرات درباره طرح آتش‌بسی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، اولین بار در ماه مه ارائه داد، پایان یافته است.

هنیه اواخر روز شنبه در بیانیه‌ای گفته بود که با میانجی‌ها و سایر کشورها تماس گرفته است تا از آن‌ها بخواهد که برای توقف حملات به اسرائیل فشار بیاورند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز جمعه اعلام کرده بود که اسرائیل و حماس روی چارچوب آتش‌بس، که به آزادی گروگان‌ها منجر می‌شود، به توافق رسیده‌اند. او یادآور شد که این معامله هنوز نهایی نیست و برای تحقق درباره آن به کار بیشتری نیاز است.

بایدن در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شش هفته پیش در مورد چگونگی دستیابی به آتش‌بس و بازگرداندن گروگان‌ها به خانه چارچوبی جامع ارائه کردم. البته هنوز بسیار کار دارد و این‌ها مسائلی پیچیده‌اند، اما این چارچوب اکنون موردتوافق اسرائیل و حماس است. تیم من در حال پیشرفت است و من در انجام دادن این کار مصممم.»

روز پنجشنبه نیز جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، به خبرنگاران گفته بود که «تا رسیدن به آتش‌بس فاصله زیادی مانده اما نشانه‌ها از هفته‌های اخیر مثبت‌تر است».

بیشتر از جهان