وزیر دفاع اسرائیل: ۶۰ درصد نیروهای حماس در غزه کشته یا زخمی شده‌اند

یوآو گالانت مدعی شد اسرائیل بیشتر ۲۴ گردانی را که شاخه نظامی حماس در آغاز جنگ در اختیار داشت، متلاشی کرده است

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائيل، روز چهارشنبه اعلام کرد ۶۰ درصد تروریست‌های حماس طی عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه کشته یا زخمی شده‌اند.

به گزارش اورشلیم پست، گالانت که در کنست (پارلمان اسرائیل) سخن می‌گفت،‌ مدعی شد نیروهای تحت فرمان او بیشتر ۲۴ گردانی را که شاخه نظامی حماس در آغاز جنگ در اختیار داشت، متلاشی کرد‌ه‌اند.

او با بیان اینکه «ارتش اسرائیل ۱۴ هزار تروریست را کشته است»، افزود: «اقدام‌هایی که تاکنون انجام داده‌ایم، به فروپاشی چارچوب نظامی حماس منجر شد و گواه آن است که همه‌چیز طبق قانون و مطابق با نیاز عملیاتی پیش می‌رود.»

گالانت همچنین تاکید کرد که «مشروعیت بین‌المللی» شرط مهمی برای ادامه عملیات است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 اسرائيل هم‌زمان با آنکه برای توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها مذاکره با حماس را از طریق میانجی‌ها ادامه می‌دهد، حملاتش به مناطق مختلف غزه را هم شدت بخشیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز چهارشنبه نیروهای اسرائیلی حملات مرگبار بیشتری در سراسر غزه انجام دادند. به گفته یک منبع بیمارستانی، بامداد  چهارشنبه در بمباران خانه‌ای در نصیرات، چهار نفر جان باختند و یک نفر به‌شدت زخمی شد. به گفته یک منبع بیمارستانی دیگر، در حمله دیگری به خانه‌ای در بنی سهیله در نزدیکی خان یونس نیز دو نفر کشته و شش نفر زخمی شدند.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که در یک حمله شبانه در شهر غزه، اهداف حماس و جهاد اسلامی را که از داخل مقر آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد برای فلسطینیان (آنروا) در حال عملیات بودند، هدف قرار داد. این سازمان می‌گوید که از اکتبر تاکنون کنترلی بر آن ساختمان نداشته است.

نیروهای اسرائیلی در ماه فوریه اعلام کردند که یک تونل حماس را زیر مقر این مرکز امدادرسانی پیدا کرده‌اند و مدعی شدند که ستیزه‌جویان حماس «از مقر آنروا به عنوان پایگاهی برای اجرای حملات به نیروهای اسرائیلی در مرکز نوار غزه استفاده می‌کنند».

در بیانیه ارتش اسرائیل در این مورد آمده که شبه‌نظامیان مستقر در آن مرکز «از بین رفته‌اند» و مقدار زیادی سلاح پیدا شده است. آنروا در مورد این حمله هیچ اظهارنظر فوری نداشته، اما گفته است که برای تایید ادعاهای استفاده حماس از تاسیساتش راهی وجود ندارد.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که در حال بررسی حمله روز سه‌شنبه است که منابع بیمارستانی می‌گویند بر اثر آن دست‌کم ۲۹ نفر در یک مدرسه در منطقه جنوبی خان‌یونس کشته شدند؛ حمله‌ای که چهارمین تهاجم به ساختمان یک مدرسه در چهار روز گذشته محسوب می‌شود.

اسرائیل پس از صدور دستور تخلیه ده‌ها هزار نفر، حملات هوایی و زمینی را در مرکز و جنوب غزه افزایش داد. تشدید حملات نظامی در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های اسرائیلی از روز چهارشنبه در قطر مذاکرات با حماس را برای دستیابی به آتش‌بس آغاز کرده‌اند.

بر اساس گزارش تلویزیون دولتی مصر، ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، روز دوشنبه برای گفت‌وگو درباره جزئیات این توافق به قاهره رفت. رسانه‌های اسرائیلی هم گزارش دادند که یک هیئت اسرائیلی راهی پایتخت مصر شده است.

در همین حال اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، به میانجی‌ها درباره «عواقب فاجعه‌بار» ادامه عملیات اسرائیل در شهر غزه هشدار داد و گفت که مسئولیت کامل شکست مذاکرات به گردن نتانیاهو و ارتش اسرائیل خواهد بود.

بر اساس آمار اسرائیل، حمله هفتم اکتبر که جنگ غزه را آغاز کرد، به کشته شدن حدود هزار و ۲۰۰ نفر منجر شد که بیشترشان غیرنظامی بودند. ستیزه‌جویان حماس همچنین ۲۵۱ نفر را به گروگان گرفتند که ۱۱۶ نفر از آن‌ها هنوز در غزه‌اند و ۴۲ نفر کشته شده‌اند. در سوی دیگر، بر اساس آمار مقام‌های بهداشتی غزه تحت کنترل حماس، در حمله نظامی اسرائیل به غزه دست‌کم ۳۸ هزار و ۲۴۳ نفر کشته شده‌اند که بیشترشان غیرنظامی بوده‌اند.

بیشتر از جهان