افزایش تهدید داعش و اصرار بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق

خروج نیروهای آمریکایی از عراق به تشدید حملات داعش و درگیری‌های بین گروه‌های مختلف در عراق منجر خواهد شد

گروهی از نیروهای آمریکایی در عراق‌- alquds.co.uk

در پی افزایش تهدید داعش و در حالی که نیروهای امنیتی عراق حملاتی گسترده‌ را علیه عناصر سازمان تروریستی داعش در نقاط مختلف این کشور آغاز کرده‌اند، یک مقام سابق عراقی اعلام کرد که بغداد به امضای توافقنامه نهایی با واشینگتن درباره حضور نظامی آمریکا در عراق نزدیک شده است. بهاء الاعرجی، معاون سابق نخست‌وزیر عراق، هم در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که بغداد و واشینگتن در خصوص خروج باقی‌مانده نیروهای آمریکایی از عراق به توافق نهایی دست یافته‌اند.

پس از اعلام بغداد مبنی بر پایان تهدید سازمان داعش و تصمیم محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، به خاتمه دادن به ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با داعش، گروه‌های مسلح عراقی وفادار به جمهوری اسلامی از پایان آتش‌بسی که ماه فوریه ۲۰۲۴ با آمریکایی‌های برقرار شده بود، خبر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، دو روز پس از صدور حکم دادگاه عراق مبنی بر اعدام همسر ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، این سازمان تروریستی در استان‌های مختلف عراق، از جمله در دیالی، کرکوک و صلاح‌الدین که هنوز به‌عنوان پایگاه‌های داعش محسوب می‌شوند، شروع به فعالیت کرد و عناصر داعش که کنترل برخی مناطق استان دیالی را در دست گرفته‌ بودند، حملات گسترده‌ای به راه انداختند که به نیروهای عراقی و سربازان پیشمرگه خسارت‌ بسیاری وارد کرد.

حمله هوایی

سازمان اطلاعات عراق در مقابله با تحرکات اخیر داعش در مناطق میان کوه‌های حمرین بین استان‌های کرکوک و صلاح‌الدین، از آغاز حملات شدید علیه جنگجویان داعش خبر داد. بنا بر اعلام سازمان اطلاعات عراق، در سایه تلاش‌های اطلاعاتی و ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف امنیتی و نظامی و سازمان مبارزه با تروریسم، نیروهای ارتش عراق جمعه ۱۹ ژوییه، مخفی‌گاه‌های عناصر داعش را در کوه‌های واقع بین استان‌های کرکوک و صلاح‌الدین هدف حملات شدید قرار دادند.

اکنون در حالی که نگرانی از احتمال بازگشت داعش به عراق افزایش یافته و نامزد تصدی سفارت آمریکا در عراق نیز هشدار داده است که گروه تروریستی داعش به دنبال از سرگیری عملیات نظامی در منطقه است، گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی از چند روز پیش پایان آتش‌بس با آمریکایی‌ها را اعلام کردند.

برنامه‌ریزی برای خروج آمریکا از عراق

در حالی که دولت عراق و محافل نزدیک به آن تاکید کرده‌اند که برنامه‌ریزی برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق ادامه دارد، الاعرجی از گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی خواست آرامش خود را حفظ کنند.

باید یادآوری کنیم که از زمان اعلام برقراری آتش‌بس در فوریه گذشته، به استثنای یک حمله پهپادی به پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق و انفجارهایی که در یکی از پایگاه‌های حشدالشعبی در غرب بغداد رخ داد، بین نیروهای آمریکایی و شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در عراق هیچ برخوردی صورت نگرفت.

با این حال، پس از حمله سه‌شنبه گذشته به پایگاه عین‌الاسد، جنبش انصارالله الاوفیاء از آغاز حمله به نیروهای آمریکایی خبر داد. علی فتلاوی، یکی از رهبران این جنبش، گفت: «گروه‌های مقاومت عراق با متوقف کردن عملیات نظامی علیه آمریکایی‌ها به دولت بغداد چهار ماه مهلت دادند تا زمینه خروج نیروهای آمریکایی از کشور را از طریق مذاکره فراهم کند؛ اما آمریکا برخلاف خواسته‌های دولت، پارلمان و مردم عراق، عقب‌نشینی نیروهایش از عراق را به تعویق می‌اندازد. بنابراین عملیات نیروهای مقاومت عراق واکنشی به تداوم حضور نیروهای آمریکایی در کشور است. علاوه بر اینکه آمریکا از جنگ اسرائيل در نوار غزه حمایت می‌کند.»

فتلاوی افزود: «اکنون عملیات نظامی علیه حضور نیروهای آمریکایی آغاز شده و حمله به نیروهای اشغالگر در سراسر کشور از سرگرفته خواهد شد. البته پاسخ آمریکایی‌ها به حملات گروه‌های مقاومت عراق به معنی گسترش دامنه جنگ علیه نیروهای آمریکایی و منافع واشینگتن در منطقه است. از این جهت، نیروهای مقاومت عراق از واکنش آمریکا هیچ نگرانی ندارند.»

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

بیشتر از جهان