ایلان ماسک: اینترنت استارلینک با کمک اسرائیل و امارات در بیمارستان غزه فعال شد

میلیارد آمریکایی می‌گوید پس از پایان جنگ غزه هم به بازسازی این منطقه کمک خواهد کرد

ایلان ماسک، مالک اسپیس‌اکس‌ــ رویترز

ایلان ماسک، مدیر اجرایی اسپیس‌اکس، اعلام کرد که با کمک مقام‌های دولت‌ اسرائیل و امارات متحده عربی، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در بیمارستانی در نوار غزه در دسترس قرار گرفته است.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی، نیز از این کارآفرین میلیاردر به‌ دلیل حمایت از بیمارستان صحرایی اماراتی‌ها در غزه تشکر کرد. بسیاری از زیرساخت‌ها و امکانات بیمارستان اهدایی این کشور حاشیه خلیج فارس به فلسطینی‌ها در طول بیش از ۹ ماه جنگ غزه نابود شده بود.

به گزارش رویترز، دولت اسرائیل حدود پنج ماه قبل برای نخستین‌بار با استفاده از خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در بیمارستان امارات در رفح موافقت کرد. همان زمان هم ایلان ماسک در پیامی از این اقدام اسرائیل قدردانی و ابراز امیدواری کرد که این خدمات به غیرنظامیان فلسطینی و اسرائیلی‌ها کمک کند.

حالا ایلان ماسک در حساب کاربری‌اش در شبکه ایکس، شبکه اجتماعی متعلق به خود، نوشته است: «استارلینک اکنون با حمایت اسرائیل و امارات در یک بیمارستان در غزه فعال است.»

وزارت خارجه امارات متحده عربی در ماه فوریه اعلام کرده بود که با کمک اینترنت پرسرعت استارلینک، «مشاور‌ه‌های پزشکی فوری و نجات‌دهنده به پزشکان حاضر در غزه را از طریق تماس ویدیویی» امکان‌پذیر خواهد شد.

اتصال به شبکه جهانی اینترنت در غزه به دلیل کمبود نیرو و سوخت برای راه‌اندازی مراکز ارائه‌دهنده اینترنت، به میزان قابل‌توجهی ضعیف شده و اتفاق کار را برای کادر‌ پزشکی و تیم‌های نجات سخت‌تر و خدمات بیمارستانی و سیستم متمرکز وزارت بهداشت غزه را محدود کرده است.

امارات متحده عربی به عنوان یک تولیدکننده نفت و مرکز مالی و گردشگری منطقه‌ خلیج فارس، سال ۲۰۲۲ پیمان عادی‌سازی روابط با اسرائیل را، همراه با بحرین و مراکش، امضا کرد. پس از آن سودان نیز چنین توافقی را با اسرائیل به امضا رساند.

جنگ تازه و گسترده در غزه میان اسرائیل و حماس از زمانی آغاز شد که شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به خاک اسرائیل حمله کردند و بعد از کشتار حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر، بیش از ۲۵۰ غیرنظامی را گروگان گرفتند و به غزه منتقل کردند.

بنا بر آمار وزارت بهداشت غزه که زیرمجموعه حماس محسوب می‌شود، اسرائیل در بیش از ۹ ماه اخیر ۳۹ هزار فلسطینی را کشته و بسیاری از مناطق ساحلی نوار غزه را ویران کرده است. مقام‌های اسرائیلی و متحدانشان در ایالات متحده ضمن رد آمارهای وزارت بهداشت غزه، می‌گویند فرماندهان و نیروهای نظامی حماس با پنهان کردن انبارهای مهمات و تجهیزات نظامی میان منازل مسکونی و بیمارستان‌ها عامل بالا رفتن تعداد تلفات غیرنظامیان‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این یک مقام ارشد حماس از ایلان ماسک، مالک شرکت‌های تسلا، اسپیس‌اکس و شبکه اجتماعی ایکس، دعوت کرده بود از ویرانی‌های ناشی از حملات ارتش اسرائیل در نوار غزه بازدید کند. به‌ گزارش رویترز، اسامه حمدان، یکی از مقام‌های این گروه شبه‌نظامی، در نشستی مطبوعاتی در بیروت گفت: «ما از ماسک می‌خواهیم به غزه بیاید و میزان کشتار مردم و ویرانی‌ها در غزه را ببینید.»

ایلان ماسک پس از سفری به تل‌آویو گفته بود قصد دارد تا پس از پایان جنگ کنونی در غزه، به بازسازی این منطقه کمک کند. به‌ گفته ماسک، بازسازی غزه «گام مهمی برای جلوگیری از جنگ‌های آینده» خواهد بود.

بیشتر از جهان