تلاش تاج و قلعه‌نویی برای جلوگیری از صدور رای سنگین علیه بیرانوند و تراکتور

درویش تهدید کرد از خون هوادار پرسپولیس که به دلیل فسخ قرارداد بیرانوند سکته کرد نمی‌گذرد

مهدی تاج و علیرضا بیرانوند، تابستان ۱۴۰۲- رسانه‌های اجتماعی

یکی از اعضای کمیته تعیین وضعیت بازیکنان در فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خبر داد که مهدی تاج، رئیس این فدراسیون، به همراه امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، در هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا مانع از صدور حکم سنگین انضباطی علیه علیرضا بیرانوند و باشگاه تراکتور تبریز شوند.

به گفته این منبع مطلع، رئیس فدراسیون و سرمربی تیم ایران با این استدلال که محرومیت چندماهه علیرضا بیرانوند به‌عنوان دروازه‌بان اول تیم ملی موجب افت کیفیت و از طرفی باعث کدورت خاطر مالک متمول تراکتور می‌شود، به جمشید نورشرق، رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان پیشنهاد کرده‌اند تا «حکمی مصلحتی و سبک» برای این پرونده صادر شود.

به گفته عضو کمیته تعیین وضعیت و کارمند فدراسیون فوتبال ایران، مدارک ارائه شده از سوی سرخ‌پوشان در دو شکایت جداگانه علیه بیرانوند و باشگاه تراکتور نشان می‌دهد که «بر اساس قوانین فدراسیون و همین‌طور قوانین فیفا حق با باشگاه پرسپولیس است و در شرایطی که بیرانوند با پرسپولیس قرارداد داشت، به باشگاه تراکتور پیوست.»

محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتور که در دو دهه اخیر با بهره بردن از ارتباطات گسترده‌اش با دستگاه‌های حاکمیتی و چهره‌های نظامی-امنیتی، موفق شده تملک بیش از ۲۰ گروه و کارخانه دولتی را در اختیار بگیرد و به ثروتی رویایی دست یابد، در سال‌های اخیر روابط نزدیکی با مهدی تاج، رئیس فدراسیون و عضو اسبق سپاه پاسدران داشته و به گزارش رسانه‌های ایران، بارها کمک‌های مالی چشم‌گیری را به حساب فدراسیون فوتبال واریز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، دعوای رسانه‌ای رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس، با علیرضا بیرانوند هم وارد مرحله جدیدی شده است و درویش در مصاحبه‌ای جدید و در پاسخ به گفت‌وگوی آخر بیرانوند، ادعاهای این دروازه‌بان درباره قانونی‌بودن قراردادش با تراکتور را به کلی رد کرد. مدیرعامل سرخ‌پوشان پیش از این گفته بود در صورت قانونی اعلام شدن قرارداد بیرانوند با تبریزی‌ها از سمت مدیرعاملی استعفا خواهد کرد.

او حالا می‌گوید: «بیرانوند تاکید کرد که آخرین قراردادش را با تراکتور چند روز قبل امضا کرده است. همین ادعا روشن می‌کند که این تنها قرارداد بین آن‌ها نیست و پیش از این تاریخ هم قرارداد همکاری دیگری وجود داشته و به همین دلیل از لفظ «آخرین قرارداد» استفاده شده است. درحالی که خودش خوب می‌داند اولین قرارداد چه زمانی به امضا رسید و بارها در صحبت‌هایی که با ما داشت، به این موضوع اشاره کرد. به هرحال تنها توقع از چهره‌ای که ادعای صداقت دارد، این است که حداقل با خودش صادق باشد و با اظهارات غیرواقعی به دنبال جلب توجه نباشد. همچنین او درحالی می‌گوید بابت کم شدن میزان پاداش‌ها ناراحت است که هر باشگاهی اگر غیر از این را در فصل گذشته انجام داده باشد، اقدام غیرقانونی و خلاف اخلاق و به دور از شرافت حرفه‌ای انجام داده است.»

درویش افزود: «دستورالعمل‌های صادره از سوی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال بر این مسئله تاکید دارد که مجموع پرداختی‌ها در قالب پاداش، آپشن‌های قراردادی و سایر موارد حداکثر تا سقف ۲۰ درصد ارزش رقم اصلی قرارداد امکان دارد. بارها به این موضوع پرداخته شده و قطعا رای کمیته وضعیت خیلی از ابهامات را روشن می‌کند. جالب است که او در مصاحبه‌ای مدعی شده بند فسخ ندارد، اما چند روز بعد فسخ قرارداد می‌کند. دوست دارم از او بپرسم الحاقیه‌ای که به درخواستش در قرارداد گنجانده شد، چه ارتباطی با مصدومیت و باز شدن گچ دستش داشت. خودش اعتراف می‌کند که با خبرنگاران تماس گرفته و به آن‌ها گفته چرا قراردادها تمدید نمی‌شود؟ تاریخ دقیق این مصاحبه را پیدا کنید و با حضور وی در یک مراسم ختم مقایسه کنید تا خیلی از مسائل مشخص شود.»

اشاره رضا درویش به حضور علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و دانیال اسماعیلی‌فر، سه بازیکن اسبق پرسپولیس در مجلس ختم همسر محمدرضا زنوزی است که انتشار خبر آن در رسانه‌های ایران در سال گذشته، بسیار خبرساز شد و سپس خبر عقد قرارداد داخلی این ۳ بازیکن با تراکتوری‌ها، چند هفته مانده به پایان مسابقات لیگ فصل گذشته ایران رسانه‌ای شد.

رضا درویش هم که پیش از این تهدید کرده بود درصورت صدور حکم کمیته تعیین وضعیت به ضرر سرخ‌ها، به کمیته انضباطی فیفا شکایت خواهد بود، اکنون در کری‌خوانی مجدد با بیرانوند می‌گوید: «او دارد خودش را به در و دیوار می‌زند تا کارش را توجیه کند و در دل هوادار جا باز کند، اما ما نمی‌توانیم از خون آن هوادار فوت‌شده به‌خاطر رفتار سال گذشته او بگذریم و تا پایان این پرونده را پیگیری می‌کنیم.»

بیشتر از ورزش