تایید رسمی فساد مالی اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال و مجری ورزشی

رئیس فدراسیون و مجریان برنامه شب‌های فوتبالی مدعی شده بودند که گزارش ایندیپندنت فارسی «کذب محض» است

رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال ایران‌ به همراه افشین عبداللهیان‌ــ ایندیپندنت فارسی

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی تایید کرد که در پرونده فساد مالی گسترده در فوتبال ایران، علاوه بر افراد بازداشتی، چندین نفر از مقام‌های ارشد فدراسیون فوتبال، مدیران باشگاه‌های لیگ برتری و مجریان تلویزیونی احضار شده و اینک با وثیقه آزادند.

پیش از این، یکی از کارمندان فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی فاش کرده بود که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، اعضای هیئت‌رئیسه و چند مدیر ارشد این فدراسیون و نیز مدیران باشگاه‌های گل‌گهر، فولاد خوزستان، سپاهان اصفهان، ذوب‌آهن، شمس‌آذر قزوین و کارخانه‌های مس در رفسنجان و کرمان، به همراه افشین عبداللهیان، مجری شبکه ورزش، و پژمان راهبر و مهدی هژبری، دو خبرنگار ورزشی دیگر، به اتهام دلالی و پرداخت و دریافت مبالغ غیرقانونی و تبانی برای تغییر نتایج بازی‌، به قوه قضاییه احضار شده و با قرار وثیقه به‌طور موقت آزادند.

اکنون نیز اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، می‌گوید مدیرعامل سابق باشگاه گل‌گهر سیرجان در تاریخ ۲۴ تیر با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد و «۵ نفر جدید» در همین پرونده احضار شده‌اند. منبع مطلع ایندیپندنت فارسی خبر داده بود که دلیل بازداشت مدیرعامل گل‌گهر پرداخت ۲۰۰ سکه بهار آزادی رشوه به مهدی تاج بوده است.

در همین حال، خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه در گزارشی تایید کرد که بررسی‌های خبرنگار این رسانه نشان می‌دهد مهدی محمدنبی، نایب‌رئیس فعلی و عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون، میرشاد ماجدی، دیگر عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون و رئیس فعلی هیئت فوتبال تهران، حیدر بهاروند، رئیس فعلی سازمان لیگ، امیرحسین فتاحی و محمدرضا کشوری، از مدیران فدراسیون، و افشین عبداللهیان، مجری برنامه شب‌های فوتبالی شبکه ورزش، به اتهام «اخذ رشوه در پرونده فساد مالی فوتبال» احضار شده‌اند.

این در حالی است که پیش از این مهدی تاج به همراه مجریان برنامه تلویزیونی شب‌های فوتبالی در شبکه ورزش گزارش‌های ایندیپندنت فارسی را درباره احضار قضایی رئیس و اعضای هیئت رئیسه فدراسیون و نیز خبر بازداشت موقت افشین عبداللهیان رد کرده و مدعی شده بودند که این گزارش‌ها «کذب محض» است.

افشین عبداللهیان که در دو سال اخیر در باشگاه‌های فولاد خوزستان، شمس‌آذر قزوین و حالا در استقلال تهران سمت‌های اجرایی داشته است، به اتهام دلالی، پرداخت و دریافت مبالغ غیرقانونی و تبانی برای تغییر نتایج فوتبال به مدت چند ساعت بازداشت و سپس با قید وثیقه آزاد شد. مهدی هژبری، معاون ارتباطات و رسانه باشگاه استقلال در دوران مدیریت علی خطیر، نیز به اتهام مشارکت در همین پرونده احضار شده است.

سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ و فریبرز محمودزاده، معاون حقوقی رئیس فدراسیون فوتبال، همچنان در بازداشت‌اند و خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران، و شهاب زندی، مدیرعامل برکنار شده باشگاه شمس آذر قزوین، نیز با تودیع وثیقه به‌تازگی از زندان آزاد شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فارس همچنین خبر داد که «مدیرعامل سابق یکی دیگر از باشگاه‌های لیگ برتری» نیز تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است که به نظر می‌رسد این فرد علی خطیر، مدیرعامل برکنارشده باشگاه استقلال تهران، باشد که به اتهام پرداخت رشوه به داوران فوتبال احضار شد.

روزنامه دولتی ایران در شماره روز چهارشنبه سوم مرداد با انتشار گزارشی با عنوان «رسوایی جدید دانه‌درشت‌ها»، از وجود فساد مالی گسترده در فدراسیون فوتبال ایران انتقاد کرد اما مهدی محمدنبی، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال، در گفت‌وگو با روزنامه ایران، مجددا سخنان سخنگوی قوه قضاییه و گزارش خبرگزاری فارس را تکذیب کرد و مدعی شد: «کذب محض است و ما اساسا در این مقوله از حرام دوری کرده‌ایم.»

پرونده فساد مالی گسترده در فوتبال ایران و مشارکت چشمگیر مدیران ارشد فدراسیون در این پرداخت و دریافت رشوه‌ به منظور تغییر نتایج بازی‌ها به دلیل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، حدود یک ماه متوقف شد و از ادامه بررسی آن خبری نبود، اما حالا با جزئیاتی که از زبان سخنگوی قوه قضاییه و همچنین گزارش خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران منعکس شده، به نظر می‌رسد صندلی مدیریتی مهدی تاج در فدراسیون بیش از هر زمان دیگری متزلزل شده است و بازداشت یا برکناری فوری این عضو سابق سپاه پاسداران را از سمت ریاست فدراسیون فوتبال ایران هم دور از انتظار نیست.

در هفته گذشته، روزنامه جوان، دیگر رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، هم در یادداشتی با حمله به مهدی تاج و اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، نوشت: «ام‌الفساد ورزش ایران مشغول چپاول بیت‌المال است و کسی هم کاری ندارد. یا آقایان نمی‌بینند یا خودشان را به ندیدن زده‌اند و برایشان فرقی نمی‌کند بیت‌المال چگونه به تاراج می‌رود.»

بیشتر از فوتبال