اکسیوس از تماس نتانیاهو و ترامپ پیش از مذاکرات قطر خبر داد، دفتر نتانیاهو تکذیب کرد

عضو ارشد حماس گفت آنان برای تماس با یحیی سنوار، رهبر جدیدشان، با مشکل مواجه‌اند

دیدار نتانیاهو با دونالد ترامپ در آمریکا-رویترز

اکسیوس به نقل از دو منبع آمریکایی گزارش داد که اواخر روز چهارشنبه هفته جاری دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو درباره توافق آتش‌بس در غزه تلفنی گفت‌وگو کردند.

منابع اکسیوس می‌گویند، احتمالا رییس‌جمهوری سابق آمریکا در این تماس نتانیاهو را تشویق کرده است تا به توافق با حماس برای پایان دادن به جنگ ۱۰ ماهه رضایت دهد. منابع اکسیوس درمورد این موضوع اطمینان کامل ندارند و کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ نیز به درخواست آنها برای اظهارنظر درباره جزئیات این گفت‌وگو هنوز پاسخی نداده است.

ساعتی پس از انتشار این خبردفتر نخست‌وزیر اسرائیل این موضوع را تکذیب کرد.

در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است: «برخلاف گزارش‌های رسانه‌ها، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر دیروز با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا صحبتی نکرده است».

اواخر ماه گذشته، نتانیاهو به ایالات متحده سفر کرد و با جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، کاملا هریس، معاون بایدن و نامزد اصلی دموکرات‌ها در انتخابات، و همچنین دونالد ترامپ، نامزد انتخاباتی جمهوری‌خواهان، دیدار کرد.

مصر، آمریکا و قطر دور جدید مذاکراتشان درباره آتش‌بس غزه را برای امروز پنج‌شنبه ۱۵ اوت برنامه‌ریزی کرده‌اند که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در جلوگیری از گسترش جنگ در خاورمیانه و انصراف جمهوری اسلامی از حمله نظامی به اسرائیل داشته باشد.

بایدن پیشنهاد آتش‌بس سه‌مرحله‌ای را در جریان سخنرانی‌اش در ۳۱ مه ارائه کرد. واشینگتن و دیگر میانجی‌گران منطقه‌ای از زمان ارائه این طرح تلاش کرده‌اند تا توافق آتش‌بس برای آزادی گروگان‌ها و پایان جنگ غزه را تنظیم کنند، اما همچنان با موانع متعددی مواجه‌اند.

حماس روز چهارشنبه اعلام کرد که در دور جدید مذاکرات آتش‌بس غزه که امروز در قطر برگزار می‌شود شرکت نخواهد کرد، اما یک مقام مطلع از این مذاکرات، به خبرگزاری رویترز گفت که میانجی‌گران انتظار دارند پس از برگزاری جلسه درباره جزئیات آن با گروه اسلامگرا و فلسطینی حماس مشورت کنند.

واشینگتن، مهم‌ترین متحد اسرائیل، گفته است آتش‌بس در غزه خطر فزاینده جنگی گسترده‌تر در خاورمیانه را کاهش می‌دهد. به گزارش رویترز، پس از قتل اخیر اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی جنبش حماس، در تهران و فواد شکر، فرمانده نظامی حزب‌الله، در بیروت، خطر شروع جنگی گسترده‌تر در منطقه افزایش یافته است و جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان بارها تهدید به گرفتن انتقام از اسرائیل کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مناقشه چند دهه‌ای اسرائیل و فلسطین، از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و زمانی که حماس به خاک اسرائیل حمله کرد تا ۱۲۰۰ کشته و حدود ۲۵۰  گروگان را براثر این عملیات به‌ جای بگذارد، وارد مرحله تازه‌ای شد. به گفته وزارت بهداشت محلی در غز، که تحت مدیریت حماس قرار دارد، حملات زمینی و هوایی اسرائیل به مناطق تحت کنترل حماس تاکنون نزدیک به ۴۰ هزار فلسطینی را کشته و تقریبا کل جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه را آواره کرده است. بحرانی که باعث ایجاد بحران گرسنگی در این منطقه نیز شده و شکایت‌هایی با عنوان اتهامی «نسل‌کشی به دست دولت اسرائیل» را از سوی چند کشور در دادگاه‌های جهانی ثبت کرده است.

تلاش مقام‌های آمریکا، مصر و قطر برای شرکت کردن نمایندگان حماس در مذاکرات روز پنج‌شنبه، درحالی صورت می‌گیرد که روز گذشته اسامه حمدان، از اعضای ارشد شبه‌نظامیان حماس، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس تایید کرد که این گروه در تماس با رهبر جدیدش یحیی سنوار با مشکل مواجه است و اغلب ارتباط‌ها تاخیر دارد.

محل دقیق اقامت سنوار مشخص نیست، اما گفته می‌شود که او همچنان در تونل‌های حماس در غزه مخفی شده است. حمدان درباره دور جدید مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه، بار دیگر اسرائیل را به سنگ‌اندازی متهم کرد و گفت که این گروه از اساس با طرح پیشنهادی جو بایدن، که در ماه مه ارائه شد، موافق است اما اسرائیل تغییرات زیادی در آن را مطالبه کرده است.

در طرف مقابل، دفتر بنیامین نتانیاهو پیش‌تر تاکید کرده بود که موارد درخواست آن‌ها اغلب روشنگری و تثبیت جزئیات بیشتر بوده است نه تغییرات کلی در اساس برنامه‌ها. اسرائیل همچنین تایید کرد که هیئت چهار نفره‌ای از مقام‌های ارشد این کشور برای دور جدید مذاکرات در دوحه حضور خواهند داشت.

با این حال حمدان به آسوشیتدپرس گفت که امید «مردم» به موفقیت آمریکا برای میانجی‌گری در دستیابی به آتش‌بس و اتمام جنگ غزه کاهش یافته است.

بیشتر از جهان