آمریکا با فروش ۲۰ میلیارد دلار تسلیحات نظامی به اسرائیل موافقت کرد

وزیر دفاع اسرائيل این اقدام ایالات متحده را «پیامی واضح در تعهد به امنیت اسرائیل» توصیف کرد

آنتونی بلینکن روز سه‌شنبه سیزدهم اوت (۲۳ مرداد) فروش جت‌های جنگنده و سایر تسلیحات نظامی به اسرائیل را در معامله‌ای به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد دلار تایید کرد.

پنتاگون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، فروش احتمالی ۵۰ جت جنگنده اف – ۱۵ و دیگر تجهیزات نظامی به ارزش نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار را تایید کرده است.

در بیانیه وزارت دفاع ایالات متحده آمده است که افزون بر جت‌های جنگنده، با فروش احتمالی ۳۳ هزار گلوله تانک و ۵۰ هزار گلوله خمپاره به ارزش حدود ۷۷۴ میلیون دلار و خودروهای ارتش به ارزش ۵۸۳ میلیون دلار موافقت شده است.

به گزارش تایمز اسرائیل، گلوله‌های تانک بلافاصله برای تحویل در دسترس خواهند بود، اما جت‌های جنگنده اف-۱۵، که بوئینگ آنها را تولید می‌کند، از سال ۲۰۲۹ تحویل داده خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه کنگره ایالات متحده را از تصویب این معامله مطلع کرد. کنگره توانایی جلوگیری از فروش سلاح را دارد اما فرایند آن پیچیده و دشوار است.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا درباره فروش جنگنده‌های اف-۱۵ آمده است: «ایالات متحده به امنیت اسرائیل متعهد است. ما برای کمک به توسعه و حفظ قابلیت‌های دفاعی اسرائیل آماده‌ایم و آن را برای منافع ملی آمریکا حیاتی می‌دانیم.»

در ادامه این بیانیه نیز تاکید شده است که فروش مهمات تانک «توانایی اسرائیل برای مقابله با تهدیدات فعلی و آینده دشمن، تقویت دفاع از سرزمین و بازدارندگی در برابر تهدیدات منطقه‌ای» را بهبود می‌بخشد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، ضمن قدردانی از بلینکن و لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، اظهار کرد: «این قرارداد به حفظ برتری نظامی اسرائيل در منطقه کمک می‌کند.»

گالانت در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «اضافه شدن جت‌های اف‌ـ۱۵به ناوگان هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی ارتش اسرائيل اقدام مهمی برای امنیت ما است. همان‌طور که ما برای دفاع از اسرائیل در هفت جبهه مختلف می‌جنگیم، پیام حمایت و تعهد شما به امنیت اسرائیل واضح است.»

سال گذشته، اسرائیل درخواستی رسمی برای خرید ۲۵ جت جنگنده اف-۱۵ و ۲۵ گزینه دفاعی دیگر را به ایالات متحده ارائه کرد.

در ماه مه، جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده، محموله‌ای را که بنا بود برای اسرائیل فرستاده شود توقیف کرد، این محموله شامل بمب‌های دوهزار پوندی بود. در آن زمان دولت بایدن درمورد حمله گسترده به شهر رفح در جنوب غزه و به خطر افتادن جان غیرنظامیان آواره فلسطینی هشدار داده بود. با این حال مدتی بعد دولت آمریکا گفت که ارائه تسلیحات را از سر می‌گیرد و شکایت بنیامین نتانیاهو مبنی بر کاهش سرعت تحویل مهمات نظامی را رد کرد.

گزارش شده است که ایالات متحده سالانه حدود ۳.۸ میلیارد دلار سیستم نظامی و دفاع موشکی را در اختیار اسرائیل می‌گذارد. براساس گزارش‌های وال‌استریت ژورنال، از زمانی که اسرائیل جنگ در غزه را آغاز کرده است ایالات متحده بیش از ۲۵۳.۵ میلیون دلار سلاح به اسرائیل فروخته که شامل بیش از پنج هزار بمب ام‌کی-۸۴ است.

بیشتر از جهان