پیشروی اوکراین در روسیه؛ زلنسکی مدعی تصرف ۹۲ منطقه مسکونی شد

رئیس‌جمهوری اوکراین از متحدانش خواست محدودیت‌ استفاده از سلاح‌های دوربرد برای حمله به عمق خاک روسیه را لغو کنند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز دوشنبه به پیشروی‌های ارتش این کشور در خاک روسیه اشاره کرد و مدعی شد که نیروهایش در یک هزار و ۲۵۰ کیلومترمربع از «خاک دشمن» و ۹۲ منطقه مسکونی روسیه مستقر شده‌اند.

زلنسکی که برای سفرا و دیپلمات‌های اوکراینی سخنرانی می‌کرد، با اشاره به پیشروی‌های ارتش کشورش، از متحدان کی‌یف خواست محدودیت‌های استفاده از سلاح‌های دوربرد برای حمله به عمق خاک روسیه را لغو کنند تا اوکراین بتواند ارتش روسیه را به‌ طور کامل متوقف کند.

به گزارش رویترز، زلنسکی در جریان این سخنرانی مدعی شد که حمله کشورش به منطقه کورسک روسیه نشان داد تهدید کرملین برای مقابله به مثل «توخالی» است.

اوکراین حمله غافلگیرانه به مناطقی از خاک روسیه را در روز ششم اوت آغاز کرد. این حمله بزرگ‌ترین تهاجم به روسیه از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود و اوکراین ادعا می‌کند آن را با هدف ایجاد یک منطقه حائل و توقف «ماشین جنگی روسیه» انجام داده است.

زلنسکی افزود که برخی متحدان کی‌یف، سلاح‌های دوربرد ارائه کرده‌اند اما به دلیل ترس عبور از خط‌ قرمز‌های ولادیمیر پوتین، اجازه نمی‌دهند از آن‌ها برای حمله به عمق روسیه استفاده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری اوکراین افزود: «ما یک تغییر ایدئولوژیک قابل‌توجه را شاهدیم. مفهوم ساده‌لوحانه و توهم‌آمیز خط قرمز‌ها در مورد روسیه که بر ارزیابی برخی شرکا از جنگ غالب بود، این روزها از بین رفته است.»

او گفت که اوکراین به دلیل محدودیت‌های متحدانش، نمی‌تواند از سلاح‌هایی که در اختیار دارد برای ضربه زدن به برخی اهداف نظامی روسیه استفاده کند. زلنسکی از متحدانش خواست که در تصمیم‌گیری‌هایشان در مورد چگونگی کمک به کی‌یف در جنگ «جسورانه‌تر» عمل کنند.

به‌رغم نفوذ برخی نیروهای اوکراین به روسیه، ارتش کی‌یف در بخش‌های دیگر در حالت تدافعی قرار دارد. آن‌ها برای محافظت از شهر راهبردی پوکروفسک در شرق با چالش‌هایی روبرو شده‌اند؛ جایی که روسیه هفته‌های اخیر طی درگیری‌های سنگین در آن پیشروی کرده است.

ارتش اوکراین اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور در طول یک روز، ۶۳ بار با نیروهای روسی در جبهه پوکروفسک درگیر شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود آن منطقه همچنان کانون حملات روسیه باشد.

در همین حال روسیه نیز اعلام کرد که پل سوم روی رودخانه‌ای که از منطقه کورسک، هم‌مرز با شمال شرق اوکراین، می‌گذرد، آسیب دیده است.

اوکراین هنوز در مورد این حمله اظهارنظری نکرده، اما فرمانده نیروی هوایی کی‌یف گفته است که نیروهای او برای تضعیف عملیات دشمن دو پل را تخریب کرده‌اند.

تحلیلگران نظامی می‌گویند این پل‌ها بخشی از خطوط تدارکاتی حیاتی برای نیروهای روسی‌اند که از منطقه دفاع می‌کنند.

روسیه همچنین اعلام کرده است که بیش از ۱۲۱ هزار نفر از ۹ منطقه مرزی در منطقه کورسک تخلیه شده‌اند.

یوری اوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهوری روسیه، گفت که مسکو فعلا با توجه به حمله کی‌یف به کورسک، برای مذاکرات صلح با اوکراین آماده نیست. اوکراین نیز قبل از آغاز مذاکرات صلح خواستار خروج کامل نیروهای روسیه از خاکش شده است.

به این ترتیب به باور برخی کارشناسان، به نظر نمی‌رسد جنگی که ده‌ها هزار نفر کشته داشته و شهرهای سراسر اوکراین را ویران کرده است، به این زودی پایان یابد.

ایوان هاوریلیوک، معاون وزیر دفاع اوکراین، به رسانه‌های این کشور گفت که کی‌یف انتظار دارد مسکو نیروهایش را در اوکراین تا پایان سال از ۶۰۰ هزار نفر به ۸۰۰ هزار نفر افزایش دهد.

اوکراین از زمان تهاجم نظامی روسیه در فوریه ۲۰۲۲ تحت حمایت تسلیحاتی و مالی متحدانش قرار داشته اما نگران است که با ادامه جنگ و تغییر سیاست دولت‌ها، از جمله تغییر دولت در ایالات متحده آمریکا، حمایت‌ها از کی‌یف کاهش یابد.

بیشتر از جهان