در پاسخ به تصرف کورسک؛ ارتش روسیه در آستانه فتح شهر کلیدی اوکراین

روسیه می‌گوید اوکراین برای تخریب پل کورسک از سامانه موشکی هیمارس آمریکا استفاده کرده است

زنی در حال ترک خانه خود در شهر پوکروفسک اوکراین-۳ اوت ۲۰۲۴-رویترز

ارتش روسیه با وجود عقب‌نشینی از کورسک، به‌سرعت به منطقه لجستیکی پوکروفسک در شرق اوکراین نزدیک می‌شود.

یک مقام محلی در اوکراین به سی‌ان‌ان گفت روسیه به‌سرعت در حال نزدیک شدن به پوکروفسک و مرکز نظامی کلیدی اوکراین در شرق این کشور است. براساس این گزارش، مسکو با وجود دستاوردهای غافلگیرکننده کی‌یف در منطقه کورسک، به پیشروی‌هایش علیه اوکراین ادامه می‌دهد. در حالی که پوکروفسک شهر بزرگی نیست، اما به‌دلیل اینکه راه دسترسی به کوستیانتینیوکا و پایگاه‌های نظامی دیگر اوکراین است، مرکزی کلیدی برای ارتش اوکراین به شمار می‌آید.

تا پیش از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، حدود ۶۰ هزار نفر در پوکروفسک زندگی می‌کردند که بسیاری از آنان  در دو سال اخیر مجبور شدند خانه‌های‌شان را ترک کنند. نیروهای اوکراینی در ماه‌های اخیر از جاده‌ای که پوکروفسک و کوستیانتینیوکا را به هم وصل می‌کند برای تامین نیازهای خطوط مقدم و تخلیه مجروحان به سمت دنیپرو استفاده می‌کنند.

سرهی دوبریاک، رییس اداره نظامی شهر پوکروفسک، از ساکنان این شهر خواست تا بی‌معطلی خانه‌های‌شان را تخلیه کنند. او در تلگرام نوشت: «دشمن به‌سرعت در حال نزدیک شدن به حومه پوکروفسک است.»

هشدار او گواه این است که مسکو به‌رغم تهاجم موفقیت‌آمیز کی‌یف به خاک روسیه در هفته گذشته، از حملاتش به دیگر بخش‌های اوکراین منصرف نشده است. دولت زلنسکی اعلام کرد که از زمان شروع حمله غافلگیرانه‌اش به خاک روسیه، بیش از هزار کیلومتر مربع از خاک این کشور را تصرف کرده است و به همین دلیل ده‌ها هزار روس مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند.

از سوی دیگر، روسیه نیز در بیانیه‌ای هشدارآمیز اعلام کرد که «اوکراین برای تخریب پل منطقه کورسک از موشک‌های کشورهای غربی استفاده کرده است».

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه روسیه می‌گوید اوکراینی‌ها از راکت‌های غربی که «احتمالا مدل هیمارس و ساخت آمریکا هستند» برای تخریب پل روی رودخانه سیم در منطقه کورسک استفاده کرده‌اند. روسیه همچنین مدعی شد «داوطلبانی که می‌کوشیدند غیرنظامیان را از این منطقه تخلیه کنند» با راکت‌های آمریکایی ارتش اوکراین کشته شده‌اند.

سی‌ان‌ان می‌نویسد که هیمارس، یا سیستم موشکی توپخانه با تحرک بالا، تاکنون مخوف‌ترین سلاح ارتش اوکراین در این جنگ بوده است و از زمان ورود این سیستم موشکی به اوکراین سبب شده است تا دولت زلنسکی بخش‌های قابل توجهی از خاک روسیه را اشغال کند.

الکساندر سیرسکی، فرمانده ارتش اوکراین، روز جمعه خبر داد که نیروهای کی‌یف با گذشت ۱۱ روز از آغاز تهاجمشان به خاک روسیه، همچنان در حال پیشروی یک تا سه کیلومتری در برخی مناطق کورسک هستند. کی‌یف مدعی شد که از ۶ اوت تاکنون ۸۲ شهرک را در مساحتی به وسعت یک هزار و ۱۵۰ کیلومتر مربع در این منطقه به دست گرفته است.

رویترز نتوانست گزارش‌های هریک از طرفین در میدان نبرد را جداگانه تایید کند. روسیه غرب را به حمایت و تشویق برای اولین حمله زمینی اوکراین به خاک روسیه متهم کرده و گفته است که «تهاجم تروریستی کی‌یف»» مسیر جنگ را تغییر نخواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما مقامات واشینگتن، که پیش‌تر بارها اعلام کرده‌اند نمی‌توانند اجازه دهند ولادیمیر پوتین در این جنگ پیروز شود، تهاجم غافلگیرانه اوکراین به خاک روسیه را «اقدامی پیشگیرانه و حفاظتی» تفسیر کردند تا استفاده از سلاح‌ها و جنگ‌افزارهای غربی در این حملات را توجیه کنند.

به گزارش سی‌ان‌ان، به نظر می‌رسد حالا روسیه چندین هزار نیرویش را از نبردهای خط مقدم در مناطق اشغالی اوکراین عقب رانده است تا از دست دادن ارضی در منطقه کورسک را جبران کند. هم‌زمان سرهی دوبریاک می‌گوید: «دشمن تقریبا به نزدیکی پوکروفسک»، مرکز لجستیکی و نظامی کلیدی در اوکراین رسیده است و افزود: «آن‌ها تنها حدود ۱۰  کیلومتر با حومه پوکروفسک فاصله دارند و وضعیت در حال وخیم‌تر شدن است.»

تصرف پوکروفسک در اوکراین، ولادیمیر پوتین را به هدفش برای تصرف تمام مناطق شرقی اوکراین یعنی لوهانسک و دونتسک نزدیک می‌کند. کوستیانتینیوکا، جنوبی‌ترین قسمت کمربند چهار شهر اوکراین (همراه با دروژکیوکا، کراماتورسک و اسلویانسک) است که ستون فقرات دفاعی اوکراین از منطقه را تشکیل می‌دهند. بنابراین هرگونه پیشرفت نیروهای روسی به سمت این شهر تاثیر بسیار و پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.

سرهی تسهوتسکی، افسر تیپ ۵۹ پیاده‌نظام موتوری اوکراین، نیز روز جمعه به تلویزیون ملی اوکراین گفت که تهاجم اوکراین به روسیه به کاهش حملات مسکو در منطقه دونتسک منجر نشده است و «تلاش‌های روسیه برای پیشروی یک دقیقه هم متوقف نمی‌شود و نبردها شبانه‌روزی ادامه دارد». هم‌زمان الکساندر سیرسکی، فرمانده ارتش اوکراین، اذعان کرد که «نبردهایی شدید» در شهرهای پوکروفسک و تورتسک در جریان است.

همچنین موسسه مطالعات جنگ، مستقر در ایالات متحده، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروهای روسی در دونتسک‌ «سرعت تهاجمی نسبتا بالایی‌ دارند و این مسئله نشان می‌دهد حتی در شرایطی که اوکراین نیروهای روسی را در داخل خاک این کشور تحت فشار قرار داده است، اولویت فرماندهی نظامی روسیه همچنان پیشروی در شرق اوکراین است.»

بیشتر از جهان