الکل حتی به مقدار کم هم برای سالمندان مضر است

طبق نتایج تحقیقات، هر سطح از نوشیدن منظم الکل خطرناک است

عکس تزیینی‌ــ شخصی از نوشیدن الکل اجتناب می‌کند‌ــ Canva 

نظرسنجی‌ اخیر موسسه گالوپ در ایالات متحده نشان می‌دهد که مصرف الکل در این کشور به‌ویژه نزد جوان‌ترها مثل قبل طرفدار ندارد، به طوری که نزدیک به نیمی از آمریکایی‌ها معتقدند که مصرف یک یا دو نوشیدنی الکلی در روز هم برای سلامتی مضر است. این بالاترین درصدی است که تاکنون در این نظرسنجی که از سال ۲۰۰۱ تاکنون ۱۰ بار انجام شده، به دست آمده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، نتایج یک مطالعه دیگر هم نشان داده که به نظر نمی‌رسد نوشیدن الکل حتی به میزان متعادل برای سلامتی افراد مسن مفید باشد. این مطالعه به مجموعه‌ای از تحقیقات در حال رشد می‌پیوندد که با باور قبلی مبنی بر اینکه نوشیدن یک یا دو واحد مشروب در روز، به‌ویژه شراب، ممکن است برای سلامتی مفید باشد، در تضاد است.

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که الکل می‌تواند یک ماده سرطان‌زای قوی باشد و در بروز بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند افسردگی و مشکلات کبدی و کلیوی هم نقش دارد.

 دکتر تیموتی نایمی، مدیر موسسه تحقیقاتی مصرف مواد در دانشگاه ویکتوریا، می‌گوید: «الکل سرطان‌زا است و در ۵۰ نوع مختلف مرگ‌ومیر نقش دارد.» او تاکید می‌کند که الکل در کل یک عامل خطر برای سلامتی است و هرچه کمتر آن را بنوشید، بهتر است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مطالعه‌‌ای هم که روز دوشنبه در مجله جاما، انجمن پزشکی آمریکا (JAMA Network Open) منتشر شد، تا حد زیادی به این نتیجه رسیده است. محققان در این مطالعه وضعیت سلامتی بیش از ۱۳۵ هزار بزرگسال ۶۰ سال و بالاتر را که در پایگاه داده‌ «بیو‌بانک» انگلستان ثبت شده بود، بررسی کردند. در اولین بررسی مطالعاتی که بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ انجام شد، از شرکت‌کنندگان درباره مصرف الکل سوالات مفصلی پرسیده شد و محققان بر اساس پاسخ‌ها، آن‌ها را در سه گروه مصرف‌کنندگان کم، متعادل و پرخطر طبقه‌بندی کردند. 

البته این مطالعه محدودیت‌هایی هم داشت؛ از جمله اینکه گزارش‌‌کننده‌ها خود افراد بودند و مردم همیشه نمی‌توانند دقیق به‌ خاطر بسپارند که چه مقدار و چه نوع الکل مصرف کرده‌اند. همچنین، جمعیت تحت مطالعه تنوع زیادی نداشت و بیش از ۹۴ از شرکت‌کنندگان سفیدپوست بودند. بنابراین ممکن است یافته‌ها نمایانگر تجربه افرادی از گروه‌های نژادی یا قومی دیگر نباشد.

در این مطالعه، مصرف‌کنندگان کم‌خطر زنانی تعریف شدند که روزانه ۱۰ گرم الکل می‌نوشیدند و مردانی که روزی ۲۰ گرم الکل مصرف می‌کردند. مردان در گروه خطر متوسط یا مصرف متعادل، روزانه بین ۲۰ تا ۴۰ گرم الکل و زنان ۱۰ تا ۲۰ گرم الکل مصرف می‌کردند. در گروه پرخطر، مردان روزانه بیش از ۴۰ گرم الکل و زنان بیش از ۲۰ گرم الکل می‌نوشیدند. 

طبق نتایج تحقیقات، هر سطح از نوشیدن منظم الکل خطرناک است. افرادی که در گروه کم‌خطر قرار گرفتند، در مقایسه با افرادی که فقط گهگاه (غیرمنظم) الکل مصرف می کردند، حدود ۱۰ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان قرار داشتند. افراد در گروه خطر متوسط هم در مقایسه با افرادی که گاهی الکل می‌نوشیدند، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر با مرگ ناشی از سرطان مواجه‌ بودند. افرادی هم که در گروه مصرف‌کنندگان پرخطر قرار داشتند، ۳۳ درصد بیشتر از کسانی که فقط گهگاه می‌نوشیدند، در معرض خطر مرگ به‌ دلیل سرطان، بیماری قلبی و سایر علل بودند.

بیشتر از بهداشت و درمان