شب دوم مجمع ملی دموکرات‌ها با حمایت پرشور اوباما از هریس و هشدار درباره ترامپ به پایان رسید

سخنان تند و انتقادآمیز باراک و میشل اوباما در مورد ترامپ حاکی از اضطراری بودن وضعیت است

باراک اوباما و میشل اوباما در مجمع ملی دموکرات‌ها در شیکاگو‌ــ REUTERS

در دومین شب مجمع ملی دموکرات‌ها در شیکاگو، باراک اوباما، رئيس‌جمهوری سابق آمریکا، و همسرش، میشل اوباما، با هشدار درباره مبارزه دشوار پیش‌رو، از مردم خواستند تا کامالا هریس را بپذیرند.

به گزارش اسوشیتدپرس، بانوی اول سابق گفت: «آمریکا، امید دارد بازمی‌گردد.» او سپس به دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، حمله کرد و گفت: «نگاه محدود و تنگ‌نظرانه او به دنیا باعث شد از وجود دو فرد سخت‌کوش، تحصیل‌کرده، و موفق که دست بر قضا سیاه‌پوست هم بودند احساس خطر کند.»

باراک اوباما تاکید کرد که مردم آماده‌اند تا هریس را انتخاب کنند، که تبار جاماییکایی و هندی دارد، و اولین رئیس‌جمهوری زن کشور خواهد بود. او نیز ترامپ را یک «میلیاردر ۷۸ ساله» خواند که «از ۹ سال پیش که از پله‌برقی طلایی‌اش پایین آمد، از شکایت از مشکلاتش دست برنداشته است».

به نوشته اسوشیتدپرس، در حالی که هریس تلاش می‌کند تا ائتلافی بزرگ برای شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری تشکیل دهد، این پیام‌های تند و آتشین از جانب دو نفر از بزرگ‌ترین چهره‌های حزب دموکرات حاکی از اضطراری بودن وضعیت است. هریس در حال حاضر برای تقویت کارزار انتخاباتی‌اش سراغ ستاره‌هایی مانند اوباما و همسرش و سایر شخصیت‌های معروف و مقام‌ها از چپ افراطی گرفته تا چپ میانه و حتی برخی جمهوری‌خواهان رفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضوع شب دوم «چشم‌اندازی جسورانه برای آینده آمریکا» بود، اما جناح‌های مختلف ائتلاف در حال شکل‌گیری هریس نشان دادند آنچه بیش از همه آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند خواسته عمیق جلوگیری از دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ است.

چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا، و برنی سندرز، سناتور مستقل ورمونت، هر دو از هریس تعریف و تمجید کردند.

در حالی که دموکرات‌ها از شیکاگو با مردم صحبت می‌کردند، هریس در ویسکانسین در جمع حدود ۱۵ هزار نفر در همان سالنی که جمهوری‌خواهان ماه گذشته مجمعشان را برگزار کردند حضور پیدا کرد و گفت کارزار او با قدرت مردم هدایت می‌شود.

او گفت: «ما با هم مسیر جدیدی رو به جلو ترسیم خواهیم کرد. آینده‌ای برای آزادی، فرصت، آینده مملو از خوش‌بینی و ایمان.»

با وجود این، دومین شب مجمع چهار روزه دموکرات‌ها کاملا جدی نبود. در جریان یک رای‌گیری نمادین، که نمایندگان هر ایالت حمایتشان از نامزد دموکرات را اعلام کردند، فضای مراسم با حضور دی‌جی و خواننده حال‌و‌هوای جشن پیدا کرد.

در همین حال، ترامپ مشغول کارزار انتخاباتی و در تور یک هفته‌ای سفر به ایالت‌های حساس و کلیدی بود. او روز سه‌شنبه به هاول در میشیگان رفت و کنار معاونان کلانتر ایستاد و هریس را «رهبر» یک «حمله مارکسیستی به اجرای قانون» در سراسر کشور خواند.

او گفت: «کامالا هریس جرم و جنایت، هرج‌‌و‌مرج، ویرانی و مرگ به بار خواهد آورد.»

دموکرات‌ها در جریان مجمع سعی کرده‌اند پیام وحدت و پذیرش تنوع را منتقل کنند.

اوباما در سخنرانی‌اش برخلاف لحن حزب در رقابت اخیر، رویکرد دموکرات‌ها را «راهی جدید به سوی آینده» برای یک جامعه مدرن در مقابل راهبرد «تفرقه‌انداز»، «قدیمی»، و «تکراری» رقیب اصلی حزب، ترامپ، توصیف کرد.

میشل اوباما نیز مستقیم سراغ مسئله نژاد رفت و به انتقاد از ترامپ پرداخت و سخنان او را «دروغ‌های زشت، زن‌ستیزانه و نژادپرستانه» خواند که به‌جای «ایده‌ها و راه‌حل‌های واقعی که زندگی مردم را بهتر می‌کند» ارائه می‌شوند.

باراک اوباما در ادامه سخنانش جو بایدن را تحسین کرد که ماه گذشته از رقابت انتخاباتی کناره‌گیری و از هریس اعلام حمایت کرد.

اوباما روز سه‌شنبه در حالی که جمعیت فریاد می‌زد «متشکریم، جو»، گفت: «تاریخ جو بایدن را به‌عنوان رئیس‌جمهوری که در لحظه‌ای خطیر از دموکراسی دفاع کرد، به خاطر خواهد سپرد. مایه افتخار من است که او را رئيس‌جمهوری‌ام بنامم، اما بیشتر مایه افتخارم است که او را دوستم بخوانم.»