اوکراین بزرگترین حمله پهپادی از زمان آغاز جنگ را علیه روسیه انجام داد

روسیه اعلام کرد که شب گذشته ۴۵ پهپاد اوکراینی از جمله ۱۱ فروند آن را بر فراز مسکو سرنگون کرده است

تصویری از نیروهای ارتش اوکراین ـ X/@DefenceU

مقامات روسی روز چهارشنبه ۲۱ اوت (۳۱ مرداد) گزارش دادند که مسکو تحت یکی از بزرگترین حملات پهپادهای اوکراینی از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته است.  

به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات روسیه اعلام کردند که تمام پهپادهای اوکراینی را که به سمت پایتخت در حرکت بودند نابود کردند. روسیه مدعی شد که در طول شب ۴۵ پهپاد اوکراینی از جمله ۱۱ فروند آن را بر فراز مسکو سرنگون کرده است.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو در کانال تلگرامی خود نوشت: «این یکی از بزرگترین تلاش‌های تمام دوران برای حمله به مسکو با استفاده از پهپادها بود. دفاع قوی در اطراف پایتخت باعث شد همه پهپادها قبل از اینکه به اهداف مورد نظرشان برخورد کنند، سرنگون شوند.»

برخی از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی روسیه نیز ویدئوهایی از هواپیماهای بدون سرنشین که ظاهرا از سوی سیستم‌های پدافند هوایی منهدم می‌شوند را به اشتراک گذاشتند.

در همین حال،‌ الکساندر بوگوماز، فرماندار منطقه بریانسک که هم‌مرز با اوکراین است، از حمله گروهی پهپادها به آن منطقه خبر داد اما گفت که همه ۲۳ هواپیمای بدون سرنشین منهدم شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حملات پهپادهای اوکراینی در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای کی‌یف به پیشروی در منطقه کورسک غربی روسیه ادامه می‌دهند.

در حالی که اوکراین درگیر یک جنگ زمینی در شرق است، روس‌ها نیز به آرامی به سمت جلو حرکت می‌کنند که هزینه سنگینی برای هر دو طرف دارد. اوکراین در تلاش برای تضعیف پتانسیل جنگی روسیه، پالایشگاه‌های نفتی و فرودگاه‌ها را هدف قرار داده و همچنین چندین بار پایتخت را هدف گرفته است.

تهاجم غافلگیرانه اوکراین به روسیه با موفقیت شگفت‌انگیزی همراه بوده و پویایی جنگ را تغییر داده است. با این حال کارشناسان می‌گویند که مشخص نیست اوکراین تا چه زمانی می‌تواند سرزمینی را که در کورسک تصرف کرده است، حفظ کند.

همچنین جبهه دیگری در نبرد زمینی میان ارتش روسیه و اوکراین باز کرده شده و موفقیت‌های کورسک در حالی به دست می‌آید که اوکراین همچنان موقعیت خود در منطقه صنعتی شرقی دونباس را از دست می‌دهد.

موسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، در گزارش روزانه خود اواخر روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراینی‌ها در حمله خود به کورسک که اکنون در هفته سوم است، پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند.

خبرگزاری دولتی روسیه به نام تاس هم به نقل از یک منبع ناشناس گزارش داد که از زمان آغاز حمله اوکراین به روسیه در روز ششم اوت ۳۱ نفر کشته شده‌اند. به گفته این منبع، ۱۴۳ شهروند روسیه نیز مجروح شده اند که ۷۹ نفر از آنها از جمله چهار کودک در بیمارستان بستری‌اند.

اندیشکده واشنگتن گفت که به نظر می‌رسد نیروهای اوکراینی در حال حمله به پل‌های بیشتری از روسیه با هدف پیشروی در غرب است. اگرچه جزئیات کمی از عملیات نیروهای اوکراینی در دسترس است، به نظر می‌رسد کی‌یف فعالانه به دنبال جلوگیری از عبور روس‌ها از رودخانه است.

حملات اوکراین به سه پل روی رودخانه سیم در کورسک، می‌تواند نیروهای روسیه را بین رودخانه، نیروهای کی‌يف و مرز اوکراین به دام بیندازد.

در همین حال عکس‌های ماهواره‌ای که روز چهارشنبه از سوی آسوشیتدپرس تجزیه و تحلیل شد، آتش‌سوزی قابل توجهی را در نزدیکی روستای کراسنوکتیابرسکوئه نشان داد.

این آتش سوزی روز سه‌شنبه در ساحل شمالی رودخانه سیم کورسک ظاهر شد و به نظر می‌رسد آتش‌سوزی دیگری هم در خود روستا رخ داده است. چنین آتش‌سوزی‌هایی پس از حملات جنگنده‌ها رایج است و اغلب نشان می‌دهد که نبردهای خط مقدم تا کجا پیشرفت کرده است.

همزمان با این عملیات، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، سه‌شنبه شب با رمضان قدیرف، رهبر چچن دیدار کرد. این اولین سفر پوتین به منطقه قفقاز شمالی از سال ۲۰۱۱ است.

پیش از این، پوتین در ماه مه اعلام کرده بود که قصد دارد به دعوت قدیرف به چچن سفر کند. قدیرف با انتشار پیامی در تلگرام نوشت که برنامه‌ای «پر از رویدادها» برای این سفر ترتیب داده است.

بیشتر از جهان