سیگار کشیدن پیش از بارداری هم بر جنین تاثیرگذار است

متخصصان تاکید می‌کنند که قبل از بارداری و در دوران بارداری هیچ دوره زمانی مطمئنی برای مصرف سیگار وجود ندارد

عکس تزئینی - زن بارداری، سیگار، فندک و فنجان چای در دست گرفته است - Canva

محققان در مطالعه‌ای جدید هشدار دادند که حتی «سیگار کشیدن سبک»، یک یا دو نخ در روز، پیش از بارداری نیز برای «سلامت نوزادان مشکلات عمده‌» ایجاد می‌کند. این مطالعه روز سه‌شنبه در مجله «اپیدمیولوژی و سلامت جامعه» منتشر شد.

با آنکه سیگار‌کشیدن در دوران بارداری خطر زایمان زودرس، کم‌وزنی نوزاد هنگام تولد‌، جلوگیری از رشد جنین، و سایر عوارض را افزایش می‌دهد، همچنان پنج درصد زنان باردار در ایالات متحده سیگار می‌کشند.

دانشمندان چینی این مساله را بررسی کردند که آیا زمان و میزان سیگار‌کشیدن بر نوزادان تاثیر می‌گذارد یا نه. آنها ۱۲.۱ میلیون تولد در ایالات متحده را در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ تجزیه و تحلیل کردند. مادران شرکت‌کننده در این پژوهش میزان سیگار کشیدن‌ را سه ماه قبل از بارداری و در طول بارداری هر سه ماه یک بار اعلام می‌کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق یافته‌های محققان، زنانی که سیگار می‌کشیدند معمولا جوان‌تر، سفیدپوست و مجرد بودند، تحصیلات عالی نداشتند، تعداد زایمانشان بیشتر بود و به مراقبت‌های هنگام زایمان توجهی نداشتند. اگر مادری صرفا تا پیش از بارداری سیگار می‌کشید، خطر ابتلای نوزاد به مشکلات سلامت ۲۷ درصد بیشتر بود و اگر در دوران بارداری سیگار کشیدنش را ادامه می‌داد این خطر ۳۱ تا ۳۲ درصد بالاتر می‌رفت.  

به گزارش نیویورک‌پست، نوزادان این مادران با مشکلات تنفسی و نیاز به دستگاه اکسیژن، بستری‌شدن در بخش مراقبت‌های ویژه، تشنج و مشکلات عصبی جدی مواجه شدند.

یک یا دو نخ سیگار کشیدن در روز قبل از بارداری خطر ابتلا به مشکلات را ۱۶ درصد افزایش می‌داد و اگر مادری هنگام بارداری ۲۰ نخ یا بیشتر در روز سیگار می‌کشید این خطر ۳۱ درصد بیشتر بود.

نویسندگان این مقاله می‌گویند که نتایج بررسی افرادی که تا سه ماه قبل از بارداری سیگار می‌کشیدند و افرادی که در طول دوره بارداری سیگار می‌کشیدند تفاوتی نداشت. بدین ترتیب متخصصان تاکید می‌کنند که پیش از بارداری و در طول بارداری هیچ دوره زمانی مطمئنی برای مصرف سیگار وجود ندارد. بر همین اساس، پیش از اقدام به بارداری باید از چسب نیکوتین استفاده کرد و تحت درمان قرار گرفت.

این مطالعه به این دلیل که بر مضرات سیگار، حتی به میزان کم،‌ در دوره پیش از بارداری و در طول این دوران تاکید می‌کند، بسیار حائز اهمیت است و ایمن‌ترین راه را ترک سیگار قبل از بارداری می‌داند.     

بیشتر از بهداشت و درمان