وزارت اطلاعات ایران: ۱۴ عضو داعش خراسان را در چهار استان دستگیر کردیم

این وزارتخانه از شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین درخواست کرد مراقب امنیتشان باشند

شرکت‌کنندگان در مراسم پیاده‌روی اربعین، تابستان ۱۴۰۲- شایان مهرابی

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران روز جمعه دوم مرداد اعلام کرد که ۱۴ عضو گروه داعش خراسان را در استان‌های تهران، البرز، فارس و خوزستان دستگیر کرده است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که افراد بازداشت‌شده جزو «عناصر هدایت‌شده از سوی گروهک آمریکایی-صهیونیستی موسوم به داعش خراسان» بوده‌اند که «در چند روز اخیر با هدف انجام عملیات‌های تروریستی و به‌صورت غیرقانونی وارد خاک کشور شدند».

براساس این گزارش، هفت تن از اعضای گروه داعش خراسان در استان فارس و هفت نفر دیگر هم در استان‌های تهران، البرز و خوزستان ایران دستگیر شده‌اند. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همچنین از شهروندان ایرانی درخواست کرد تا «در آستانه اربعین حسینی با حفظ هوشیاری کامل» هرگونه موارد و تحرکات مشکوک را بلافاصله به ستاد خبری این وزارتخانه گزارش دهند.

ادعای وزارت اطلاعات ایران درباره وابسته بودن گروه داعش خراسان به ایالات متحده و اسرائیل درحالی مطرح می‌شود که داعش خراسان در فهرست گروه‌های تروریستی این دو کشور قرار دارد و پنجم مرداد امسال نیز «طرح پاداش برای عدالت» ایالات متحده آمریکا، برای اطلاعاتی که به اخلال در شبکه مالی داعش خراسان منجر شود، ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داعش خراسان با عنوان رسمی «دولت اسلامی ولایت خراسان» شاخه‌ منطقه‌ای گروه داعش است که در جنوب آسیای مرکزی و عمدتا در افغانستان فعال است و در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، اتحادیه اروپا، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ایران و سایر کشورهای خاورمیانه قرار دارد. داعش خراسان مانند شاخه‌های برادرش در مناطق دیگر، به دنبال بی‌ثبات کردن و سرنگونی حکومت‌های منطقه تاریخی خراسان بزرگ است تا تحت حاکمیت بنیادگرایی اسلامی خلافت خودش را ایجاد کند.

داعش خراسان از سال ۲۰۱۵، که رسما اعلام موجودیت کرد، تاکنون عملیات تروریستی متعددی را در کشورهای افغانستان، پاکستان و همچنین روسیه انجام داده که منجر به کشتن شدن صدها شهروند غیرنظامی شده است. مقام‌های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیز اعلام کرده‌اند که دو حمله مسلحانه در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به شاهچراغ شیراز و همچنین حمله به شرکت‌کنندگان در چهارمین سالگرد مرگ قاسم سلیمانی در کرمان کار گروه داعش خراسان بوده است.

وزارت اطلاعات ایران ۱۴ فروردین سال جاری نیز از بازداشت دو عضو داعش خراسان در ورودی «حرم حضرت معصومه» در قم خبر داده بود.

پیش از آن نیز در ۲۹ دی‌ ۱۴۰۲ وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه‌ای از شناسایی و تعقیب یکی از طراحان حمله تروریستی در کرمان خبر داد و ادعا کرد که محمد عادل عارف، یکی از طراحان این حمله، وارد منطقه‌ای در غرب تهران شده است و آنان در تلاش‌اند او را دستگیر کنند.

محمد عادل عارف دانشجوی الهیات دانشگاه کابل بود. او در سال ۲۰۲۰ به‌ اتهام همدستی با گروهی از مهاجمان وابسته به شبکه حقانی و گروه داعش، که به دانشگاه کابل حمله کردند، در دادگاهی علنی در کابل به اعدام محکوم شد. امرالله صالح، معاون اول رییس‌جمهوری پیشین افغانستان، نیز در همان سال گفته بود محمد عادل ازطریق ثناءالله غفاری برای عضویت در شبکه حقانی جذب شده است. ثناءالله غفاری، تروریست تحریم‌شده سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا که اکنون رهبر داعش خراسان است، نخست عضو شبکه حقانی بود.