مهدی طائب: انتظار انتقام اسرائیل را دیوانه کرده است

مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا کرده‌‍اند پاسخ به ترور اسماعیل هنیه «دردناک» خواهد بود

مهدی طائب، مسئول قرارگاه عمار و رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه- فرارو

در تازه‌ترین واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، مهدی طائب، مسئول قرارگاه عمار، روز جمعه دوم شهریور ادعا کرد که حکومت ایران در «نقطه‌ اقتدار» قرار دارد و «تمام جبهه استکبار ترسیده‌اند و منتظرند که ببینند جمهوری اسلامی چگونه پاسخ اسرائیل را می‌دهد».

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه در ادامه نیز مدعی شد که «این انتظار صهیونیست‌ها را دیوانه کرده‌ است».

طائب، کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس و رئیس دفتر سیاسی حماس را عامل «قوی‌تر» شدن گروه‌های موسوم به «مقاومت» دانست و ادعا کرد که «صهیونیست‌ها همه هویت خود را به زیر زمین در پناهگاه برده‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی طائب تاخیر جمهوری اسلامی در گرفتن انتقام هنیه به رغم‌ تهدیدها را با مثالی از دوران جنگ ایران و عراق توجیه کرد و گفت: «گاهی بین دو عملیات در دفاع مقدس شش ماه فاصله می‌افتاد تا امکانات آماده و دشمن را غافلگیر کنیم.»

این مقام اطلاعاتی جمهوری اسلامی در ادامه ادعاهایش نیز افزود: «اکنون همگان منتظر پاسخ ترور شهید هنیه هستند که باید از اصل غافلگیری استفاده کرد، این انتظار برای ما هزینه ندارد، اما مخارج سنگینی روی دست دشمن گذاشته‌ است.»

روز چهارشنبه نیز خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل نوشت که پاسخ تهران به اسرائیل  «در زمان، شرایط و به‌گونه‌ای خواهد بود که این رژیم کمترین احتمال را می‌دهد؛ شاید هنگامی که چشمانشان به آسمان و صفحه رادار است، از زمین متحیر شوند و شاید هم ترکیبی از این دو».

یک روز قبل از انتشار این گزارش نیز علی‌محمد نائینی، سخنگوی سپاه پاسداران، گفت که دوره انتظار براى اقدام ایران علیه اسرائیل ممكن است طولانى باشد و احتمال دارد که این پاسخ، مشابه  عملیات گذشته نباشد.

روز دوشنبه نیز عزیز نصیرزاده، وزیر جدید دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان دفاع از برنامه‌هایش در مجلس به نمایندگان قول داد که انتقام خون هنیه گرفته خواهد شد.

پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، علی‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی طی سخنانی گفت که «خونخواهی» هنیه را وظیفه خود می‌داند. پس از آن نیز مقام‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی به ترور هنیه واکنش نشان دادند و اسرائیل را تهدید کردند که پاسخ به ترور هنیه «دردناک» خواهد بود. این موضوع طی چند روز در کانون توجه رسانه‌ها و سیاستمداران جهان قرار گرفت و برخی کشورها به عنوان میانجی پا پیش گذاشتند تا تهران را از وقوع درگیری شدید در خاورمیانه برحذر کنند.

با گذشت چند روز پس از کشته شدن رئیس دفتر سیاسی حماس و درحالی‌که مقام‌های حکومتی بر «انتقام» اصرار و تاکید داشتند، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی از پاسخ به اسرائیل منصرف شده است.

جمهوری اسلامی که پیش از این نیز در مواجهه با کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه پاسداران دست به واکنش مشابهی زده بود، این بار نیز به توجیه و ادعاهای جدید متوسل شد و ادعا کرد که پاسخ ترور هنیه را در موعد مناسب خواهد داد.

با این حال، آمریکا و برخی کشورهای منطقه امیدوارند که با میانجی‌گری از وقوع درگیری شدید در منطقه جلوگیری کنند. سفر قریب‌الوقوع محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر به تهران نیز که رسانه‌های داخلی اعلام کرده‌اند نیز احتمالا با همین منظور انجام می‌شود.