بن‌بست دیپلماتیک در جنگ غزه؛ آوارگان فلسطینی مناطق بیشتری را تخلیه می‌کنند

سازمان جهانی بهداشت گفته است برای واکسینه کردن حدود ۶۴۰ هزار کودک فلسطینی علیه فلج اطفال، جنگ در غزه باید دست‌کم هفت روز متوقف شود

سربازان اسرائيلی در غزه ـ IDF SPOKESPERSON UNIT

پس از آن که مشخص شد مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه در قاهره بدون نتیجه به پایان رسیده است، ارتش اسرائيل اواخر روز یکشنبه دستور تخلیه دیرالبلاح در مرکز نوار غزه را صادر کرد.

پس از صدور این دستور تخلیه، خانواده‌های بیشتری که برخی بارها آواره شده بودند، بار دیگر مجبور به ترک محل زندگی‌شان شدند. اسرائیل می‌گوید که نیروهایش قصد دارند علیه گروه شبه‌نظامی حماس و دیگر گروه‌های مسلح فعال در این منطقه که پنهان شده‌اند، اقدام کنند.

به گزارش رویترز، در روزهای اخیر، اسرائیل چندین بار دستور تخلیه مناطق مختلفی از غزه را صادر کرده است. اعلامیه‌های روزهای گذشته بیشترین دستور تخلیه از زمان آغاز جنگ ۱۰ ماهه غزه بوده است که اعتراض فلسطینیان، سازمان ملل و مقامات امدادی را به دلیل کاهش مناطق امن زندگی آوارگان برانگیخته است.

مقامات دیرالبلاح می‌گویند که دستور تخلیه اسرائیل تاکنون ۲۵۰ هزار نفر را آواره کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس نیز منتشر شد، ارتش اسرائیل از ساکنان مناطق خاصی خواست فورا به سمت غرب حرکت کنند، زیرا منطقه‌ای که در آن قرار دارند «منطقه جنگی خطرناک در نظر گرفته می‌شود.»

در همین حال به گفته پزشکان فلسطینی، حملات اسرائیل در روز دوشنبه دست کم هفت فلسطینی را کشت. دو نفر در دیرالبلاح، جایی که حدود یک میلیون نفر در آن پناه گرفته بودند، کشته شدند، دو نفر در مدرسه‌ای در اردوگاه النصیرات جان باختند و سه نفر در شهر جنوبی رفح، نزدیک مرز با مصر.

دستورات جدید تخلیه، بیماران و آوارگان را مجبور به ترک بیمارستان الاقصی، مرکز اصلی پزشکی در دیرالبلاح کرده است؛ جایی که صدها هزار نفر از فلسطینی‌ها از ترس بمباران در آنجا پناه گرفته بودند.

سازمان پزشکان بدون مرز یکشنبه‌شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک انفجار در فاصله نزدیک به بیمارستان الاقصی تحت حمایت پزشکان بدون مرز باعث ایجاد وحشت شد.

به گفته وزارت بهداشت غزه، از حدود ۶۵۰ بیمار، تنها یکصد نفر در بیمارستان باقی مانده‌اند که هفت نفر در بخش مراقبت‌های ویژه‌اند. این نهاد با «غیرقابل قبول» خواندن این وضعیت، خواستار حفاظت از بیماران داخل بیمارستان و تیم‌های پزشکی که برای مراقبت از آنها باقی مانده‌اند، شد.

در بیانیه دیگری نیز آمده است که حملات نظامی اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۳۰ فلسطینی را کشته و ۶۶ نفر دیگر را زخمی کرده است.

فلسطینی‌ها در حالی خانه‌هایشان را ترک می‌کنند که امیدشان به وقوع آتش‌بس از میان رفته است. دیپلماسی میانجی‌گران، قطر، مصر و ایالات متحده تاکنون نتوانسته شکاف بین اسرائیل و حماس را پر کند و هر کدام از طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی دیگری را مسبب به نتیجه نرسیدن توافق معرفی می‌کنند.

این در حالی است که دو منبع امنیتی مصر گفتند نه حماس و نه اسرائیل با چندین پیشنهاد ارائه‌شده از سوی میانجیگران در مذاکرات روز یکشنبه در قاهره موافقت نکردند. با این حال، یک مقام ارشد آمریکایی این مذاکرات را «سازنده» توصیف کرد و گفت که گفتگوها ادامه خواهد داشت.

برخی از گزارش‌های دیگر نیز حاکی از آن است که پس از پایان مذاکرات قاهره، میانجی‌ها همچنان تلاش می‌کنند به آتش‌بس و توافق آزادسازی گروگان‌ها دست یابند و راه‌های جایگزینی را برای توقف درگیری‌ها، حتی به‌طور موقت، دنبال می‌کنند.

العربی الجدید متعلق به قطر گزارش داد پیشنهاد جدیدی ارائه شده است که شامل توافقی جزئی در مورد مرحله اول آتش‌بس می‌شود، در حالی که مذاکرات در مورد جنبه‌های باقی‌مانده از یک توافق جامع در مرحله بعدی انجام خواهد شد.

به موازات آن، میانجی‌ها همچنین در حال تلاش برای رسیدن به یک آتش‌بس بشردوستانه از چهار تا هفت روز برای توزیع واکسن‌های فلج اطفال و سایر کمک‌های دیگرند.

روز یکشنبه، چند روز پس از شناسایی یک مورد فلج اطفال در غزه برای اولین بار در ۲۵ سال گذشته، اسرائیل از طریق گذرگاه کرم شالوم اجازه ورود واکسن‌ها را صادر کرد. سازمان جهانی بهداشت و یونیسف، آژانس رفاه کودکان سازمان ملل، گفته‌اند که برای واکسینه کردن حدود ۶۴۰ هزار کودک فلسطینی، جنگ در غزه باید حداقل هفت روز متوقف شود.

این روزنامه قطری همچنین گزارش داد که دولت آمریکا بر اسرائیل و مصر فشار می‌آورد تا هر چه زودتر گذرگاه مرزی رفح را بازگشایی کنند، چه در چارچوب توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها با حماس چه پس از خروج تدریجی نیروهای ارتش اسرائیل.

این روزنامه مشخص نکرد که در صورت عقب‌نشینی اسرائیل، چه کسی گذرگاه رفح در سمت غزه را مدیریت می‌کند.

به نتیجه نرسیدن مذاکرات تنها فلسطینی‌ها را ناامید نکرده بلکه خانواده گروگان‌های اسرائیلی نیز منتظر بودند گفتگوهای دور جدید به نتیجه برسد و شاهد آزادی گروگان‌های در دست حماس باشند. آنها از سیاست‌های دولت نتانیاهو انتقاد می‌کنند و معتقدند که او به دلیل منافع شخصی رسیدن به نتیجه در مذاکرات آتش‌بس را به تعویق می‌اندازد.

در ایالات متحده نیز دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده با اعتراضات فزاینده به دلیل کمک به اسرائیل در آستانه انتخابات نوامبر روبرو شده‌ است.

به گفته وزارت بهداشت غزه، بیش از ۴۰ هزار و ۴۰۰ فلسطینی در جنگ ۱۰ ماهه کنونی کشته شده‌اند. آژانس‌های بشردوستانه می‌گویند که این منطقه پرجمعیت تخریب شده و بیشتر ۲.۳ میلیون ساکن آن چندین بار آواره شده‌اند. همچنین گزارش نهادهای امدادرسانی از کمبود شدید غذا و دارو در غزه حکایت دارد.

جنگ غزه با حمله حماس در هفتم اکتبر به اسرائیل آغاز شد که در آن یک هزار و ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۵۰ نفر گروگان گرفته شدند.

بیشتر از جهان