گزارش نهایی علت سقوط هلی‌کوپتر رئیسی؛ شرایط بد جوی و برخورد با کوه

ستاد کل نیروهای مسلح در سومین گزارش نیز بر غیرعمدی بودن سقوط هلی‌کوپتر تاکید کرد

نیروهای امدادی در کنار لاشه‌ هلی‌کوپتر حامل رئیسی و همراهانش مشاهده می‌شوندــ ایرنا

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ۱۰۱ روز پس از سقوط هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی و همراهانش، در سومین و آخرین گزارش خود، هرگونه اقدام عامدانه در وقوع این حادثه را تکذیب و پرونده آن را مختومه اعلام کرد.

بر مبنای این گزارش، علت اصلی سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیسی و همراهانش «شرایط پیچیده اقلیمی و جوی منطقه، به‌وجود آمدن ناگهانی توده غلیظ مه و متراکم بالارونده به سمت ارتفاع و برخورد با کوه» بوده است.

ستاد کل نیروی مسلح بدون پاسخ شفاف به ابهامات موجود در سقوط هلی‌کوپتر رئیسی ادعا کرد که «هیئت عالی» بررسی ابعاد و علل سانحه پس از «بررسی‌های دقیق کارشناسی و تخصصی و آزمایش‌های متعدد»، این گزارش را منتشر کرده‌اند.

در این گزارش برای اثبات غیرعمدی بودن سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیسی و همراهانش به مواردی ۱۱گانه‌ استناد شده است؛ از جمله اینکه تمامی قطعات هلی‌کوپتر طبق استانداردهای تعریف‌شده تعمیر یا تعویض شده بودند، نحوه اجرای ماموریت هم با ضوابط و مقررات انطباق داشته و هلی‌کوپتر در مسیر پیش‌بینی‌شده پرواز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه گزارش، ادعا کرد که کامپیوتر دستی (آی‌‌پد) خلبان که کارشناسان متخصص آن را احیا کردند، «صحت اطلاعات» مسیر پروازی را اثبات کرده و در قطعات باقی‌مانده از هلی‌کوپتر نیز هیچ‌گونه عیبی مبنی بر دخالت در سقوط آن وجود نداشته است.

بر اساس این گزارش، اطلاعات سامانه ضبط صدای داخل کابین و ضبط اطلاعات پروازی هم پیاده‌ و بررسی شده و در نتیجه مشخص شده که خلبان هیچ‌ پیامی مبنی بر اعلام وضعیت اضطراری صادر نکرده است.

ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگری از این گزارش ادعا کرد که طبق گزارش کمیته فنی پزشکی قانونی در نتایج آزمایش‌های سم‌شناسی و آسیب‌شناسی جسد کشته‌شدگان هیچ مورد مشکوکی وجود نداشته و علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانه‌های هلی‌کوپتر هم مشاهده نشده است.

در گزارش نهایی ستاد کل نیروهای مسلح، احتمال هدف قرار گرفتن هلی‌کوپتر با سامانه‌های آفندی و پدافندی، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر نیز منتفی اعلام شده است.

مرجع رسیدگی به علت سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیسی و همراهانش به‌رغم این تشریح این موارد، درباره هیچ‌یک از ابهامات موجود در این حادثه نظیر قطع یک‌باره ارتباط خلبان، به مقصد رسیدن دو هلی‌کوپتر دیگر به‌رغم ادعای نامساعد بودن شرایط جوی، ساعت‌ها جست‌وجو برای پیدا کردن اجساد به دلیل کار نکردن سیستم‌های رهگیری و ادعای صحبت‌ تلفنی با برخی سرنشینان، توضیحی نداد.

این در حالی است که حتی برخی وابستگان و مقام‌های جمهوری اسلامی نیز به مشکوک بودن سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیس دولت سیزدهم اذعان کرده‌اند؛ از جمله علی‌اکبر رائفی‌پور، سخنران حکومتی، که «تئوری توطئه» در مرگ رئیسی را مطرح کرد و گفت که سقوط هلی‌کوپتر از نظر خلبانانی که او با آن‌ها صحبت کرده، سوال‌برانگیز بوده است.

کامران غضنفری، عضو جبهه پایداری و از حامیان سعید جلیلی، نیز با انتشار ویدیویی در فضای مجازی، احتمال «ترور و خرابکاری» در حادثه سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را پیش کشید و انگشت اتهام را به سمت اسرائیل گرفت.

پیش از آن‌ها، فواد ایزدی، کارشناس صداوسیما، در نخستین واکنش به سقوط هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی، ضمن اشاره به روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل، مدعی شد که احتمال دخالت اسرائیل در مرگ رئیسی وجود دارد.

مسعود پزشکیان نیز در همان روزهای نخست پس از سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیسی در مصاحبه‌ای ویدیویی گفت که سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیسی «غیرقابل قبول» است و چرا باید بعد از ۱۸ ساعت او را در کوه پیدا کنند.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روز ۳۱ مرداد به نقل از یک «منبع آگاه امنیتی» ادعا کرد که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی با تکمیل «بررسی‌های دقیق» اطمینان حاصل کرده‌اند که علت سقوط هلی‌کوپتر «سنگینی وزن» بوده است. به این معنا که برخلاف پروتکل‌های امنیتی، دو نفر بیشتر از ظرفیت سوار آن شده بودند و هلی‌کوپتر پس از مشاهده توده مه، به دلیل بالا بودن وزن، برای قرار گرفتن در ارتفاع مناسب قدرت کشش کافی نداشته است.

همچنین طبق ادعای این منبع امنیتی، سازمان هواشناسی یک شب قبل، شرایط را به تیم‌های پروازی اعلام کرده بود و هلی‌کوپتر حامل رئیسی نیز باید قبل از ساعت ۱۳ پرواز می‌کرد اما با وجود وضعیت نامطلوب هوا، پرواز به دلیل دیدارهای رئیسی، به تاخیر افتاد.

ادعای سنگینی وزن هلی‌کوپتر حامل رئیسی و همراهانش با واکنش‌های بسیاری همراه شد و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را دستمایه طنز قرار دادند. چند ساعت پس از انتشار این خبر، خبرگزاری ایسنا هم در اطلاعیه‌ای به نقل از مرکز ارتباطات رسانه و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، ادعای این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران را تکذیب کرد و آن را «مخدوش و از اعتبار ساقط» دانست.

هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهوری منصوب علی خامنه‌ای روز ۳۰ اردیبهشت در جنگل‌های ارسباران استان آذربایجان شرقی سقوط کرد. انتشار اطلاعات متناقض درباره علت سقوط این هلی‌کوپتر و سرنوشت سرنشینان آن از همان ساعات نخست آغاز شد و بسیاری احتمال عمدی بودن این حادثه را مطرح کردند. با اوج گرفتن این گمانه‌زنی‌ها، مسئولیت جمع‌وجور کردن ماجرا به ستاد کل نیروهای مسلح واگذار شد. این ستاد نیز با انتشار دو اطلاعیه ادعا کرد که «وقوع هرگونه انفجار ناشی از خرابکاری و اختلال» در ارتباط با سقوط هلی‌کوپتر «منتفی» است.

اکنون نیز گزارش سوم و نهایی ستاد کل نیروهای مسلح در تایید دو گزارش قبلی منتشر شده‌ است اما با وجود تلاش مقام‌های حکومتی برای سرپوش گذاشتن روی علت واقعی این حادثه، گمانه‌زنی‌ها درباره این موضوع همچنان ادامه دارد.