جدال امنیتی‌ها بر سر دلیل سقوط هلی‌کوپتر رئیسی

خبرگزاری فارس ادعا کرد «حادثه» بود، ستاد کل نیروهای مسلح بیانیه داد که این ادعا «کذب» است

نیروهای امدادی در کنار لاشه هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی و همراهانش‌ــ رسانه‌های اجتماعی

عصر چهارشنبه ۳۱ مرداد، در پایان سومین ماه سقوط هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی و همراهانش، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از یک «منبع آگاه امنیتی» ادعا کرد که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی با تکمیل «بررسی‌های دقیق» اطمینان حاصل کرده‌اند که علت سقوط هلی‌کوپتر «حادثه» بوده است.

خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران در ادامه این گزارش، به نقل از این منبع مدعی شد که در هلی‌کوپتر دو نفر بیشتر ظرفیت ذکرشده در پروتکل‌های امنیتی سوار شده بودند و هلی‌کوپتر پس از مشاهده توده مه، به دلیل بالا بودن وزن، برای قرار گرفتن در ارتفاع مناسب قدرت کشش کافی نداشت.

طبق ادعای این منبع امنیتی، سازمان هواشناسی یک شب قبل، شرایط را به تیم‌های پروازی اعلام کرده بود و هلی‌کوپتر حامل رئیسی نیز باید قبل از ساعت ۱۳ پرواز می‌کرد اما با وجود وضعیت نامطلوب هوا، پرواز به دلیل دیدارهای رئیسی، به تاخیر افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع امنیتی تاخیر در پرواز و سنگینی هلی‌کوپتر حامل رئیسی را دو عامل اصلی سقوط دانست و مدعی شد: «زمانی که خلبان توده مه را مشاهده کرد و خواست هلی‌کوپتر را در ارتفاع پروازی مناسب تنظیم کند، قدرت هلی‌کوپتر کشش کافی برای این اقدام نداشت و در محدودیت دید حاصل از مه برخورد با کوه حادث شد.»

او با طرح این ادعا که هلی‌کوپتر حامل رئیسی و همراهانش «بر اساس تدابیر امنیتی از پیش‌ تعیین‌شده» ردیاب (جی‌پی‌اس) نداشت، احتمال وجود عوامل شیمیایی و آسیب‌زا در هلی‌کوپتر را رد کرد و گفت که پس از این حادثه، حدود ۳۰ هزار نفر «آنالیز امنیتی و اطلاعاتی» شدند ولی هیچ عامل انسانی مشکوکی شناسایی نشد.

ادعای سنگینی وزن هلی‌کوپتر حامل رئیسی و همراهانش با واکنش‌های بسیاری همراه شد و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را دستمایه طنز قرار دادند و چند ساعت پس از انتشار این خبر، خبرگزاری ایسنا هم در اطلاعیه‌ای به نقل از مرکز ارتباطات رسانه و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، ادعای این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران را تکذیب کرد و آن را «مخدوش و از اعتبار ساقط» دانست.

در این اطلاعیه آمده است: «آنچه در خبر ادعایی فارس در خصوص حضور دو نفر در هلی‌کوپتر برخلاف پروتکل‌های امنیتی آمده و از آن به‌عنوان یکی از عوامل سقوط هلی‌کوپتر که قدرت کشش کافی برای تنظیم ارتفاع پروازی نداشته، یاد شده، از اساس کذب است.»

علی نادری، مدیرعامل خبرگزاری دولتی ایرنا، نیز با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس، به گزارش خبرگزاری فارس واکنش نشان داد و مدعی شد که هدف انتشار این گزارش که با گزارش رسمی «مغایر» است، «بازی با اعتماد مردم» پس از رای اعتماد مجلس به وزرای دولت چهاردهم است.

مدیرعامل ایرنا در ادامه نوشت که ظرفیت هلی‌کوپتر حامل رئیسی ۱۲ نفر بود، حال‌ آنکه فقط هشت نفر سوار آن شده بودند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز هم‌زمان به گزارش خبرگزاری فارس و خودروهای بی‌کیفیت داخلی کنایه زدند و نوشتند با  ۲۰۰ کیلو بار اضافی حتی برای پراید هم اتفاقی نمی‌افتد، چه برسد به هلی‌کوپتر حامل رئیسی که از نوع آمریکایی بود.

به‌تازگی ویدیویی از مسعود پزشکیان در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده که مربوط به روزهای نخست پس از سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیسی است. پزشکیان در این ویدیو به‌صراحت می‌گوید که سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیسی «غیرقابل قبول» است و این سوال را مطرح می‌کند که چرا ۱۸ ساعت پس از سقوط هلی‌کوپتر او را در کوه پیدا می‌کنند.

هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهوری منصوب علی خامنه‌ای روز ۳۰ اردیبهشت در جنگل‌های ارسباران استان آذربایجان شرقی سقوط کرد. انتشار اطلاعات متناقض درباره علت سقوط این هلی‌کوپتر و سرنوشت سرنشینان آن از همان ساعات نخست آغاز شد؛ به‌ طوری‌ که خبرگزاری‌های وابسته به سپاه پاسداران و وزیر وقت کشور ادعای «فرود سخت» رئیس‌جمهوری و همراهانش را مطرح کردند.

اکنون نیز با وجود گذشت سه ماه از این موضوع و با وجود ابهام‌ها و سوال‌های متعدد، مسئولان جمهوری اسلامی همچنان از اطلاع‌رسانی درباره علت سقوط این هلی‌کوپتر طفره می‌روند و می‌کوشند موضوع را مسکوت نگه دارند.

به‌رغم خودداری مقام‌های جمهوری اسلامی از ارائه اطلاعات شفاف درباره علت سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیسی، بازار گمانه‌زنی‌ها درباره این موضوع با گذشت سه ماه همچنان داغ است.