قدرت رایحه؛ عطر معروف یا نمونه مشابه؟

سازمان حفاظت از مالکیت فکر عربستان سعودی اعلام کرده است که «عطرها بر اساس شیوه‌ای که سازنده یا ابداع‌کننده ادعا می‌کند تحت حفاظت قوانین مالکیت فکری قرار می‌گیرند، مشروط بر اینکه ضوابط تعیین‌شده مرتبط را رعایت کنند»

عکس تزیینی، زنی در فروشگاه عطرها را بو می‌کند‌ــ Canva

هنگامی که در مرکز خرید گشتی می‌زنید، بی‌تردید رایحه خوش عطر به مشامتان می‌رسد. اما تا‌به‌حال از خودتان پرسیده‌اید بوی عطر اصل یا نمونه مشابه ارزان‌تر است؟

نمونه‌های مشابه که از نظر بیشتر افراد همان بوی نمونه اصلی را می‌دهند، به‌راحتی در دسترس‌اند و به‌دلیل قیمت مقرون‌به‌صرفه، پرطرفدارند.

به نوشته عرب‌نیوز، سازمان حفاظت از مالکیت فکر عربستان سعودی اعلام کرده است که «عطرها بر اساس شیوه‌ای که سازنده یا ابداع‌کننده ادعا می‌کند تحت حفاظت قوانین مالکیت فکری قرار می‌گیرند، مشروط بر اینکه ضوابط تعیین‌شده مرتبط را رعایت کنند».

همچنین اشاره شده است که «ترکیب رایحه‌ای که بو را تولید می‌کند ممکن است تحت حفاظت ثبت اختراع قرار بگیرد یا به‌عنوان رازی تجاری حفاظت شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از سازندگان عطر گزینه دوم را انتخاب می‌کنند تا فرمول ترکیبی افشا و تقلید نشود.

حتی ظاهر بطری عطر هم به‌عنوان طراحی صنعتی مشمول قوانین سازمان حفاظت از مالکیت فکری است. بنابراین، شرکت‌های تولیدکننده محصولات مشابه و تقلیدی برای اجتناب از مشکلات قانونی از نام‌ها و بسته‌بندی‌های منحصربه‌فرد استفاده می‌کنند.

استفاده از رایحه‌های عود، رز، عنبر، مشک و یاسمن در عطرهای محبوب در کشورهای عرب و مسلمان متداول است. عرب‌نیوز با شماری از مصرف‌کنندگان صحبت کرده و نظر آن‌ها را در مورد عطرهای تقلیدی مشابه نام‌های تجاری معتبر جویا شده است.

هند حسن با خرید نمونه‌های مشابه به‌شدت مخالف است و می‌گوید عطرهایی را که نام تجاری معتبر دارند به‌دلیل «کیفیت، اصالت، تجربه نام تجاری، ویژگی، منحصربه‌فردی، و جذابیت بسته‌بندی» ترجیح می‌دهد و محصولات تقلیدی را «غیراخلاقی» می‌داند.

می فواد نیز با او هم‌نظر است و می‌گوید: «عطرسازی نوعی هنر است و بنابراین تقلید فرمول عطرساز به‌نوعی شبیه تصاحب بیان هنری فردی دیگر است.»

با این حال، ماریا بوحلیقه که پیش‌تر در بوتیک‌های تخصصی عطرهای خاص کار کرده، طرفدار پروپاقرص عطرهای مشابه است. او عطر را به‌نوعی «امضای» زن توصیف می‌کند و می‌گوید عطرهای مشابه را به‌دلیل قیمت مقرون‌به‌صرفه‌شان انتخاب می‌کند. او در ادامه افزود ترجیح می‌دهد پولش را به یک کسب‌و‌کار محلی که عطر مشابه تولید می‌کند بدهد تا یک شرکت بزرگ بین‌المللی.

بوحلیقه تایید می‌کند که کیفیت عطرهای مشابه پایین‌تر است اما می‌گوید بر اساس نظرات و توصیه‌ها انتخاب می‌کند که کدام محصول را بخرد و قیمت پایین‌تر به او امکان می‌دهد رایحه‌های بیشتری را امتحان کند.

لینا العوامی معتقد است در حالی که خرید عطرهای نام‌‌های تجاری معتبر می‌تواند حس رضایت ایجاد کند، کیفیت بر برچسب و قیمت اولویت دارد.

او در ادامه می‌افزاید: «جامعه از میلیون‌ها فرد با ترجیحات، سلایق و شرایط مختلف تشکیل شده است. نام‌های تجاری و فروشندگان عطر پاسخگوی نیازهای متفاوت مصرف‌کنندگان‌اند. با وجود این، به عقیده من سازندگان اصلی عطر به‌دلیل وقت، تلاش و تخصصشان مورد احترام‌اند.»

بیشتر از مُد و زیبایی