آمریکا، قطر و مصر طرحی غیرقابل تغییر برای آتش‌بس ارائه می‌کنند

رئیس کمیته امور خارجی و دفاعی پارلمان اسرائیل احتمال داد که پیش‌نویس تازه شامل منافع کمتری برای اسرائیل باشد

همزمان با برگزاری تظاهرات گسترده در اسرائیل و اعتراض به ناتوانی دولت بنیامین نتانیاهو در رسیدن به توافقی با حماس برای آزاد کردن گروگان‌های حمله هفتم اکتبر، گزارش‌هایی از ارائه یک طرح تازه و «غیرقابل مذاکره» و بدون امکان ویرایش و چانه‌زنی منتشر می‌شود.

یولی ادلشتاین، رئیس کمیته امور خارجی و دفاعی پارلمان اسرائیل (کنست) روز سه‌شنبه به اورشلیم پست گفت: «به نظر می‌رسد باید منتظر طرح توافقی باشیم که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به همراه مصری‌ها و قطری‌ها ارائه خواهند کرد.»

او با بیان این که اسرائیل باید آماده تصمیم‌گیری درباره طرح آتی توافق باشد گفت: «با توجه به آن که این طرح قابل مذاکره نخواهد بود، باید آمادگی کافی را برای رد یا پذیرش آن داشته باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام اسرائیلی در ادامه پیش‌بینی کرد که پیش‌نویس اخیر احتمالا از سوی قطر و مصر تهیه شده باشد. او گفت که ممکن است آنچه ارائه خواهد شد، در مقایسه با پیشنهاد پیشین که ایالات متحده در ماه اوت روی میز گذاشت، منافع کمتری برای اسرائیل داشته باشد.

ادلشتیان افزود: «ما در حال حاضر تقریبا با آمریکایی‌ها همسو هستیم اما فکر می‌کنم که یک پیشنهاد قطری و مصری وجود خواهد داشت که با بایدن درباره آن هماهنگ خواهد شد».

او با اشاره به آخرین پیش‌نویس توافق که مورد پذیرش حماس قرار نگرفت، گفت: «مطمئن نیستم پیشنهاد بعدی به اندازه پیشنهاد ارائه شده آمریکا برای ما خوب باشد. اما مساله این است که ما باید از وضعیتی که در آن گیر کرده‌ایم خارج شویم و کاری انجام دهیم. من وارد جزئیات خاصی از چرایی، چیستی یا چگونگی این که چه کاری باید انجام دهیم نمی‌شوم، اما آنچه می‌دانم این است که ماندن در این وضعیت برای مدت طولانی مفید نیست.»

پس از اعلام خبر پیدا شدن جسد شش گروگان در تونل‌های رفح که یکی از آنها اسرائیلی – آمریکایی بود، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت: «رهبران حماس بدانند که تاوان این جنایات را پس خواهند داد. در عین حال ما به کار شبانه‌روزی برای رسیدن به توافقی برای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده ادامه خواهیم داد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز دوشنبه‌شب در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که در مورد بسیاری از شرایط توافق انعطاف‌پذیر خواهد بود اما با خروج نیروهای ارتش از یک منطقه حائل حیاتی به نام کریدور فیلادلفی موافقت نخواهد کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل با تاکید بر اینکه «فشار بین‌المللی باید متوجه حماس باشد نه اسرائیل» افزود: «ما با طرح کلی جو بایدن که ۳۱ مه ارائه شد، موافقت کردیم. ما با آنچه آن‌ها متن نهایی میانجی‌گری در ۱۶ اوت نامیدند، نیز موافقت کردیم اما حماس نپذیرفت.»

نتانیاهو در ادامه گفت که «آن لحظه‌ای که حماس بفهمد» اسرائیل از کریدور فیلادلفی خارج نمی‌شود، «ما یک توافق خواهیم داشت» و مدعی شد که این موضع به اسرائیل کمک می‌کند گروگان‌ها را بازگرداند و به اهدافش از جنگ در غزه دست یابد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که جو بایدن روز دوشنبه با تیم ارشد خود در کاخ سفید درباره توافق میان حماس و اسرائیل مذاکره کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از ورود به نشست کاخ سفید به خبرنگاران گفت که نتانیاهو به اندازه کافی برای نهایی کردن توافق گام برنداشته است. او تاکید کرد که امیدوار است توافقی ممکن باشد و افزود که با قطر و مصر روی پیشنهادی برای ارائه به اسرائیل و حماس کار می‌کند.

جو بایدن به خبرنگاران گفت: «ما در میانه مذاکرات هستیم اما نه با او [نتانیاهو]، بلکه با همکارانم از قطر و مصر.»

پیش از این واشینگتن‌پست به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده بود که فشارها به جو بایدن برای رسیدن به توافق آتش‌بس، پس از کشف اجساد گروگان‌های در دست حماس، بیشتر شده است. یک مقام ارشد دولت بایدن که نخواست نامش فاش شود به واشینگتن‌پست گفت که آمریکا در حال گفت‌وگو با مصر و قطر در مورد جزئیات توافقی نهایی برای آتش‌بس در غزه طی هفته‌های آینده است. به گفته این مقام ارشد، اگر دو طرف این توافق را نپذیرند، ممکن است مذاکرات به رهبری آمریکا به پایان برسد.

بیشتر از جهان