جزئیات جدید از طرح جمهوری اسلامی برای ترور ترامپ، هیلی و سایر مقام‌های آمریکایی

آصف مرچانت، ۴۶ ساله و تبعه پاکستان، به برنامه‌ریزی ترور متهم است و اعتراف کرده که با فردی به نام مهرداد یوسف ارتباط داشته است

چهار روز پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در تجمعی در جریان کارزار انتخاباتی‌اش هدف سوءقصد قرار گرفت، بازپرس‌های فدرال از مردی بازجویی کردند که متهم است با حمایت جمهوری اسلامی ایران قصد داشت دونالد ترامپ یا دو نفر از رقبای سیاسی‌اش‌ــ جو بایدن یا نیکی هیلی‌ــ را ترور کند.

به گزارش نیویورک پست، مدارک اف‌بی‌آی که روز پنجشنبه منتشر شد نشان می‌دهد آصف مرچانت، ۴۶ ساله و تبعه پاکستان، به برنامه‌ریزی ترور متهم است و اعتراف کرده که با فردی به نام مهرداد یوسف ارتباط داشته است.

مرچانت متهم است که در تلاش برای استخدام قاتلی اجاره‌ای، ۵۰۰۰ دلار برای یک مامور مخفی اف‌بی‌آی ارسال کرده است. او در ۱۲ ژوییه دستگیر شد.

طبق اسناد منتشر‌شده، در جلسه‌ی در یک خانه امن در ایران، یوسف و مرچانت درباره مزایا و معایب اقدام به ترور در فضای بسته یا باز صحبت کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این اسناد آمده است یوسف «نموداری روی تخته وایت‌برد کشیده بود تا به مرچانت نشان دهد که ترور را چگونه می‌توان انجام داد» و همچنین «مستطیلی کشیده بود که نشان‌دهنده محل تجمع جمعیت بود. بالای مستطیل مربع کوچکی بود که سکوی سخنرانی محل قرارگیری هدف را نشان می‌‌داد».

به گفته مرچانت، به او پیشنهاد شده بود برای ترور در فضای بسته از تپانچه استفاده شود و در صورت ترور در فضای باز، شلیک با تفنگی دوربرد انجام شود.

مرچانت همچنین جزئیات یکی از تجمع‌های انتخاباتی ترامپ‌ــ شامل تعداد دوربین‌ها، محافظان امنیتی، اندازه کاروان همراه و غیره‌ــ را در اختیار یوسف قرار داده بود.

در مدارک فاش‌شده آمده است: «مرچانت از یوسف پرسیده بود اگر مافیا از او سوال کند هدف ترور چه کسی است، چه باید بگوید. یوسف پاسخ داده بود که ممکن است دونالد ترامپ باشد، سپس مکث کرده و گفته بود، ممکن است جو بایدن یا نیکی هیلی، یا سیاستمداران، مقام‌های نظامی یا دولتی باشند.»

مرچانت در ادامه افزود که او «متوجه شد» این ترور به انتقام ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، است که به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، در سال ۲۰۲۰ هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

این سند همچنین فاش می‌کند که مرچانت به یک کلاب مکزیکی در شهر نیویورک رفته بود تا «بررسی و ارزیابی کند چه کسانی می‌توانند عملیات شناسایی را انجام دهند یا به نمایندگی از سپاه پاسداران با آن‌ها ارتباط برقرار کند».

کریستوفر ری، رئیس اف‌بی‌آی، پس از علنی شدن این کیفرخواست، گفت: «این طرح خطرناک قاتل اجاره‌ای که در اتهام‌های امروز فاش شد، ظاهرا با هماهنگی یک تبعه پاکستانی که روابط نزدیکی با ایران دارد طراحی شده است و با قواعد کار ایرانی‌ها تطابق کامل دارد.»

اف‌بی‌آی، سرویس مخفی، و چند کمیته کنگره و سایر نهادهای آمریکایی در حال حاضر مشغول بررسی ترور نافرجام ترامپ‌اند که در ۱۳ ژوییه در یک تجمع انتخاباتی در پنسیلوانیا رخ داد و توماس متیو کروکس سعی کرد رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را هدف قرار دهد.

هنوز انگیزه این حمله مشخص نیست، اما تصور نمی‌شود که کروکس ارتباطی با جمهوری اسلامی داشته است.

علاوه بر طرح ترور، گفته می‌شود که جمهوری اسلامی از فعالیت‌های هکری علیه کارزار انتخاباتی ترامپ حمایت کرده است که به درز اطلاعات داخلی به نشریه‌های پولیتیکو و واشینگتن پست منجر شده بود.

مقام‌های اطلاعاتی هشدار داده‌اند که جمهوری اسلامی ایران «علاقه‌ای دیرینه به بهره‌برداری از تنش‌های اجتماعی از راه‌های گوناگون» دارد.