پزشکیان در بازدید از قرارگاه خاتم: بسیجی بوده، هستم و خواهم بود

فرمانده سپاه پاسداران مدعی مقابله با «تحریم و تهدید، کرونا، ترامپ، عملیات نظامی و انزوای سیاسی» در سال‌های گذشته شد

مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، روز شنبه هفدهم شهریور به همراه حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از «قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا» بازدید کرد.

به گزارش رسانه‌های داخلی، پزشکیان در این بازدید در جریان «فعالیت‌های زیربنایی و زیرساختی» قرارگاه خاتم‌ قرار گرفت و اظهار امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیت «بسیج» با مشکلات مقابله کند.

او با تاکید بر اینکه «ما هم بسیجی بوده، هستیم و خواهیم بود» تاکید کرد که «نگاه بسیجی می‌تواند مملکت را نجات دهد».

پزشکیان که نه در جریان مناظره‌های انتخاباتی و نه پس از آن از هیچ ایده و برنامه‌ای سخن نگفت، در گفته‌های روز شنبه‌اش نیز نشان داد که برای بهبود وضعیت ایرانیان به اقدام‌های کارشناسی‌شده و پایه‌ای اعتقادی ندارد و بر ایده‌های تاریخ‌مصرف‌گذشته تکیه کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 مسعود پزشکیان که تاکنون درباره برنامه‌هایش برای مسائل مهمی چون کاهش و کنترل نرخ تورم، قیمت بنزین، کمبود دارو، اعتراض‌ اصناف و مشاغل مختلف و بحران انرژی و آب توضیحی نداده است، در جریان بازدید از قرارگاه خاتم تنها وعده «برطرف شدن کل مشکلات کمبود مدارس طی یک سال» را داد و آن را هم به داشتن «نگاه بسیجی‌» مشروط کرد.

او گفت: «باید جلسه‌ای با بچه‌های بسیج برای ساختن یک‌سری مدارس برگزار کنیم. ما تجربه موفقی برای ساخت خانه‌های بهداشت به‌شکل بسیجی در تبریز داریم. ما فقط مصالح می‌دادیم ولی مردم کمک می‌کردند. بچه‌ها کار می‌کردند. مهندسان داوطلبانه کار می‌کردند. الان هم می‌توانیم تمام مشکل مدارس را در مناطق محروم برطرف کنیم. می‌توان از ظرفیت دانشجوها برای کشیدن نقشه استفاده کرد. بنده تصور می‌کنم که راحت با کمک همان مناطقی که به مدرسه نیاز دارند، می توانیم کل مشکلات کمبود مدارس را یک‌ساله با نگاه بسیجی بسازیم.»

حسین سلامی نیز در جریان بازدید پزشکیان از قرارگاه خاتم سخنرانی کرد. او به پزشکیان وعده «صداقت، خوش‌عهدی و حمایت» داد و افزود: « ما خودمان را جزئی از دولت چهاردهم می‌دانیم و به میزانی که از ظرفیت ما استفاده کنید در خدمت دولت شما خواهیم بود.»

فرمانده سپاه همچنین از این فرصت برای بیان آنچه خودش آنها را «داستان‌های شگفت‌انگیز» خواند استفاده کرد و مدعی شد که در طول سال‌های گذشته سپاه پاسداران توانسته است از «تقاطع تحریم، کرونا، ترامپ، تهدید، عملیات نظامی و انزوای سیاسی» عبور کند.

او در بخشی از این سخنرانی به هدف گرفته شدن کشتی‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: «۱۴ فروند کشتی ما را در دریای سرخ و دریای مدیترانه با هدف قطع صادرات نفت ایران زدند. اوایل متوجه نبودیم که چه کسی و کدام کشور کشتی‌هایمان را می‌زند، اما بالاخره متوجه شدیم. اسرائیل بسیار مرموزانه و مبهم کشتی‌های ایران را در دریای سرخ و دریای مدیترانه هدف قرار می‌داد. ما هم ۱۲ کشتی از آنها را در شمال اقیانوس هند و سایر جاها زدیم، کشتی پنجم را که زدیم دستشان بالا رفت و گفتند ما نبرد کشتی‌ها را متوقف می‌کنیم. انگلیسی‌ها هم نفت‌کش ایران را در جبل‌الطارق گرفتند و ما هم کشتی استینا امپرا را از آنها گرفتیم، بعد با هم مبادله کردیم و تسلیم شدند.»

سلامی همچنین مدعی مدیریت کرونا در ایران شد و گفت: «باید کرونا را مدیریت می‌کردیم به همین دلیل واکسن ساختیم. طرح شهید سلیمانی را پیاده کردیم و همه ظرفیت‌های سپاه ازجمله ظرفیت‌های بیمارستانی را به میدان آوردیم و تولید واکسن را شروع کردیم. در عین حال قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به میدان آمد و اجازه نداد افراد یا خانواده‌های درگیر کرونا دچار فقر معیشتی شوند.»

در زمان شیوع و اوج‌گیری کرونا در ایران، رهبر جمهوری اسلامی و برخی مدیران دولتی با طرح ادعای توانایی ساخت واکسن کرونا در داخل، مانع از ورود واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی شدند؛ تصمیمی جنجالی که به جان باختن ده‌ها هزار ایرانی منجر شد و هنوز هم هیچ نوع واکسنی که مورد تایید سازمان‌های پزشکی معتبر جهان باشد در جمهوری اسلامی تولید نشده است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی، ۱۲ دی ۱۴۰۰ در مراسم رونمایی این واکسن، پس از ترزیق واکسن نورا به حسین سلامی آن را «جزو بهترین واکسن‌های جهان» خوانده و مدعی شده بود که «در تولید آن از پروتئین نوترکیب استفاده شده است که در دو فاز گذشته اثربخشی بسیار خوبی داشته است».

این ادعاها در شرایطی است که در اسفند سال گذشته، مجله پزشکی معتبر «وایلی» (wiley) چاپ آمریکا، که در حوزه ویروس‌شناسی فعالیت می‌کند و تا پیش از این تنها مجله بین‌المللی بود که مقاله توسعه بالینی واکسن ایرانی «نورا»، تولید دانشگاه بقیه‌الله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را منتشر کرده بود، اعلام کرد که پس از برررسی مجدد، به‌دلیل وجود چندین ادعای متناقض و غیرعلمی آن مقاله را رد کرده است.

یک ماه پیش از آن گیدئون مایروویتز کاتز، متخصص همه‌گیری‌شناسی در استرالیا، نیز در وبسایت مجله علمی «پاب‌پیر» (PubPeer) مشکلات دیگری را درباره «غیرممکن و متناقض» بودن داده‌های مقاله واکسن نورا منتشر کرده بود.