از بازسازی کامل ورزشگاه آزادی منصرف شدند

خطر ریزش بخش‌های تعمیرنشده سکوهای آزادی پس از بازگشایی نیز جان هواداران را تهدید خواهد کرد

فعالیت کارگران در ورزشگاه آزادی تهران، شهریور ۱۴۰۳‌ــ ایسنا

احمد دنیامالی، وزیر ورزش و جوانان ایران، ادعاهای حسین طلا، مدیرعامل شرکت تجهیز و توسعه اماکن ورزشی ایران، را درباره زمان اتمام روند بازسازی ورزشگاه آزادی تکذیب کرد و مدعی شد ورزشگاه آزادی تا پاییز ۱۴۰۳ آماده بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت تجهیز و توسعه اماکن ورزشی که زیرمجموعه وزارت ورزش است، روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که برخلاف آخرین وعده‌های داده‌شده، ورزشگاه آزادی تا نوروز ۱۴۰۵ هم برای میزبانی از مسابقات فوتبال آماده نمی‌شود و تاکید کرد که در صورت افزایش فشارها برای برگزاری هرچه زودتر بازی‌ها در آزادی، زمان پایان روند بازسازی از نوروز ۱۴۰۵ هم فراتر خواهد رفت.

این مقام دولتی و مسئول اصلی بازسازی ورزشگاه آزادی تصریح کرد بودجه موردنیاز برای بازسازی کامل این ورزشگاه قدیمی که پیش از این هزار میلیارد تومان اعلام شده بود، کافی نیست و باید چهار هزار میلیارد تومان دیگر برای نوسازی آزادی تخصیص یابد.

سخنان او اهالی فوتبال ایران را در بهتی بزرگ فرو برد، زیرا مقام‌های جمهوری اسلامی در ۴۵ سال اخیر حتی نتوانسته‌اند یک ورزشگاه استاندارد برای میزبانی از مسابقات بین‌المللی فوتبال در ایران بسازند و ورزشگاه آزادی که سال ۱۳۵۰ در زمان حکومت محمدرضاشاه پهلوی با نام ورزشگاه آریامهر افتتاح شد، همچنان تا امروز کامل‌ترین ورزشگاه فوتبال در ایران محسوب می‌شود.

در همین حال، دو تیم باشگاهی پرسپولیس و استقلال تهران نیز به دلیل طولانی شدن روند بازسازی ورزشگاه آزادی، مجبورند از رقبای آسیایی خود در ورزشگاه هشت هزار نفری قلعه‌حسن‌خان در غرب استان تهران میزبانی کنند. هفته گذشته حتی اعلام شد که به دلیل نبود ورزشگاه مناسب و ظرفیت پایین ورزشگاه قلعه‌حسن‌خان، دربی تهران نیز قرار است خارج از تهران برگزار شود.

حالا سخنان احمد دنیامالی نشان می‌دهد که مسئولان ورزش ایران تلاش دارند پروژه بازسازی کامل آزادی را کنار بگذارند و پس از اتمام روند تعمیر سکوهای یکی از اضلاع ورزشگاه، بدون بازسازی نهایی، درهای ورزشگاه را به روی هواداران باز کنند تا بر این پرونده نافرجام هرچه زودتر سرپوش گذاشته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر ورزش دولت پزشکیان صبح چهارشنبه در گفت‌وگو با پایگاه خبری این وزارتخانه مدعی شد که ورزشگاه آزادی تا پاییز ۱۴۰۳ برای بهره‌برداری مجدد آماده خواهد بود. او با اشاره به تلاش‌ها برای تقویت سازه، هم‌زمان با بهره‌برداری از این ورزشگاه، افزود: «اجرای این اقدام‌ها که به منظور افزایش استقامت ورزشگاه انجام می‌شود، نباید در برگزاری بازی‌ها و مسابقات خللی ایجاد کند. مطمئنا با هنر مهندسان ایرانی، اجرای هم‌زمان بازسازی و استفاده از ورزشگاه، آن هم به صورت ایمن و بدون نگرانی، انجام‌شدنی است.»

او سپس با انتقاد از حسین طلا، مدیرعامل شرکت تجهیز و توسعه اماکن ورزشی که پیش از این رئیس شورای تامین استان تهران بود، گفت: «تمامی اظهارنظرها باید بر مبنای واقعیت‌های اجرایی و مهندسی باشد.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شوند که مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی و نیز مدیر ارشد قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران به‌عنوان پیمانکار بازسازی ورزشگاه آزادی، هردو پیش از این تاکید کرده بودند در صورت بازگشایی زودهنگام درهای ورزشگاه آزادی، مشکلات متعدد و زیربنایی این مجموعه کهنسال پابرجا می‌ماند و در سال‌های آینده، مجددا خطر ریزش سکوها یا ستون‌ها آزادی جان تماشاگران را تهدید خواهد کرد.

اما حالا سوال اصلی بسیاری از هواداران فوتبال در ایران این است که با وجود آغاز روند بازسازی سکوهای آزادی از تابستان ۱۴۰۱، چرا تاریخ اتمام این پروژه نوروز ۱۴۰۵ اعلام می‌شود؟ آن هم در حالی که کل روند ساخت ورزشگاه آزادی در حکومت پهلوی تنها ۱۸ ماه به طول انجامید و زمان بازسازی کامل ورزشگاه‌های باشگاه‌های معتبر جهانی در سال‌های اخیر نیز بین شش تا ۱۸ ماه بوده است.

بیشتر از فوتبال