آزادی نمی‌رسد و علم‌الهدی ورزشگاه نمی‌دهد؛ میزبانی از رونالدو در قلعه‌حسن‌خان

با گذشت ۴۵ سال از انقلاب ۵۷، همچنان فقط دو ورزشگاه ساخته‌شده در دوران پهلوی می‌توانند میزبان مسابقات بین‌المللی در تهران باشند

سکوهای تخریب‌شده ورزشگاه آزادی تهران، تیر ۱۴۰۳‌ــ مهر

پس از آنکه مقام‌های استانداری تهران خبر دادند که برخلاف وعده‌های قبلی، روند بازسازی ورزشگاه آزادی تا دست‌کم سه ماه آینده طول می‌کشد، حالا تنها گزینه موجود برای میزبانی پرسپولیس و استقلال از رقبا در لیگ نخبگان آسیا ورزشگاه قلعه‌حسن‌خان (شهرقدس) در تهران است.

آماده نبودن حتی یک ورزشگاه استاندارد و بین‌المللی برای میزبانی از مسابقات بین‌المللی فوتبال در ماه‌های اخیر به یک رسوایی تبدیل شده است. به‌ طوری که پس از گذشت بیش از دو سال از آغاز روند بازسازی ورزشگاه سالخورده آزادی، از دو ماه قبل قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران جایگزین پیمانکار قبلی شد و حالا مقام‌های امنیتی در پایتخت ایران درباره تلاش‌های برای آماده‌سازی هرچه زودتر این ورزشگاه سخن می‌گویند.

با وجود این، کمال سادات، مدیرکل امنیتی‌ــ‌انتظامی استانداری تهران، به مشرق‌نیوز، رسانه سپاه پاسداران، گفت که ورزشگاه آزادی «احتمالا از آذرماه» بتواند میزبان مسابقات باشد که با توجه به استفاده از واژه «احتمالا»، به نظر می‌رسد طولانی‌تر شدن روند بازسازی سکوهای آزادی و تحقق نیافتن این وعده هم دور از انتظار نخواهد بود.

از طرف دیگر، مسئولان امنیتی و حکومتی استان تهران با میزبانی پرسپولیس و استقلال یا تیم ملی فوتبال ایران از حریفانشان در ورزشگاه تختی واقع در شرق تهران به بهانه «مشکلات امنیتی» مخالفت کرده‌اند. همچنین به دلیل لزوم حضور زنان هوادار فوتبال در بازی‌های بین‌المللی، احمد علم‌الهدی، امام جمعه تندرو مشهد، نیز از حضور سرخابی‌های تهرانی و تیم ملی در ورزشگاه تازه‌ساز امام رضا در این شهر خودداری می‌کند، زیرا معتقد است که حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی مردان توهین به جایگاه امام هشتم شیعیان خواهد بود.

در نتیجه، اکنون تیم ملی فوتبال ایران قرار است در اولین مسابقه مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ از قرقیزستان در ورزشگاه فولادشهر اصفهان میزبانی کند و تنها گزینه پیش پای مدیران پرسپولیس و استقلال برای میزبانی از رقبایشان در لیگ نخبگان آسیا نیز ورزشگاه شهدا در قلعه‌حسن‌خان تهران است؛ ورزشگاهی که از کمترین استانداردهای لازم برای میزبانی مانند سرویس‌ بهداشتی و آبخوری، جاده‌های استاندارد یا زمین چمن باکیفیت هم بی‌بهره است، اما مسئولان ورزشی و سیاسی استان تهران در تلاش‌اند آن را هرچه زودتر برای میزبانی از مسابقه مهم استقلال و الغرافه در ۲۶ شهریور آماده کنند.

باشگاه پرسپولیس نیز در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال، دو ورزشگاه امام رضای مشهد و شهدای قلعه‌حسن‌خان را به‌عنوان ورزشگاه دوم برای میزبانی بازی‌های آسیایی معرفی کرده است که با توجه به ادامه مخالفت‌های امام جمعه مشهد، حالا به نظر می‌رسد هواداران پرسپولیس و استقلال باید منتظر حضور ستاره‌های گران‌قیمت و نامدار النصر مانند کریستیانو رونالدو در ورزشگاه قلعه‌حسن‌خان باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق برنامه‌ریزی کنفدراسیون فوتبال آسیا، استقلال پس از میزبانی بازی اول از الغرافه قطر در ۲۶ شهریور، اول آبان در هفته سوم لیگ نخبگان، باید میزبان النصر عربستان سعودی باشد و مدیران این باشگاه حالا در کنار ورزشگاه قلعه‌حسن‌خان به ورزشگاه فولادشهر اصفهان نیز چشم‌ دوخته‌اند تا در صورت موافقت مدیران ذوب‌آهن، دیدارهای آسیایی‌ را تا زمان آماده شدن ورزشگاه آزادی، در این محل برگزار کنند.

در سال ۱۴۰۲، میزبانی پرسپولیس تهران از رونالدو و یارانش در ورزشگاه آزادی و سپس میزبانی نساجی از الهلال با نیمار در آزادی، جنجال‌های زیادی به همراه داشت و کیفیت بسیار پایین چمن ورزشگاه آزادی موجب شد چند ستاره خارجی النصر و الهلال به همراه تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی وضعیت ورزشگاه‌های ایران را به باد تمسخر بگیرند.

در همین حال، تعدادی از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی هم در روزهای اخیر به امکانات ورزشی ایران در دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی که در خاورمیانه در بالاترین سطح قرار داشت، اشاره و یادآوری کرده‌اند که ورزشگاه آریامهر یا آزادی فعلی تنها در مدت ۱۸ ماه ساخته شد تا میزبان بازی‌های آسیایی و سپس المپیک باشد، اما انقلاب ۵۷ به سقوط آزاد ایران در تمامی حوزه‌ها منجر شد  و حالا مردم ایران باید حسرت مدرن‌ترین ورزشگاه‌های جهان در کشورهای عربستان سعودی یا قطر و امارات را بخورند.

با گذشت ۴۵ سال از انقلاب اسلامی در ایران، تنها ورزشگاه‌هایی که در تهران می‌توانند میزبان بازی‌های بین‌المللی باشند، همچنان ورزشگاه‌های آزادی و تختی (فرح‌ آباد) هستند که در کنار ورزشگاه کشوری (امجدیه) در زمان محمدرضا شاه پهلوی ساخته شده‌اند.

بیشتر از فوتبال