هدیه ارزشمند و شبانه تاج به سپاهان و استقلال؛ درویش از کوره در رفت

رقم قبلی تعیین‌شده برای بودجه باشگاه‌ها موجب جدایی بیرانوند، ترابی و اسماعیلی‌فر از پرسپولیس شد

احمد دنیامالی، وزیر ورزش جمهوری اسلامی، بر بالین مهدی تاج در بیمارستان، شهریور ۱۴۰۳‌ــ خبرآنلاین

در شرایطی که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، به بهانه بیماری از پاسخگویی به اتهام‌های مالی جدید طفره می‌رود، در اقدامی ناگهانی، تصمیم گرفت شبانه هدیه‌ای ارزشمند به باشگاه‌های فولاد مبارکه سپاهان اصفهان و استقلال تهران تقدیم کند.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران سال‌ها در ارکان مدیریتی مجموعه ورزشی سپاهان اصفهان حضور داشت و حالا با یک احضار قضایی و اتهام جدید در پرونده فساد گسترده مالی در فوتبال ایران روبرو است که خبرگزاری تابناک درباره آن نوشته است: «تحقیقات درباره پرونده تازه تشکیل شده همچنان ادامه دارد، اما برخی اسناد و استعلام‌ها به‌قدری واضح‌اند که شاید توضیحات متهم اصلی این پرونده که تاکنون به بهانه بیماری از مراجعه به نهاد نظارتی احضارکننده خودداری کرده است، هم چیزی را تغییر ندهد.»

با این حال، تاج ساعاتی مانده به پایان مهلت ارسال فهرست بازیکنان باشگاه‌ها به ای‌اف‌سی برای حضور در دو لیگ آسیایی، از روی تخت بیمارستان تصمیم گرفت تا رقم سقف بودجه تعیین‌شده برای چهار نماینده ایران در لیگ‌ نخبگان و لیگ قهرمانان آسیا را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد؛ تصمیمی که با توجه به تکمیل فهرست بازیکنان پرسپولیس و تراکتور، به‌وضوح به سود زردپوشان اصفهانی و آبی‌پوشان تهرانی تمام شد، زیرا آن‌ها به دلیل عبور از رقم سقف قراردادها، از ثبت رسمی قرارداد چند خرید ارزشمند و جدیدشان محروم مانده بودند.

به این ترتیب، لحظاتی پس از تصویب افزایش رقم بودجه در هیئت‌رئیسه فدراسیون، قراردادهای مهدی لیموچی، استیون انزونزی و ابوبکار کامارا با سپاهان در سازمان لیگ فدراسیون ثبت شد و مدیران باشگاه استقلال تهران نیز که قراردادهای چند بازیکن و مربی‌شان را به دلیل رد شدن از رقم سقف بودجه فسخ کرده بودند، حالا می‌توانند مجددا با آنان قرارداد ببندند و به عقد قراردادهای جدید مانند خرید کریم انصاری‌فر امیدوار باشند.

این در حالی است که پیش از این درباره واقعی نبودن رقم ثبت‌شده در قرارداد بازیکنان و مربیان تیم‌های تراکتور و سپاهان در سازمان لیگ فدراسیون، با هدف دور زدن قانون سقف قراردادها اخبار و اعتراف‌های صریحی منتشر شده بود و تاج با این هدیه شبانه، عملا رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیسی‌ها، را در شرایطی بحرانی قرار داده است.

درویش از زمان آغاز فصل نقل‌وانتقالات تابستانی، بارها در گفت‌وگوهای تلویزیونی مدعی شد که به قانون سقف قراردادهای فدراسیون که اجازه می‌داد باشگاه‌ها حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه کنند، پایبند است و به همین دلیل موفق نشد قراردادهای علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و دانیال اسماعیلی‌فر، سه ستاره تیمش، را تمدید کند.

درویش افشا کرد که رقم پیشنهادی تیم تبریزی به این سه بازیکن بین دو تا سه برابر رقم پیشنهادی پرسپولیس بود و تیم سرخ‌پوشان پایتخت به دلیل آنکه نمی‌خواست قانون سقف بودجه را بشکند، از تمدید قرارداد سه ستاره تیمش عاجز ماند؛ اما حالا هواداران پرسپولیس می‌گویند احترام به قانون سقف قراردادها در فوتبال ایران که مملو از رشوه و فساد مالی و دلالی است، بزرگ‌ترین اشتباه کارنامه مدیریتی درویش بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرعامل پرسپولیس در دو ماه اخیر بارها با افزایش رقم سقف قراردادها مخالفت کرد و تغییر در این قانون را تنها به بازگشت بیرانوند، ترابی و اسماعیلی‌فر به تیمش منوط کرد، اما مهدی تاج با جلب شبانه نظر اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، پاتکی بزرگ به درویش زد. آنچه باعث شد مدیرعامل سرخ‌پوشان هم در گفت‌وگو با خبرنگاران، تاج را به هواداری از چند تیم خاص و زیر پا گذاشتن قانون متهم کند.

نایب‌رئيس فدراسیون هم درگیر فساد مالی است

بر اساس اعلام رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان در فدراسیون فوتبال، به سقف بودجه پرسپولیس و استقلال به‌عنوان تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان آسیا، ۱.۳ میلیون دلار و به سقف بودجه تیم‌های سپاهان و تراکتور به‌ دلیل حضور در لیگ قهرمانان آسیا، یک میلیون دلار اضافه شده است.

حالا رضا درویش می‌گوید: «چطور ساعت ۱۰ شب بدون اینکه مصوبه رسمی را به باشگاه‌ها ابلاغ کنید، برخی از اعضای هیئت‌رئیسه را از استخر و سی‌سی‌یو برای تصویب مصوبه مجبور کردید؟ آبروی پرسپولیس مهم نیست، فقط آبروی استقلال و سپاهان مهم است؟ از روز اول خود ما مخالف این قانون بودیم و انتظار داشتیم که وقتی فدراسیون این قانون را اعمال می‌کند، پای آن هم بایستد. سوال من این است وقتی فدراسیون توانایی حراست از قانونی را که خودش تصویب کرده ندارد، چرا برای اجرای آن زور می‌گوید؟ به‌ دلیل رعایت این قانون، سه ستاره تیمم را از دست دادم و هدف حمله شدید هواداران تیمم قرار گرفتم.»

درویش افزود: «تصمیمی که امشب (چهارشنبه) فدراسیون فوتبال گرفت، یک بدعت غلط در تاریخ فوتبال کشورمان است و باید مشخص شود که کدام یک از اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال پای این مصوبه را امضا کرده‌اند. امید عالیشاه به دلیل قانون‌مداری من از باشگاه انتقاد کرد و هواداران هم به من حمله کردند. آیا الان فدراسیون فوتبال می‌تواند پاسخ این حملات را بدهد؟ چه موضوع‌هایی پشت پرده است که یکسری از تیم‌های خاص از آن باخبر بودند و بازیکن خریدند؟ چه قول‌هایی به آن‌ها داده شد که با اطمینان خاطر، خارج از سقف خرید کردند؟ این خیانت به فوتبال تا ابدالدهر بر پیشانی این فدراسیون می‌ماند.»

رضا درویش در ادامه مدیران فولاد مبارکه اصفهان و مدیران هلدینگ خلیج‌ فارس، مالک باشگاه استقلال، را رسما به پرداخت رشوه به اعضای هیئت‌رئیسه متهم کرد و گفت: «این فشارهای بیرونی برای گرفتن مصوبه از اعضای هیئت‌رئیسه شائبه‌برانگیز است و این سوال مطرح می‌شود که چه وعده‌هایی داده شد تا آن‌ها مجبور شوند این مصوبه را امضا کنند؟ چرا این تغییر قوانین فقط به سود تیم‌های خاص است؟ مگر پرسپولیس با تیم‌های مطرح آسیا بازی ندارد؟ اگر قرار به همدلی با تیم‌های آسیایی است، چرا اورنوف در لیست زیر ۲۵ ساله‌ها قرار نگرفت؟ چرا سهمیه ششم مشخص نشد؟ آبرو فقط آبروی استقلال و سپاهان است؟»

در حالی که اکنون اخباری مبنی بر صدور حکم محرومیت سه ماهه منصور قنبرزاده، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال، از هرگونه فعالیت فوتبالی به دلیل دریافت رشوه و جعل نامه مطرح شده و تا زمان برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال نیز تنها پنج ماه باقی مانده، این‌گونه به نظر می‌رسد که مهدی تاج با کوهی از پرونده‌های فساد مالی و ناکارآمدی مطلق، در تلاش است تا به هر نحو ممکن به مدیران بانفوذ و حکومتی حاضر در فوتبال ایران منفعت برساند تا در دوران بازنشستگی‌‌اش هم کسی به‌صرافت نیفتد پرونده‌های او را زیر ذره‌بین ببرد.

بیشتر از فوتبال