افزایش فشارها به تاج برای استعفا؛ «۲۰۰ سکه طلا را کجا خرج کردی؟»

از میان اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، میرشاد ماجدی و بهرام رضاییان مجددا احضار شده‌اند

هم‌زمان با شروع مجدد انتقادهای حکومتی از عملکرد مالی مهدی تاج، یک منبع مطلع در فدراسیون فوتبال ایران از احضار مجدد تاج و دو نفر از مدیران ارشد فدراسیون به نهادهای قضایی به اتهام دریافت رشوه خبر داد.

کارمند فدراسیون فوتبال ایران روز یکشنبه ۱۷ تیر به ایندیپندنت فارسی گفت: «به نظر می‌رسد با پایان انتخابات و مشخص شدن رئیس‌جمهوری جدید، فشار به تاج برای استعفا از سمت ریاست فدراسیون به دلیل فساد گسترده مالی او و منصوبانش، بار دیگر تشدید شده است و حالا او به همراه میرشاد ماجدی و بهرام رضاییان،به دلیل دریافت پنهانی صدها سکه طلا مجددا به دادگاه احضار شده‌اند. دلیل اینکه مهدی تاج تاکنون بازداشت نشده، این بوده است که می‌خواستند از تعلیق فدراسیون فوتبال از سوی فیفا به بهانه دخالت دولت در فوتبال جلوگیری کنند. به همین دلیل اکنون فشارها به شخص تاج را برای استعفای محترمانه از سمت ریاست فدراسیون بیشتر کرده‌ و به او قول داده‌اند که در صورت استعفا، پرونده رشوه ۲۰۰ سکه‌ای را مختومه اعلام کنند.»

هم‌زمان، روزنامه جوان روز یکشنبه در یادداشتی با حمله به مهدی تاج و اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال نوشت: «ام‌الفساد ورزش ایران مشغول چپاول بیت‌المال است و کسی هم کاری ندارد. یا آقایان نمی‌بینند، یا خودشان را به ندیدن زده‌اند و برایشان فرقی نمی‌کند بیت‌المال چگونه به تاراج می‌رود.»

پیش از این، یکی از کارمندان صداوسیما هم روز ۳۰ خرداد در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خبر داده بود که بنا به دستور مدیران ارشد این سازمان و همچنین تماس‌های متعدد چند مقام امنیتی ارشد با خبرنگاران و رسانه‌های دولتی، تمامی رسانه‌ها و خبرنگاران وابسته به دولت و حکومت جمهوری اسلامی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، به بهانه «جلوگیری از سیاه‌نمایی علیه نظام»، از پیگیری بیشتر پرونده جنجالی فوتبال ایران منع شده‌اند.

سیاستی که به نظر می‌رسد نهادهای قدرت در نظام جمهوری اسلامی اکنون با توجه به پایان انتخابات و همچنین انتشار برخی اخبار مبنی بر تلاش‌های تاج برای نزدیکی به مسعود پزشکیان و اطرافیانش، آن را تغییر داده و به حذف تاج از فوتبال مصمم شده‌اند.

ایندیپندنت فارسی ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، پس از دریافت مستنداتی از منبع مطلعش در فدراسیون فوتبال ایران، گزارش داده بود که پای مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، و تمامی اعضای هیئت رئیسه این فدراسیون هم به اتهام دریافت رشوه با هدف تغییر نتایج مسابقات فوتبال، به پرونده فساد مالی گسترده در فوتبال ایران باز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع موثق در روزهای ۱۲، ۱۷ و ۲۲ خرداد هم در گزارشی‌هایی جداگانه خبر داد که در یکی از پرونده‌های مطرح‌شده علیه تاج، او به دریافت ۲۰۰ سکه بهار آزادی رشوه از باشگاه گل‌گهر سیرجان متهم است، فریبرز محمودزاده، معاون تاج در بخش حقوقی و مدیر سابق بخش نقل‌وانتقالات سازمان لیگ، به دلیل اثبات در دریافت رشوه‌های کلان بازداشت شده است و میرشاد ماجدی و بهرام رضاییان، دو عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، نیز به دلیل مشارکت در پرونده فساد مالی گسترده احضار شده‌اند؛ گزارش‌هایی که رسانه‌های داخل ایران هم چند روز پس از انتشار، آن‌ها را تایید کردند.

در یک نمونه، خبرگزاری تابناک در گزارشی درباره جزئیات پرونده فساد گسترده مالی در فوتبال ایران، از «باز شدن پای یک دانه‌درشت در پرونده فساد در فوتبال» خبر داد و نوشت که این مدیر ارشد فدراسیون به «دریافت ۲۰۰ سکه از یک باشگاه لیگ برتری» متهم شده است.

حالا هم روزنامه اعتماد در شماره روز شنبه ۱۶ تیر، با اشاره به گزارش‌های قبلی ایندیپندنت فارسی نوشته است: «۲۰۰ سکه از طریق یکی از بانک‌های کشور به دو تن از مسئولان فدراسیون فوتبال پرداخت شد، اما سرنوشت این سکه‌ها در فدراسیون فوتبال نامشخص است و به همین دلیل، دو مدیر ارشد فدراسیون به دادگاه احضار شده‌اند. طبق قانون هرگونه کمک نقدی و غیرنقدی به فدراسیون فوتبال صرفا باید از طریق حساب رسمی فدراسیون فوتبال صورت بگیرد و در صورتحساب‌ها ثبت شود. اتفاقی که در این مورد رخ نداد. طبق اطلاعات به دست‌آمده، سرنوشت این سکه‌ها که گویا بالای ۲۰۰ عدد است، مشخص نیست.»

روز شنبه هم رئیس کل دادگستری استان کرمان با تکذیب خبر آزادی دو نفر از مدیران بازداشتی فدراسیون فوتبال، گفت: «تا‌کنون در ارتباط با این پرونده هفت متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند که چهار نفر در بازداشت به‌سر می‌برند و متهمان دیگر پرونده با قرار وثیقه آزادند، اما ممنوع‌الخروج شده‌اند. تحقیقات قضایی در ارتباط با این پرونده همچنان ادامه دارد.»

پرونده فساد در فوتبال از ماجرای پرداخت رشوه مدیران باشگاه مس رفسنجان به منصوبان مهدی تاج در فدراسیون فوتبال آغاز شد و هفت نفر در این رابطه بازداشت شدند؛ از جمله سه مقام ارشد فدراسیون فوتبال شامل خداداد افشاریان، عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیته داوران، سهیل مهدی، رئیس کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ، و همچنین فریبرز محمودزاده، معاون مهدی تاج و مسئول سابق سازمان لیگ. علاوه بر این افراد و دو خبرنگار به نام‌های پژمان راهبر و مهدی هژبری، چند روز قبل شهاب زندی، مدیرعامل باشگاه شمس‌آذر قزوین، نیز به جمع بازداشتی‌های این پرونده اضافه شد.

روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، در بخش دیگری از مقاله‌اش علیه تاج که خود زمانی از فرماندهان سپاه پاسداران محسوب می‌شد، نوشت: «انتخابات ریاست‌جمهوری تمام و رئیس‌جمهوری منتخب مردم هم معرفی شد. حالا آقایان مسئول زحمت بکشند و به وضعیت ام‌الفساد ورزش کشور، یعنی فوتبال، رسیدگی و آن را جمع‌وجور کنند. فدراسیونی که با مدیران فاسدش افسارگسیخته به جان بیت‌المال افتاده است و حتی این روز‌ها به اسم خصوصی شدن هم از جیب مردم برداشت می‌کند. فوتبال سال‌ها است که به جایی برای غارت بیت‌المال تبدیل شده است.»

بیشتر از فوتبال